Angela's Ashes

Jennie Carlander

2020-07-21

Anki Hedberg

2018-04-04

Historisk roman med extra allt

Zack Simone

2016-06-17

Jovialiskt medryckande med humor om barndom i tragisk misär.

Klinga

2014-03-21

Författarens liv från födseln i Amerika till Limerick och tillbaka till Amerika som nittonåring. Det börjar bra och jag sträckläser men en bit efter hälften av boken minskar entusiasmen rejält. Det är omtagningar och allt blir så typiskt irländskt anekdotiskt och det mal på i samma tonläge och med likartade berättelser staplade på varandra. Blandade känslor inför boken.

Sara Frimodig

2013-09-23

Gillade inte riktigt sättet den var skriven på, men historien var onekligen rolig/intressant!

Sandra Sjöstedt

2012-05-19

Bra bok.

Maria Jönsson

2012-05-19

Tråkig och långsam. Tog mig genom den på ren vilja.

En underbar berättelse om en liten pojkes liv och drömmar. Underbar! Blir nästan tårögd när jag tänker på den, trots att det var längesen jag läste den.

Josefine Ejebjörk

2011-09-16

Vackert skriven bok som griper tag i en och tvingar en att reflektera över misären.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Jättebra!!

Carola Abrahamsson

2010-12-14

En väldigt bra och gripande bok.

Ingela Jakobsson

2010-10-11

En riktigt bra bok för mig som tycker om självbiografier. En bok att tipsa om...

Aniko Ja

2010-08-22

Gråt och skratt som fastnar i halsen om vartannat.

En mycket bra bok om ett fantastiskt livsöde. Se även filmen med bla den duktige skådespelaren Robert Carlyle.

harriet karlsson

2010-03-09

Bra men nästan för mycket om allting.

Annicka Olsson

2010-02-27

En favorit .Mycket viktig bok att läsa då vi lever i ett överflöd

Anna Sandstedt

2010-02-12

MacCourt skriver så bra om sin sorgliga uppväxt men ändå med glimten i ögat.

Sofia Johansson

2010-02-11

Tänk att kunna beskriva en så sorglig uppväxt med så mycket humor!

Boken var så sorgsen och grå att jag inte tyckte om den. Den gav mig tungsinne!

Lena Larsson

2010-02-03

En favorit. Hans dialog i böckerna är knivskarp. Han berättar om sin eländiga barndom på ett humoristiskt och medryckande sätt. Underbar.

Adrien Combier Hogg

2010-01-06

I början slås jag av misären McCourt målar upp och tar lätt in den som både uppseendeväckande och intressant. Efter cirka 200 sidor är intresset borta... Misär varvas med rätt komiska historier i ständigt återkommande cykler. I slutändan blir jag uttråkad och less och leker flera gånger med tanken att sluta läsa boken innan slutet. Tyvärr visar sig slutet inte värt mödan - det är rätt plumpt och otillfredsställande. Boken lämnar mina händer utan att ha lämnat något avtryck i mig; jag känner mig oberörd.

Sofia Åkerberg

2009-08-08

När man läser denna bok är det svårt att ta till sig att den faktiskt utspelar sig i Västereuropa under 1900-talet -- misären är verkligen total. Fin och nära, men väldigt deskriptiv och nyktert kostaterande, skildring av hur det är att växa upp i fattigdom med en supande far och katolska kyrkan som hela tiden hänger över axeln på en. Trodde dock att jag skulle tycka mer om den efter att ha sett filmen -- Robert Carlyle har blivit en betydligt sympatiskare Malachy.

Lyssnade på en uppläsning av McCourt själv, vilket naturligtvis var ett stort plus men språket i sig jobbade en hel del med upprepningar som i och för sig tycks kunna ha en viss grund i både skolsystemet och säkert också den katolska liturgin men som jag inte fastnade så mycket för.

Nina Nykvist

2009-07-12

Ja, riktigt ruggigt.

Johanna Falkered

2009-07-01

Så kallt, så rått, så hungtigt, så hemskt. Så bra!