Analfabeten som kunde räkna

Jonasson, Jonas

| 2013

Väldigt underhållande. Mycket begåvad. Politiskt insiktsfull. Otyglat lögnaktig. Och vansinnigt rolig. Östgöta Correspondenten Hon började arbeta som femåring, blev föräldralös vid tio,överkörd vid femton. Ingenting tydde på annat än att hon skulle leva ett tag i sitt skjul i Sydafrikas största kåkstad och sedan dö,saknad av ingen. Om hon nu inte varit den hon var, men det var hon ju. Nombeko Mayeki var analfabeten som kunde räkna.Ödet tillsammans med hennes talang för henne bort frånSoweto,till internationell storpolitik, till andra sidan jordklotet,till två identiskt lika och väldigt olika bröder. Underresan lyckas hon reta upp världens mest fruktade säkerhetstjänstinnan hon en dag finner sig själv instängd i skåpet till enpotatisbil. Där och då är världen som världen känner den hotad. I Analfabeten som kunde räkna gör Jonas Jonasson upp medfundamentalismen i alla dess former tillsammans...

Underhållande.

Sophie H

2023-10-07

Det är en rolig bok (som förväntat), men den hade kunnat bjuda på lite mer djup och komplexitet i berättelsen. Skön humor, men den hade varit ännu bättre med lite mer varierade karaktärer och oväntade vändningar.

Izabela Horn

2021-08-09

Påminner starkt om debut romanen hundraåringen som klev ut genom fönstret. Rolig och underhållande men stundvis tramsig

Izabela Horn

Christian Bergman

2021-05-26

Hanna Melin

2021-02-03

Jättelång och rolig och så ofattbart osannolik. Kudos till författaren som tycks ha gjort omfattande samhällsvetenskaplig, politisk och historisk research - för att sedan blanda upp det med lika omfattande bullshit. Applåd

Z

Zandra Gustavsson

2020-07-12

signe rosenberg

2020-02-10

Hyfsad bok.

Mikaela86

2019-09-17

Min man är från Sydafrika därav lite större intresse till denna bok. Jag tycker att allt som hände i Sydafrika och det som beskrivs där var riktigt bra. Tyvärr tycker jag att boken tappar mig helt när de kommit till Sverige. Det blir inte intressant.

Elisabeth Svensson

2019-08-01

Växlade mellan att läsa och lyssna. Ljudboken höjde läsglädjen något.

Therese

2017-05-20

Lyssnade på denna som ljudbok, vilket jag tror lyfte den ytterligare. Rolig och lite annorlunda. Tyckte denna var mycket bättre än "Hundraåringen".

Lucie Kovalska

2017-04-26

Väldigt underhållande bok!

Iris Eriksson

2017-04-01

Helt okej bok men tyvärr kunde den inte slå Hundraåringen. Dock värd att läsa!

Lena V

2016-09-09

Jag tyckte om "100-åringen [...]" och denna bok var i samma stil, men inte riktigt lika rolig.

Catrin ....

2016-04-05

Kul och underhållande. Blir lite rörigt av & till med alla karaktärerna och div incidenter de råkar ut för. Men överlag mkt underhållande läsning.

Jag började lyssna på Analfabeten som kunde räkna som ljudbok, för jag hade laddat hem en ganska värdelös ljudboksapp som erbjöd två veckor av gratis användande. Tråkigt nog hann de två veckorna ta slut innan boken gjorde det, och då appen var så dålig kände jag inte för att betala för att få lyssna de sista tre timmarna (som trots allt inte kändes tillräckligt spännande för att vara värda 200 kronor). Däremot grämde det mig att inte ha avslutat boken, så jag blev glad när jag igår hittade den i mammas och pappas bokhylla! Läste därför de sista kapitlen i bokform, för jag ville trots allt veta om huvudkaraktärerna till sist skulle lyckas göra sig av med den där himla atombomben.

Boken är rolig, och dess storhet ligger i det finurliga sättet varpå den är skriven. Jag känner lite Tage Danielsson-vibbar i språket, och i de ofta dubbelbetydande meningarna. Historien däremot, är lite väl otrolig, ibland på gränsen till löjlig. Boken hade mycket väl kunnat vara hälften så lång och ändå fått samma historia berättad, med undantag för några hundra anekdoter här och där. Ibland blir den rent irriterande i sin hopplöshet, och genom hur det hela tiden går käpprätt åt helvete för de inblandade.

Många gånger skrattar jag dock rakt ut och jag njuter ändå av ljudboken - jag tycker den passade perfekt i det formatet! Uppläsaren var genial, så jag ska så småningom (om jag hittar någon ny gratisapp eller liknande) ta mig an författarens mästerverk, Hundraåringen, i ett par hörlurar.

Johan Nyman

2016-02-29

Tappar tempo emellanåt, men klart läsvärd!

Jag gillade verkligen Hundraåringen, men EN sån bok räcker. Storyn i Analfabeten är häftig och annorlunda, och författaren har en enorm fantasi och författarförmåga, men för mig blev det lite för mycket av det goda.

