Ana Karenina

Katrin Lindh

2019-11-22

Maria Nilsson

2019-09-03

Anna Karenina är ju en klassiker men jag tycker att den borde ha strukits ner till hälften! Alldeles för mångordig. Ja, historien är gripande och samhällskritiken viktig på sin tid men... Jag kan helt enkelt inte tycka att det är någon bra roman!

Anna Hedenstedt

2019-09-01

927 sidor hade kunnat kortas ner till 500, så hade jag inte behövt vara så irriterad mot slutet av boken. Han ville verkligen få med ALLT, herr Tolstoj. Det hade räckt finfint med Levin+Kitty, Anna+Vronskij (och Karenin) samt Stiva+Dolly, för deras relationer var verkligen intressanta att läsa om! Då hade nog boken fått en fyra.

Sara Eriksson

2018-07-31

med tanke på att boken var nära 1000 sidor förväntade jag mig en riktig tungviktare. Detta inträffade förvånande nog inte. Språket flyter lätt och man kommer snart in i boken och historien. Den är väldigt gripande och det känns som om du verkligen lär känna karaktärerna i boken. Titeln kopplar jag inte riktigt till historien. Absolut finns Anna där men jag upplever henne nästan som en bifigur och det hade varit intressant att förstå tanken med titeln. Beskrivningen av hennes tankar och känsloliv är så slående att man förstår hur hon tog det beslut hon tog. Mycket bra! jag läste den i småportioner men blev lika fängslad varje gång.

Helena Flemström

2018-04-23

Bra bok, jag blev inte glad i slutet

Maria Eriksson

2014-08-10

Visst är den lång, men Tolstoy är en mästare. En bok som passar att försjunka i när.man har gott om tid och kan drömma sig in i den ryska societeten. Men vilken tur att man inte blev född där.

* Hanna *

2014-07-10

Kanske borde den egentligen få en femma, det enda som drar ner är att jag blev uttråkad ibland av de långa utläggningarna om lantbruk. Annars är handlingen fantastisk. Det är intressant att läsa Tolstojs funderingar om religion men självklart också om hur det gäller att sköta sina kort rätt när det gäller att behålla sitt anseende inom den ryska överklassen under 1800-talet även när kärleken slår ner som en blixt.

Linea Karlsson

2014-06-12

Språket och historien om Anna är fantastiskt! Men den handlar trots namnet ganska lite om henne. Boken är ojämn, mestadels långsam och ofta ganska ointressant tyvärr.

Sara Frimodig

2013-09-23

Verkligen en klassiker värd namnet. Otroligt bra flyt i språket, fascinerande historia och väl värd tiden det tog att läsa den. Bitvis var den enligt mig lite för långsam vilket drar ner betyget något, men på det stora hela ändå en mycket läsvärd roman!

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

Ryskt och intrigfyllt.

Felicia Dahlqvist

2013-01-01

Stundtals riktigt bra men ojämn och levde inte upp till mina förväntningar. En besvikelse, och alldeles för lång.

Raul Carlson

2012-08-21

Underbar. Läsvärd.

Samuel Malm

2012-06-10

Fantastisk bok! Tolstoj är en mästare, i att få karaktärer komma till liv. Det är extra intressant att se en skymta av författaren själv i Levin.
Har man läst F Dostojevskijs roman Idioten, och älskat den som jag. Kommer man älska Anna så som Nastasya!
Läste den på engelska, översättning av Larissa Volokkhonsky och Richard Peaver, bäst när det gäller ryska författare!

sebastian wright

2012-05-27

Här är boken som har kallats för klassikernas klassiker och utgör en hörnsten i den ryska 1800-tals litteraturen, ja faktiskt i hela världslitteraturen. Och en bok som så när som på några sidor kan summera tusen stycken måste väl vara allt annat än dålig om någon frivillig ska läsa den, eller? Anna Karenina tillika namnet på bokens centralgestalt är berättelsen om en ung gift kvinna vars möte med en tillika ung och levnadsglad greve Vronskij får ödesdigra konsekvenser. Den omöjliga romansen döms ut av hela den ryska societén och lämnar Anna med ett skamfilat rykte som äktenskapsförbryterska, ett rykte som är helt omöjligt att tvätta bort. Passionen förbyts till tragedi och slutar i ett kompakt mörker.

Som läsare till boken är det omöjligt att inte ständigt förvånas över de absurda i hur anseende och redbarhet kunde ha en sådan enorm kontroll över hela den ryska överklassen, samtidigt som dubbelmoralen låg som en våt filt över hela samhället. Det verkar nästan som att samtliga av överklassens kvinnor och män i hemlighet gottade sig i sin egen lastbarhet, så länge den hölls bakom lykta dörrar. Ett snedsteg i offentligheten var ju oförlåtligt. Den hycklade och skenheliga tillvaron som beskrivs i boken blir här en erinran att mänskligheten trots all gjort stora framsteg i vissa avseenden.

