Andarnas hus

Allende, Isabel

| 2017

Andarnas hus är en milstolpe i latinamerikansk litteratur och en internationell storsäljare. I centrum står Esteban Trueba, patriark, stor jordägare och presidentkandidat. Férula, hans syster, som är den som sköter deras mor och jordegendomen. Clara, Estebans eteriska och undflyende hustru som står i kontakt med förfädernas andar. Esteban och Claras dotter Blanca, flickan som gör som hon vill och föder dottern Alba. En generationsroman och familjekrönika som utspelas mot bakgrund av Latinamerikas 1900-talshistoria.

Fredrik Umark

2023-02-20

Trevlig läsning men jag såg inte storheten i denna boken

Josefin B

2021-09-28

Min absolut bästa bok av dem alla. Magisk. Ett konstverk.

gabrielA cisternas

2021-07-21

jätte bra bok .. värt att läsa

2020-10-11

En mäktig släktkrönika som berättar Chiles historia. Det finns många bottnar i denna bok och det är mästerligt berättat. Stark 4:a

Karin Åkeson

2020-04-13

Carolina Armenakis

2019-06-02

mycket bra bok om samhälle historia politik och kärlek. En av det bästa böcker jag läst. Den blir inte tråkig eller tjatig som många böcker kan bli, det finns en röd linje i hela berättelsen där allt går ihop

Jonas Elgh

2018-06-05

Ett mästerverk

Zack Simone

2016-12-18

Lite lagom magisk realism, kärlek, krig och historia. Egentligen en trea i betyg från mig, men jag har givit så negativt låga betyg senaste månaderna, att jag misstänkliggör mig själv.

Maria Blomkvist

2013-11-06

En väldigt intressant bok som berättar Chiles historia från början av 1900-talet fram till revolutionen utifrån perspektivet av tre generationer av släkten Trueba. Anledningen till att jag endast ger boken betyg 3/5 har att göra med inslagen av magisk realism i berättelsen. Detta är i sig inte negativt men något jag sedan tidigare är helt främmande för vilket gjorde det svårt för mig att knyta an till och bry mig om karaktärerna.

Sara .

2013-07-18

Vilket språk!

Linda Larsson

2012-07-21

En helt underbar berättelse med många lager och perspektiv! Griper sig fast! Magisk realism.

Sofia E

2012-05-06

Varför har jag inte läst den här tidigare?! Jag fäste mig direkt vid den, ville inget annat än att fortsätta läsa. Andarnas hus innehåller det mesta man vill ha i en roman; kärlek och passion, hat och hämnd, politik och revolution, en aning magi och mystik. Kan vara den bästa bok jag läst. Helt underbar. Rekommenderas varmt! Läs!

Elias Chougui

2012-04-29

Vilket mästerverk, dock så blev det kanske lite för mycket ibland.

Z

Zoe Hellman

2011-10-25

Den är lång och det är mycket text, ändå önskade jag att den aldrig skulle ta slut när jag läste den första gången. Fantastisk på alla sätt och vis.

Pernilla Lindholm

2011-08-18

Redan efter några sidor var jag kär, helt betagen. Allende har skrivit något helt fantastiskt. Det som trots allt drar ned betyget till en fyra är att jag känner att boken vecklar lite när politiken kommer in i bilden och att den inte riktigt hålls samman, samt att det ibland är svårt att veta vad Allende ville säga med den. Trots detta är det en bok som verkligen måste läsas!

Ciccis bokblogg

2011-07-19

Efter att ha läst sista meningen i boken så kände jag för att börja om från början igen. Det är med andra ord en bok som definitiv är värd att läsas om och som jag tror man uppskattar ännu mer vid en omläsning. Boken tog mig dock ganska lång tid att läsa men när jag läste i den så gjorde jag det intensivt i flera dagar och sedan så blev den vilande lite och så har det fortsatt. Den påminner enhel del om Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marquez. Det är en storslagen släktkrönika som utspelar sig i Chile. Jag skulle dock velat ha lite mer styckeindelning m.m. då det ibland kunde bli tungt att läsa bara en massa text rätt upp och ner.