Johan CB

2015-12-03

Solveig Andersson

2015-09-08

Jag undrar hur denna herr Jonasson kan komma på sådana underhållande skildringar. Som jag skrattat och dessutom upplevde jag den som väldigt lättläst.

Maria Jönsson

2015-08-06

Otroligt nog min första ljudbok. Uppläst av utmärkta Björn Granath. Hela familjen njuter av berättelsen under bilsemestern.

Elli H

2015-08-01

Rolig och lätt att ta sig igenom

Malin Sundman

2015-05-17

Tyckte att det var en rolig bok att läsa, högt tempo och många tvära kast.

Helena Rasmusson

2015-04-15

Helt ok roman! Börjar riktigt bra, men blir lite tjatig i mitten, bra avslut! Läsvärd!

Emelie G

2015-01-07

Lite seg i början och i slutet, men ändå ganska underhållande. Läsvärt.

Jan Banan

2014-12-04

En klar förbättring mot den förra överreklamerade hundraåringen. Tenderar till att bli lite för utdragen emellanåt, men på det hela taget ett gott jobb av Jonasson.

janne lindh

2014-11-30

Underhållande och läsvärd skröna, kryddad med samhällskritik. Men bitvis blir det för tramsigt och dessutom i segaste laget. Hundraåringen...var bättre.

Marita Ryen

2014-11-06

Blev positivt överraskad. En underhållande och rolig historia även om 100-åringen var bättre.

Anton Bengtsson

2014-10-25

Samma stuk som 100-åringen, verkligen exakt likadan. Har sina få stunder men håller inte hela vägen

Stefan Lundh

2014-09-16

Känns som en sämre variant av 100-åringen som klev ut genom fönstret. Inte lika uppfinningsrik. Men om man tillhör skaran som var störtförtjust i den kanske man gillar den här också.

Gunvi Lundqvist

2014-09-04

Köpte boken på bokmässan och lyssnade på JJ som berättade om Hundraåringen mera än om denna.

Hur han får till det är makalöst, men Analfabeten slår ändå inte Allans äventyr, även om de är hisnande. Läsvärd för den som tål humor och otroliga sammandrabbningar mellan platser och kändisar.

Sandra Katby

2014-08-18

En värdig fortsättning på 100åringen!

August Larsson

2014-08-08

Rolig, men lite för konstig!

Carina Larsson

2014-08-04

Mycket rolig! Underfundig och underhållande. Jag var misstänksam först om den skulle hålla måttet med Hundraåringen, vilket den gjorde med god marginal.

Maria Läsare

2014-07-30

Härlig bok!

M W

2014-04-26

Bra

Peter Kronlöw

2014-03-25

Underhållande men inte alls lika rolig som "100 åringen". Jonassons metod att placera okända personer i oväntade historiska perspektiv känns denna gång lite förutsägbart.

jn dvd

2014-03-10

Den här är rolig. Många tycker annorlunda, men jag älskar karaktärerna och den ständigt pågående spänningen som växer hela tiden

Den tar sig efter tag och blir roligare längre fram. Lagom underhållning.

D

David Fall

2014-02-11

Svag trea. Boken är stundvis tveklöst mycket underhållande! Men utan att sitta på några höga litterära hästar så upprepar Jonasson samma grepp gång på gång. Det gäller språket så väl som handlingen. Det blir helt enkelt lite tjatigt.
Första halvan av boken upplevs därför som en solid fyra, medans den sista halvan är en transportsträcka till slutet.

Kommer eventuellt läsa kommande böcker av Jonasson ändå. Det känns verkligen inte som ett verk som är tungt att ta sig an. Men han får nog tänka lite mer nytt än att bara byta kön och hudfärg på huvudkaraktären.

Marica Källner

2014-02-02

Jag tycker väldigt mycket om den här romanen. En fantastisk berättelse som fick mig att fundera på människan och vad det innebär att existera. Trots det skarpa allvaret fanns härlig sarkasm som gjorde att jag skrattade högt!

Angelica Lantz

2014-01-23

Underbart språk och underbar historia

Karin Löfstrand

2014-01-22

140119: Ingen skönlitteratur men väl så underhållande. Lyssningen bjöd på ett antal fniss men det blev lite långsamt mot slutet.

Anders H

2014-01-13

Jonasson har i sin stil likheter med Paasilinna från vårt östra grannland. Till skillnad från Paasilinna så blir Jonassons böcker, i mitt tycke, något för utdragna vilket gör att sista fjärdedelen blir seg innan man får veta hur det slutar.

Jakob Nylin

2014-01-12

En hel del fyndiga formuleringar men det håller inte en hel bok.

Matilda Krig

2014-01-06

Trivsam och rolig bok, i samma stil som hundraåringen, typ. En skojig lite orealistisk historia, och lite politik inblandat... Hundraåringen var bättre dock!

Elisabeth Lindh

2013-12-31

Bra bok i samma stil som 100 åringen men....100 åringen var mycket bättre !!

Sara Steneby

2013-12-27