Finns det då någon anledning att läsa en bok som frossar i stelheten bland den ryska överklassen för över hundra år sedan? Jo, med eftertryck ja. För bokens röda tråd är trots allt något som är och kommer att förbli tidlöst, nämligen kärlek. I passionen mellan Anna och Vronskij finns en lidelse som för tankarna till Romeo och Julia, men till skillnad från deras hastigt uppblossande och ganska explosiva upplösning i sin passion till varandra ser vi här ett annat händelseförlopp. Förhållandet som oavbrutet utsätts för yttre påfrestningar från en hånfull omgivning skulle kunna liknas vid en dans som aldrig vill ta slut. Där de båda parterna i förvirring och trötthet inte längte kan minnas vilka steg som är de rätta och vad som innan gick så lätt och flöt med sådan harmoni går med tiden allt mer i otakt, för att slutligen mynna ut i en regelrätt kamp om vart stegen bär. Detta sönderfall och beskrivningen av en kärlek som vittrat sönder i sin bärande konstruktion är så nära och tidlös att den emellanåt nästan svider att läsa om. Boken må va skriven om överklassen, men historien och kärleken är klasslös och berör alla.

P.S. Möjligen väl onödig, långsam och trist läsning för psykopater.

Mylar .

2012-05-14

Fantastisk skildring av inte bara en, utan flera kärlekshistorier, liksom livet i stort och smått. Fera familjer följs under en tid och Tolstoj lyckas hålla intresset uppe hos mig hela tiden. Tyvärr känner jag inte att jag kommer någon av karaktärerna in på livet, vilket kan bero på det delade fokuset mellan olika familjer, eller på en något ålderdomlig översättning med styltigt språk.

Emelie A

2012-02-07

Någon beskrev den mycket pricksäkert som "en orgie i ordbajseri". Vilken den mycket riktigt är. Stundtals är den mycket bra då den faktiskt handlar om Anna, men i många fall frågar jag mig själv varför den heter "Anna Karenina" - för i grund och botten handlar den väldigt, väldigt lite om just Anna Karenina.

Tanja Dianova

2011-11-18

Mina tankar om boken http://www.boktipset.se/blogg/tanjasblogg_5

Liam Olsson

2011-11-06

Tyckte den var seg som sjutton ändå läste jag den lättlästa versionen!

Ulf Pettersson

2011-10-25

mycket välskriven, kanske lite omständig för min smak

Maria Nordström

2011-10-18

En fantastisk bok.

Anna Renström

2011-03-26

Läs!

Merja A

2010-11-18

Den första delen i trilogin handlar mycket om societetslivet i Moskva. Anna som är gift med en betydligt äldre man, förälskar sig i greve Vronskij under besöket hos sin brors familj. Hennes svägerskas syster Kitty blir sårad eftersom hon har fått för sig att Vronskij uppvaktar henne. Mycket intriger och skildringar av familjelivet. Jag hade inte haft något emot några fler romantiska scener mellan Anna och hennes greve.

En av de främsta romanerna som skrivits. Kanske till och med den bästa.

Alf Ödlund

2010-06-08

Äntligen har jag så lyssnat färdigt på denna orgie i ordbajseri. Man skall nog vara mer filosofiskt lagd än jag för att orka med en bok som på niohundra sidor berättar en handling, som i referat skulle rymmas på några få A4-sidor.
Att jag inte ger den två stjärnor beror på att det väl trots allt måste ha funnits något i den som fick mig att fortsätta lyssna. Och faktum är att jag skaffat hem "Krig och Fred" också....

Nils Thor

2010-05-27

Mycket bra. Han får sina personer trovärdiga. Han berättar så bra. Det flyter på så lätt trots den enorma textmassan.
Läste Ulla Roseens översättning.

Adrien Combier Hogg

2010-03-22

Åh dessa fantastiska ryska berättare! Tolstoj presterar här ett otroligt kärleksepos som täcker in mer eller mindre alla av kärlekens olika fasetter. De första 500 sidorna eller så är mycket fängslande och de avslutande 100 likaså. Betyg blir dock inte en fullpott eftersom sjätte och sjunde delen av boken enligt mig tappar en del och känns ibland rätt tråkiga.

123 Linnea

2010-02-27

Jag hade förväntat mig mer av den här boken. Vad är det för speciellt med den här?

Eva-Maria Runvik

2010-01-28

Läste den i en 1930-talsöversättning under studietiden.

Emma Arvestål

2009-12-08

Jag kan inte sluta tänka på den, trots att det var ett halvår sedan den tog slut. Läsupplevelse låter lite töntigt, men det var verkligen vad det var. Längtar tills jag får tid att börja med nästa Tolstoj!

fröken svensson

2009-06-22

En helt fantastisk bok! Och nej, man får inte skumläsa sig igenom stycken som avhandlar rysk agrar 1800-tals politik. Det är en del av resan! Men sen är det förstås kvinnoporträttet och kärlekshistorien... Oj oj oj !Då vill man smaka på varje ord!