Andromeda

Bohman, Therese

| 2022

"Förlagshuset ligger som ett fartyg förtöjt mitt i stan, en stor ljus byggnad som kröns av en takterrass. Fasaden är ett rutnät av trä och granit, i vinden vajar flaggor med ett snirkligt men bestämt R på. R som i Rydéns."En ung kvinna kommer till förlaget som praktikant men blir kvar under många år och får ett allt större ansvar för författarna och förlagets utgivning. Allt under överinseende av Gunnar, den litteräre chefen som står bakom förlagets finaste utgivning, den som publiceras under namnet Andromeda.Med åren växer deras arbetsrelation till något som de båda har svårt att definiera. Kanske handlar det om ömsesidigt förtroende? Eller handlar det i själva verket om något annat?Therese Bohmans nya roman utspelas i Stockholm och vecklar ut sig till en berättelse om tradition och modernitet, förhoppningar och besvikelser, idealism och krass verklighet.

Kerstin Kolm

2023-08-18

Vad betyder ett möte beroende av när i livet det inträffar.

2023-08-01

Denna roman kommer att stanna kvar i mina tankar, på så många sätt.
Uppläsningen är mycket bra.

Katarina Nord

2023-04-23

Ljuvlig! Annorlunda. Att två olika personer skildras i boken och med sina perspektiv, tankar och erfarenheter! Det är för mig en stillsam historia som stannar kvar!

2023-03-18

Som bomull +++++

2023-03-18

Som bomull +++++

2023-03-04

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, Andromeda, är författaren Therese Bohmans fjärde roman. Jag har läst en bok av henne tidigare och det var hennes debutroman som heter Den drunknade, och den tyckte jag var bra. Och jag tyckte även den här boken var bra. Jag lyssnade på den, och den var väldigt bra inläst av Ella Schartner och Krister Henriksson. En ganska så kort roman var det, men väldigt fin, om bokförlagsvärlden, vänskap, och kärlek. Kan rekommenderas.

Emma Fägerlind

2022-12-29

Det händer inte mycket, men jag får ut så mycket av det här ändå! Känner mig lite som en bättre människa efter läsningen, fånigt nog. Vidare. Rekommenderas förstås varmt.

Ulla Englund

2022-11-27