Andrej

Hansson, Carola

| 1994

Mylar .

2012-07-16

Intressant bokid, men jag frgar mig varfr den egentligen existerar. Det oerhrt trkiga och segdragna sprket fr mig att undra om frfattaren givit ut boken p egen hand, utan att lta ngon korrekturlsa. Upprepade meningar r frekvent frekommande, ibland t.o.m. p samma sida, och varje mening r s utbroderad att jag nstan somnar innan den r slut. Om frfattaren koncentrerat sig mer p att fra historien framt och mindre p att frska skriva poetiskt hade boken kanske blivit intressant, fr det finns en grund som hon effektivt dljer bakom allt ordbajseri. I sin nuvarande form blir den istllet nstintill olsbar och betyget grnsar till en etta.

Jakob Nylin

2011-05-10

Romanen om Lev Tolstojs son Andrej skulle nstan kunna vara skriven av Lev Tolstoj sjlv. Varje mening r minutist uppbyggd och detaljerna bidrar till den frttade stmningen. Det r ltt att glmma bort att det r en roman, fiktion och verklighet gr in i varandra. Det verkar ocks ha varit gllande i Andrejs liv. Relationen mellan far och son var anstrngd, inte minst fr att Andrej knde igen sig sjlv i faderns texter.

Pia W

2010-09-18

En bok som bara vxer. Stmningen, det drmska, knslorna hos huvudpersonen griper tag via ett msterligt sprk. Blir sugen p att lsa Tolstoj, Andrejs far.