2011-03-08

Ruth Halldén: Andarnas hus är en roman av det där slaget man stiger in i, känner sig omsluten av. Att läsa den är som att träda in i en förtrollad trädgård, där alla mänskliga passioner tagit gestalt, kärleken, hatet, avunden, lystnaden, girigheten. Det är som om man stod och tjuvlyssnade till hemliga samtal framviskade i paviljonger, labyrinter och bersåer, lyssnande som ett barn i skuggan av blinda, förnämt eroderade statyer.

Cissi Rosenqvist

2011-02-22

Underbar historia! Enda anledningen till att jag inte ger den en femma är att jag tycker det blir lite för mycket politik i slutet av boken.

Maria Johnson

2011-02-15

En fantastisk historia.

Emma Hortlund

2010-12-09

Det här är en klassiker från 1982 om tre generationer kvinnor någonstans i Sydamerika. Men även om det är kvinnorna som historien utspelar sig kring så är det en man (make, pappa, morfar) som binder historien samman, och när det då och då dyker upp ett jag-perspektiv i boken är det utifrån denna man, Esteban Trueba. Man skulle nog lika gärna kunna säga att boken handlar om Estebans liv och kvinnorna runt om honom.

Boken börjar bra och intressant och Allende har ett fint berättarspråk, men drygt halvvägs börjar boken kännas väldigt lång. Det gör inte saken bättre att kapitlen är långa och sidorna är fyllda med text nästan helt utan dialoger och styckeindelningar.

Att boken heter ”Andarnas hus” har att göra med att karaktären Clara kan kommunicera med andrar och flytta möbler med tankekraft. Något som är spännande i sig, men som tyvärr inte har någonting med historien att göra. Jag hade förväntat mig att Allende byggde vidare på dessa egenskaper hos Clara och inte bara lät det vara hennes märkvärdiga särdrag. Jag hade gärna sett att Clara fick nytta av dessa övernaturliga kunskaper vid något tillfälle i boken.

Andra halvan av boken handlar om alldeles för mycket politik för min smak. Det blir revolution och det blir hemskt och eftersom jag aldrig har intresserat mig för sydamerikansk historia kan jag bara anta att skildringen bygger på verkliga händelser, och hoppas att den inte gör det.

Denna bok gillade jag skarpt.

Josefine Ejebjörk

2010-05-19

En underbar berättelse, en familje historia som sträcker sig över generationer. En bok man kan kurra hop sig med en regning dag och drömma sig bort till en annan tid och plats.

BOKMANIA bokblogg

2010-02-06

Överväldigande! Läs gärna min recension här:

Wow...förtrollande! Tycker mycket om denna bok. Jag har även läst andra böcker av henne och de håller hög klass.

BOKMANIA bokblogg

2010-01-24

Fantastisk!!!!
Läs min recension här:

Nedhal Pirababi

2009-11-29

Magisk beskrivning av släktkrönika. En fantastsik beskrivning av den vackra flickan Klara, som har maigiska kfater. Billy August lyckades bra med att göra film av boken, men kunde inte presentera Klara efter Isabelle Alindes beskrivning.

Åsa Elmroth

2009-11-23

En av mina stora favoriter! Läste den för länge sedan men rankar den som en av de absolut bästa böcker jag läst. Fascinerande att få följa en hel släkt under så många år. Rekommenderas alla dagar i veckan!

Louise A

2009-11-14

Jag som inte ens gillar släktkrönikor får kapitulera helt...vilken bok!

Gunvi Lundqvist

2009-07-09

underbar bok.

Helena Blomqvist

2009-06-17

Har läst den typ 20 gånger, första gången i sena tonåren, därefter flera gånger per år. Nu har det gått flera år, ska nog läsa om den igen i sommar!