ndhllplats Sverige

Fransson, Ramona

| 2011

ndhllplats Sverige r en sjlvbiografi och faktabok av Ramona Fransson. Boken r indelad i tre delar och brjar med berttelsen om fadern som var av judisk brd, fdd i Warszawa 1916. Del tv handlar om hur modern fdd katolik i Rostock 1933 upplevde andra vrldskriget och flydde till Sverige, dr de senare mttes. Del tre berttar om den brutala uppvxten med bde fysisk och psykisk misshandel frn fadern sida. Nr Ramona fyllde tta r brjade faderns bste vn, ryssen Vasilij, utstta henne upprepade gnger fr sexuella vergrepp och n idag r det ett frgetecken hur detta kunde ske, d fadern alltid var hemma nr det hnde. Till slut blev livet outhrdligt och vid femton rs lder flydde Ramona hemmet. Det hr r en rak och tuff berttelse om utanfrskapet i dtidens Sverige, och dessvrre har det fortfarande i mngt och mycket inte frbttrats fr barn till frldrar...

2013-04-14

Jag har lst flera bcker tidigare av Ramona Fransson. Flera kriminalromaner, och ocks en dokumentr bok, lskling, vi blir inte med barn, som jag lnkar till hr.

Den hr boken, ndhllplats Sverige, var en vlskriven och mycket detaljerad bok om Ramonas uppvxt och ursprung.

Boken var intressant, men kanske lite vl detaljerad ibland fr min smak.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Ramona Fransson

2012-08-16

Om du lyssnar vill jag varmt rekommendera att du samtidigt eller vid sidan om har boken i E-boks from eller inbunden s du kan se alla bilder och dokument som finns i boken. Det blir s mycket bttre!

Ramona Fransson

2012-08-16

Den svraste att skriva. Pbrjades 1997 och avslutades 2010, ngra mnader sedan dog min lskade lilla mamma.

Kristina Simar

2012-01-13

En mycket intressant men ocks en obehaglig sann berttelse om Ramona Franssons uppvxt. Lsarna fr flja hur hennes frldrar flydde frn andra vrldskriget och hamnade i Bors, Sverige. Hur de trffades och nr Ramona fddes. Ramona skriver med stor inlevelse om sin svra barndom. Hur hon blev psykiskt- och fysiskt misshandlad av sin far och hur detta har pverkat henne. Hon berttar hur jobbigt det kunde vara i skolan. Ramona gestaltar bde karaktrer och miljer suvernt och jag knde stundtals en stor klump i halsen nr jag lste om hur illa hon blev behandlad av sin far. Eftersom jag och Ramona r jmnriga knner jag igen mnga hndelser frn skolans vrld och de hon gjorde p sin fritid. Just klder och hur man skulle vara fr att passa in bland kompisar. Detta var en mycket givande bok att ta del av och ni som tycker om att lsa sanna berttelser med mycket dramatik i kommer sker att tycka om denna.