Andrej

Hansson, Carola

| 1994

Mylar .

2012-07-16

Intressant bokidé, men jag frågar mig varför den egentligen existerar. Det oerhört tråkiga och segdragna språket får mig att undra om författaren givit ut boken på egen hand, utan att låta någon korrekturläsa. Upprepade meningar är frekvent förekommande, ibland t.o.m. på samma sida, och varje mening är så utbroderad att jag nästan somnar innan den är slut. Om författaren koncentrerat sig mer på att föra historien framåt och mindre på att försöka skriva poetiskt hade boken kanske blivit intressant, för det finns en grund som hon effektivt döljer bakom allt ordbajseri. I sin nuvarande form blir den istället nästintill oläsbar och betyget gränsar till en etta.

Jakob Nylin

2011-05-10

Romanen om Lev Tolstojs son Andrej skulle nästan kunna vara skriven av Lev Tolstoj själv. Varje mening är minutiöst uppbyggd och detaljerna bidrar till den förtätade stämningen. Det är lätt att glömma bort att det är en roman, fiktion och verklighet går in i varandra. Det verkar också ha varit gällande i Andrejs liv. Relationen mellan far och son var ansträngd, inte minst för att Andrej kände igen sig själv i faderns texter.

Pia W

2010-09-18

En bok som bara växer. Stämningen, det drömska, känslorna hos huvudpersonen griper tag via ett mästerligt språk. Blir sugen på att läsa Tolstoj, Andrejs far.