Andra världar : rapport från insidan

Vem blir du när de runt omkring dig visar sig vara något annat än vad de utgett sig för att vara? När trygg­heten du tog för given visar sig vara en illusion? När rösterna blir för höga? När dina tankar inte längre är dina? Detta är en bok om den dolda verkligheten. Om de tysta skriken. Detta är berättelser från de innersta rummen. En rapport från insidan. Andra världar rapport från insidan är andra delen av Karin Efraim Gärdegårds bokserie med berättelser som här­stammar inifrån våra egna psyken. Första boken Mardrömmar berättelser från det undermedvetna släpptes på Visto förlag 2021. Boken innehåller tjugosex berättelser där våra värsta mardrömmar står i fokus. Andra världar är uppbyggd på samma vis. Här får olika personers upp­levelser vid psykoser stå i rampljuset. Med sina säregna bilder och ett flödande, finkänsligt språk fångar Karin upp de skådespel som sker i våra innersta...

Karins illustrationer, hennes erfarenheter från psykiatrin och de nakna sinnesvidgande berättelserna om psykotiska tillstånd hon återger i denna bok rubbar min erfarenhet om varseblivningen. Min erfarenhet av psykiatrisk sjukdom är genom nära relation och vänskap med människor som haft en diagnos och samexisterat med sjukdomens uttryck. Genom dem har jag fått en inblick i deras kamp för att hitta sin plats, och försök att hitta balansen mellan den inre och yttre världen. Karins berättelser öppnar dörrar till en svindlande parallell verklighet i psykosen som samexisterar i den för oss så välbekanta. Jag bjuds in att för en stund ta del av perspektiv som på riktigt skakar om mig på djupet. Aldrig tidigare har jag haft möjlighet att ta del av psykosen inifrån, jag har enbart fått möta det yttre uttrycket som i sig är skrämmande nog. Jag får för ett ögonblick en känsla av att tappa fotfästet, ett fritt existentiellt fall mot det okända. Karins texter kompletteras av hennes fantastiska illustrationer, som liksom en annan mästare, nämligen Hans Arnold har förmågan att uttrycka det rysliga, det krypande obehagliga nerviga men samtidigt trygga varma familjära i en och samma bild. Tillsammans bildar texterna och bilderna ett konstnärligt verk, som kan sägas ge mig en inblick i andra världar

Christer Ekman

2023-02-13

"Han placerade varsamt de små insekterna i tändsticksaskar. En i varje. Det fick det att se ut som om de låg nerbäddade i små sängar och sov. Nästan lite gulligt men också otäckt..." Karin Efraim Gärdegård, konstnär och författare. Hon har i sina böcker Mardrömmar och den senaste, Andra världar, skapat en ny genre. Hennes bildkonst som löper igenom böckerna för tankar tll Hans Arnold, ett halvt sekel tillbaka, plus stänk av Dali. Karins Efrains bilder är så mycket mer än illustrationer. De korta berättelserna är snarare Haiku-dikter än noveller. Karin Efraim har en bakgrund som beteendevetare och tidigare anställd inom psykiatrin. Berättelserna i - Andra världar - är inspirerade av de människor hon mött inom psykiatrin och det de anförtrott henne om. Det vi kallar deras psykos, deras sinnens sjukdomar och tillstånd. Karin Efraim och hennes man, konstnären Eric Olof är bosatta i ett äldre hus i byn Nyland, Nolaskogs bakom fantasieggande Skuluberget i Ångermanland. Om Wendsday Addams skulle flytta så blev det nog till Rövargrottan i Skuleberget, som fick expandera och Karin Efraim skulle vara hennes. Böckerna är utgivna på förlaget Visto.

3,5/5

I Andra världar : Rapport från insidan finns 21 berättelser med fokus på det psykologiska obekväma, på mardrömmar och på det jobbiga som kan kan finnas i våra egna psyken. Karin Efraim Gärdegård har blandat sina mardrömslika och obehagliga korta berättelser med illustrationer som är spöklikt vackra. Flera av dem skulle jag kunna tänka mig att ha på väggen.

Mest av allting gillar jag språket i den här boken, något jag även gillade i den tidigare utgivna Mardrömmar. Efraim Gärdegård har en förmåga att verkligen gräva in orden så att jag känner dem i kroppen och ska jag vara helt ärlig läste jag den här i fullt dagsljus för att inte bli för nervös. Nu är jag visserligen väldigt lättskrämd men de här berättelserna biter sig verkligen fast i mig. Illustrationerna hjälper även till med detta. Att inte veta var berättelserna är på väg, eller vad som kan vara verkligt och vad som kan vara en psykotisk illusion, gör det hela väldigt obehagligt men lika mycket läsvärt.

Jag uppskattar att det är kortare historier, för då hinner jag få naturliga andningspauser mellan det obehagliga och hinner också reflektera över det på ett annat sätt. Det kan såklart också räknas som en nackdel, då det är lätt att pausa och det inte alltid kommer in på djupet i berättelserna, men jag tycker inte att det hindrar tjusningen i det här fallet.

Gunilla Henriksson

2022-06-19

Fantastisk!! inblick i andra världar spännande och skrämmande. finstämt språk och fantastiska bilder. det bästa i sin genre. Rekommenderar den

Josef Eriksson

2022-06-19

Spännande bok! Gillade även Mardrömmar!

Katarina

🔥🔥