Andras plåga

McDermid, Val

| 2005

Val McDermid tillhör numera de stora deckarförfattarna. Hennes böcker säljs över hela världen i stora upplagor. Här fortsätter serien om Tony Hill och Carol Jordan. De ställs inför en serie ?omöjliga? mord. Morden överensstämmer, märkligt nog, i minsta detalj med några mord som ägde rum några år tidigare. Förövaren då var Derek Tyler, men han sitter inlåst och kan omöjligt vara den som begått de nya morden. Medan Tony försöker knäcka Tyler beslutar sig polisen för att ge sig in i en operation som spårar ur fullständigt. Lockbetet försvinner. Hela Tony Hills psykologiska förmåga och Carol Jordans alla polisinstinkter krävs för att lägga pusslet rätt. Den populära tv-serien ?Mord i sinnet? som i olika omgångar gått svensk TV bygger på några av böckerna om Tony Hill och Carol Jordan. "McDermid platsar bland de riktigt stora." Nerikes Allehanda "McDermid är som alltid stilsäker,...

2017-11-23

Mycket bra deckare dom var svår att lägga ifrån sig. Jag gillar att läsa om Jordan och Hill. Karaktärerna är spännande och väldigt mänskliga och det sker misstag vilket på sätt och vis är lite ovanligt i deckarvärlden. Jag "visste" dock rätt snabbt vem mördaren var, dock utan att vara helt säker förrän senare.

Hanna Johansson

2016-11-22

Lika bra som alltid!

2014-04-26

Levererar, som vanligt. Hon är en bland de bästa!!

Maria Linder

2014-04-11

Gillar denna serie skarpt! Just denna bok kände man igen mycket från tv-serien, så tyvärr visste jag en del grejer på förhand...

2014-02-18

En riktigt stark deckare som skiljer sig mot alla slätstrukna dussindeckare. Val Mcdermid är en av de riktigt starka deckarförfattarna. Bra skriven, riktigt spännande och otäck men också trovärdig.

2013-06-04

Spännande och otäck. Anna Godenius läser jättebra! Val MdCermid är som vanligt ett säkert kort som alltid levererar!

A Bookaholic Swede

2011-01-31

Spännande bok, dock stundtals lite obehaglig att läsa.

Maria Josefsson

2009-11-04

Detta är den fjärde boken om McDermids polis och psykolog. Det blev en omläsning för mig, vilket den faktiskt tjänade på. Första gången jag läste boken tyckte jag den var nattsvart och endast skildrade ett gäng mycket trasiga personer. Nu när jag läst den på nytt kan jag finna någa nya, läkande, dimensioner. Dock är det fortfarande inte precis den muntraste boken som skrivits.

I stort så handlar det om den sargade polisen Carol Jordans försök att hitta tillbaks till sig själv genom att leda en specialstyrka som ska inrikta sig på ouppklarade eller svåra brott. Hon börjar rota i försvinnandet av två små pojkar, samtidigt som prostituerade kvinnor börjar mördas med exakt samma tillvägagångssätt som gjorts ett par år tidigare. Problemet är bara att den som då fälldes för brotten sitter inlåst.

Överlag tycker jag att boken är välskriven och jag beundrar författaren för sitt driv genom berättelserna. Inte en enda gång kände jag att jag hade tråkigt! Dock är det kanske lite av en mellanbok om man ser till karaktärernas privatliv, men det återstår väl att se när jag läser kommande böcker i serien.

Sonja Nordberg

2009-07-31

Mycket bra bok, men jag avskydde mordsätten.