Andarnas labyrint

Spanien under Francoregimens mörka år. Ett hemligstämplat uppdrag från säkerhetstjänsten får den egensinniga Alicia Gris att återvända från Madrid till sin hemstad Barcelona. Hennes uppgift är att ta reda på vad som hänt med en av ministrarna i Francos regering, den tidigare fängelsechefen Mauricio Valls, som försvunnit under mystiska omständigheter. Har Valls dunkla förflutna i Montjuic-fängelset hunnit ikapp honom? I sin ägo hade ministern en mytomspunnen bok ur serien Andarnas labyrint, som får Alicia att minnas smärtsamma händelser i sin egen historia. Boken leder henne in i Barcelonas skuggvärld, och till den förtrollande bokhandeln Sempere & söner, djupt inne i stadens hjärta. Men svaren som Alicia finner i bokhandeln sätter inte bara hennes eget liv på spel, utan riskerar också att utsätta de människor hon älskar mest för fara.Med finalen Andarnas labyrint knyter Carlos Ruiz Zafón...

Bästa författaren

Sviten om De bortglömda böckernas gravkammare är helt enkelt genialisk och bland det absolut bästa bästa som jag har läst, oavsett genre. Så smärtsamt vacker, sorglig och välformulerad. Rena poesin!

Jan Svensson

2018-08-16

Trots de nästan 800 sidorna blir jag nästan besviken att den redan är slut. Otroligt väl skriven historia som hänger ihop genom alla fyra delarna och här ges en hel del svar. I denna sista delen är han tillbaka på samma nivå som i den första ”Vindens skugga”, jag tänker inte på att jag läser, tar bara in texten och berättelsen.

2018-07-27

Älskar hans böcker, ända från ”Vindens skugga” som kom 2005 fram till denna som kanske är ett avslut. Tyvärr så kommer jag ju inte ihåg allt som händer genom åren utan tar var bok för sig. Kommer ihåg lite här och lite där men ändå fått ett sammanhang.
De är underbara.