ngeln p sjunde trappsteget

McCourt,Frank

| 1997

''Nr jag ser tillbaka p min barndom frundrar det mig att jag klarade mig igenom den med livet i behll. Det var naturligtvis en elndig barndom: en lycklig barndom r knappast vrd ngot intresse. Vrre n en normal elndig barndom r den irlndska elndiga barndomen, och n vrre r den elndiga irlndska katolska barndomen.''Frank McCourt gr hr en sensationell debut med en sjlvbiografisk roman om sin irlndska barndom. Han fddes 1930 av irlndska frldrar i New York och tillbringade dr sina frsta fyra levnadsr, innan familjen av slkten frpassades tillbaka till Irland och Limerick. Han vxer upp i ofattbar fattigdom och misr, men om detta berttar han med en sdan vrme och humor att man som lsare blir helt frtrollad och man beundrar denne lille verlevares frmga att njuta av de lyckliga stunderna i livet.Fr ''ngeln p sjunde trappsteget'' belnades Frank McCourt bl a...

Zack Simone

2016-06-17

Jovialiskt medryckande med humor om barndom i tragisk misr.

Klinga

2014-03-21

Frfattarens liv frn fdseln i Amerika till Limerick och tillbaka till Amerika som nittonring. Det brjar bra och jag strcklser men en bit efter hlften av boken minskar entusiasmen rejlt. Det r omtagningar och allt blir s typiskt irlndskt anekdotiskt och det mal p i samma tonlge och med likartade berttelser staplade p varandra. Blandade knslor infr boken.

Sara Frimodig

2013-09-23

Gillade inte riktigt sttet den var skriven p, men historien var onekligen rolig/intressant!

Sandra Sjstedt

2012-05-19

Bra bok.

Maria Jnsson

2012-05-19

Trkig och lngsam. Tog mig genom den p ren vilja.

En underbar berttelse om en liten pojkes liv och drmmar. Underbar! Blir nstan trgd nr jag tnker p den, trots att det var lngesen jag lste den.

Josefine Ejebjrk

2011-09-16

Vackert skriven bok som griper tag i en och tvingar en att reflektera ver misren.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Jttebra!!

Carola Abrahamsson

2010-12-14

En vldigt bra och gripande bok.

Ingela Jakobsson

2010-10-11

En riktigt bra bok fr mig som tycker om sjlvbiografier. En bok att tipsa om...

Aniko Ja

2010-08-22

Grt och skratt som fastnar i halsen om vartannat.

En mycket bra bok om ett fantastiskt livsde. Se ven filmen med bla den duktige skdespelaren Robert Carlyle.

harriet karlsson

2010-03-09

Bra men nstan fr mycket om allting.

Annicka Olsson

2010-02-27

En favorit .Mycket viktig bok att lsa d vi lever i ett verfld

Anna Sandstedt

2010-02-12

MacCourt skriver s bra om sin sorgliga uppvxt men nd med glimten i gat.

Sofia Johansson

2010-02-11

Tnk att kunna beskriva en s sorglig uppvxt med s mycket humor!

Boken var s sorgsen och gr att jag inte tyckte om den. Den gav mig tungsinne!

Lena Larsson

2010-02-03

En favorit. Hans dialog i bckerna r knivskarp. Han berttar om sin elndiga barndom p ett humoristiskt och medryckande stt. Underbar.

Adrien Combier Hogg

2010-01-06

I brjan sls jag av misren McCourt mlar upp och tar ltt in den som bde uppseendevckande och intressant. Efter cirka 200 sidor r intresset borta... Misr varvas med rtt komiska historier i stndigt terkommande cykler. I slutndan blir jag uttrkad och less och leker flera gnger med tanken att sluta lsa boken innan slutet. Tyvrr visar sig slutet inte vrt mdan - det r rtt plumpt och otillfredsstllande. Boken lmnar mina hnder utan att ha lmnat ngot avtryck i mig; jag knner mig oberrd.

Lena Hasselgren

2009-10-22

Frsta gngen trarna brjat rinna, nr jag lst en bok. Kanske fr att jag sjlv har en son, som var i samma lder som en hndelse i boken

Sofia kerberg

2009-08-08

Nr man lser denna bok r det svrt att ta till sig att den faktiskt utspelar sig i Vstereuropa under 1900-talet -- misren r verkligen total. Fin och nra, men vldigt deskriptiv och nyktert kostaterande, skildring av hur det r att vxa upp i fattigdom med en supande far och katolska kyrkan som hela tiden hnger ver axeln p en. Trodde dock att jag skulle tycka mer om den efter att ha sett filmen -- Robert Carlyle har blivit en betydligt sympatiskare Malachy.

Lyssnade p en upplsning av McCourt sjlv, vilket naturligtvis var ett stort plus men sprket i sig jobbade en hel del med upprepningar som i och fr sig tycks kunna ha en viss grund i bde skolsystemet och skert ocks den katolska liturgin men som jag inte fastnade s mycket fr.

Nina Nykvist

2009-07-12

Ja, riktigt ruggigt.

Johanna Falkered

2009-07-01

S kallt, s rtt, s hungtigt, s hemskt. S bra!