AND I DON´T WANT TO LIVE THIS LIFE

Spungen, Deborah

| 1984

For most of us, it was just another horrible headline. But for Deborah Spungen, the mother of Nancy, who was stabbed to death at the Chelsea Hotel, it was both a relief and a tragedy. Here is the incredible story of an infant who never stopped screaming, a toddler who attacked people, a teenager addicted to drugs, violence, and easy sex, a daughter completely out of control—who almost destroyed her parents' marriage and the happiness of the rest of her family."Honest and moving...Her painful tale is engrossing."WASHINGTON POST BOOK WORLD

Jennie Faxe

2021-11-15

Läste jag som tonåring. Gripande.

Underbart och spännande levnadsöde med många aspekter

2017-08-09

Tragisk och hjärtslitande historia som får mammahjärtat att värka. Det känns väldigt ärligt och nyanserat skrivet och målar tydligt upp livet med en familjemedlem som är djupt psykiskt störd. Det är sorgligt att läsa om journalisters, lagmäns och övriga människors obehagliga reaktioner på mordet. Det är svårt att förstå hur man kan vara så kall inför en annan människas öde. Jag funderar på om författaren fört dagbok dock för att minnas så många detaljer känns inte realistiskt.

Kamali 

2014-08-01

Fruktansvärt sorglig roman om en sjuk dotter. Jag kände frustration, fascination, uppgivenhet och vanmakt under läsningen. Första halvan av boken är fenomenal, sedan blir det lite väl många upprepningar och moralkakor. Vill även varna för dålig översättning. Egentligen är nog romanen som helhet en trea i betyg men jag ger fyra pga förmågan att påverka läsaren så innerligt.

Marlene Olsson

2012-03-25

Boken är intressant och bra, men att tro att dottern föddes sjuk är ingenting jag tror på.

Helena Karlsson

2012-03-22

Många år sedan jag läste den men har gjort det två gånger. Lika bra båda gångerna. Utspelar sig för några decennier sedan vilket man får ha i åtanke. Nancys liv går käpprätt åt h-e i en soppa av självskadebeteende, droger, psykisk instabilitet, vård, lidande och punkvärlden.

Izabela Horn

2012-03-05

Har läst boken många gånger och tyckte den var bra för varje gång

Cissi Rosenqvist

2011-10-03

Mycket bra bok! Även om vårdrutinerna har förändrats sen boken skrevs så tror jag att många fortfarande får kämpa lika hårt för sina rätt till vård och hjälp som Nancys familj fick göra.

Jenny Wikander

2011-09-22

Den här boken läste jag för första gången i tonåren, den är som sagt väldigt gripande, och den fastnade hos mig första gången jag läste den, så mycket att jag läste om den för 10 år sedan, och nog kommer göra det snart igen. Jag upplever Nancy Spungens liv som en kamp mot allt och alla, inklusive sig själv.

Thomas Vargheim

2011-09-12

mycket bra bok om nany's liv från födsel till död

Maja Korpvinge

2011-03-07

Höll mig vaken en hel natt för många år sen, kunde inte sluta läsa.

Majja Star

2010-08-28

***Min första wow-upplevelse som 11-åring!***

Det här är en av mina absoluta favoritböcker och jag har läst den 3-4 gånger. Trollbindande, vacker, tragisk och sorglig.

lilian ek saho

2010-02-19

Ja den håller för omläsning, hennes mamma står ju som författare, men hon har väl en "spökskivare", jag skulle kunna läsa om den som en beskrivning om ADHD, inte som en punkrock historia.

Malin Tillmar

2010-02-19

Läste den när jag gick på gymnasiet. Förfärades och fascinerades. Frågan är om jag "vågar" läsa om den? Kommer jag att bli besviken?

Ett tragiskt öde. Droder.,psykisk sjukdom blandat med punk.

Anette B

2010-02-04

En fantastisk bok som jag har läst flera gånger. Nu när jag själv har barn ska jag återigen läsa om den

Åsa Elmroth

2010-01-13

Läste den som tonåring och var fullkomligt betagen! Älskade den! Vill inte läsa den igen för jag är rätt övertygad om att jag inte skulle vara lika fascinerad idag.

Madeleine Åkerlund

2009-12-03

Betyget är baserat på vad jag tyckte som 15-åring,,,

Skrotmagnet

2009-09-18

Lite för endimensionell, men minns att jag läste den i gymnasiet och fastnade för den så pass att jag läste om den senare.

Tyvärr känns det ännu mera endimensionellt idag. Nancy framställs som ett missförstått underbarn som lider av ett okontrollerbart humör. Sid demoniseras (eller idiotförklaras), samtidigt som mamma Spungen uppenbarligen inte vill sticka under stol med att de hade den kända Sex Pistols-stjärnan i sitt hem och pool.

Intresseväckande, men inte så mycket mer.

Elin

2009-09-07

Den svenska titeln är helt enkelt fail.
Men jag gillar verkligen boken! Trots att Deborah är äckligt fördomsfull.

Fanny Degerfelt

2009-09-02

Intressant bok, men man saknar (som så ofta är med den här typen av böcker) fler perspektiv. Dessutom är den mycket dåligt och klumpigt översatt.

Linda Lindblom

2009-08-16

Den här boken har jag läst flera gånger.
En bok om en familjs kamp om en liten flicka som inte är som alla andra. En bok som inte lämnar någon oberörd.

Josefine Larsson

2009-06-30

Jag fann den mycket fängslande, i slutändan förundrad över hur en så långdragen historia om en stackars flicka med mentala störningar sakta men helatiden lika stadigt går mot sin död höll mig mycket intresserad ända till sista sidan.

Sandra Åkesson

2009-06-14

Jag älskar verkligen "And i don't want to live this life". Det är något med Nancys och Sids förhållande och familjen som maktlösa ser sin dotter sjunka djupare och djupare. Den fångar mig från första sidan varje gång jag läser den.

Katarina Ahlman

2009-06-14

på 80-talet läste vi alla den här, och så bra den var...