Ändhållplats Sverige

Fransson, Ramona

| 2011

Ändhållplats Sverige är en självbiografi och faktabok av Ramona Fransson. Boken är indelad i tre delar och börjar med berättelsen om fadern som var av judisk börd, född i Warszawa 1916. Del två handlar om hur modern född katolik i Rostock 1933 upplevde andra världskriget och flydde till Sverige, där de senare möttes. Del tre berättar om den brutala uppväxten med både fysisk och psykisk misshandel från fadern sida. När Ramona fyllde åtta år började faderns bäste vän, ryssen Vasilij, utsätta henne upprepade gånger för sexuella övergrepp och än idag är det ett frågetecken hur detta kunde ske, då fadern alltid var hemma när det hände. Till slut blev livet outhärdligt och vid femton års ålder flydde Ramona hemmet. Det här är en rak och tuff berättelse om utanförskapet i dåtidens Sverige, och dessvärre har det fortfarande i mångt och mycket inte förbättrats för barn till föräldrar...

2013-04-14

Jag har läst flera böcker tidigare av Ramona Fransson. Flera kriminalromaner, och också en dokumentär bok, ”Älskling, vi blir inte med barn”, som jag länkar till här.

Den här boken, ”Ändhållplats Sverige”, var en välskriven och mycket detaljerad bok om Ramonas uppväxt och ursprung.

Boken var intressant, men kanske lite väl detaljerad ibland för min smak.

Ramona Fransson

2012-08-16

Om du lyssnar vill jag varmt rekommendera att du samtidigt eller vid sidan om har boken i E-boks from eller inbunden så du kan se alla bilder och dokument som finns i boken. Det blir så mycket bättre!

Ramona Fransson

2012-08-16

Den svåraste att skriva. Påbörjades 1997 och avslutades 2010, några månader sedan dog min älskade lilla mamma.

Kristina Simar

2012-01-13

En mycket intressant men också en obehaglig sann berättelse om Ramona Franssons uppväxt. Läsarna får följa hur hennes föräldrar flydde från andra världskriget och hamnade i Borås, Sverige. Hur de träffades och när Ramona föddes. Ramona skriver med stor inlevelse om sin svåra barndom. Hur hon blev psykiskt- och fysiskt misshandlad av sin far och hur detta har påverkat henne. Hon berättar hur jobbigt det kunde vara i skolan. Ramona gestaltar både karaktärer och miljöer suveränt och jag kände stundtals en stor klump i halsen när jag läste om hur illa hon blev behandlad av sin far. Eftersom jag och Ramona är jämnåriga känner jag igen många händelser från skolans värld och de hon gjorde på sin fritid. Just kläder och hur man skulle vara för att passa in bland kompisar. Detta var en mycket givande bok att ta del av och ni som tycker om att läsa sanna berättelser med mycket dramatik i kommer säker att tycka om denna.