Analys av ett mord

Rubenfeld, Jed

| 2008

Mörka drifter i sekelskiftets New York Året är 1909 och i New York sker stora förändringar. Broarna som ska koppla Manhattan till fastlandet byggs och den ena skyskrapan efter den andra skapar den utmärkande silhuetten. Men förändringens vindar blåser inte bara på det fysiska planet. Från Österrike kommer Sigmund Freud med banbrytande idéer om det mänskliga psyket. En ung societetskvinna mördas mycket utstuderat och grymt. Sedan attackeras ännu en kvinna, Nora, men hon överlever. Nora är dock till ytterst lite hjälp i jakten på förövaren, hon har nämligen förlorat minnet. Kan Freuds kontroversiella metoder användas för att hjälpa henne att minnas, kan hans teorier tillämpas i en mordutredning? Kan man analysera ett mord? Jed Rubenfeld är professor i juridik och mycket intresserad av både Freud och Shakespeare. Hans debutroman, The Interpretation of Murder, bygger på en verklig händelse när...

E H

2015-03-11

Började bra men jag ledsnade...

2014-01-08

Miljöskildringen var bra, men resten är bra krystat. Jung förtalas och Hamletanalysen hade väl inte där att göra.

Josefine Ejebjörk

2013-01-09

En annorlunda historia med intressanta karaktärer, både fiktiva och verkliga.

Tove Skarstedt

2012-05-04

Jo, jag gillar den här trots att det är en rip off på Caleb Carrs "The Alienist". Han lutar sig här lite väl mycket på Freud och Jung i mitt tycke. Spännande tider i NYC och definitivt läsvärd, även om vår psykologhjälte kunde varit lite mer uppmärksam och trovärdig. Kanske läser jag uppföljaren, vi får se.

Negin Nayeri

2012-03-19

Älskar New York känslan i boken men också mycket intressant då det kommer till Freud!

Anne-Lie Månsson

2010-01-07

New York 1909. Freud besöker tillsammans med Jung staden för att hålla några föreläsningar om psykoanalys, då en helt ny vetenskap. Med hjälp av den löses ett par mord. Upplösningen är ganska komplicerad. Boken är bra skriven och intressant.

Jan Sandgren

2009-12-03

En absolut favorit. Historiens vingslag med en fantastisk story. Önskar jag hade den oläst!

Emelie Johansson

2009-10-29

Välskriven och spännande bok. Kan varmt rekommenderas om du gillar deckare med historiska inslag.