Än klappar hjärtan

Viktor ska ta studenten och hela familjen samlas för att fira i ett vårvarmt Stockholm. Där står mamma Astrid och styvpappa Henrik tillsammans med halvsyskonen Josefin och Sara. Mormor kommer tillsammans med mostrarna Sandra och Lena. Men den stora överraskningen är att även Viktors biologiska pappa Michael anländer från New York med sin nya familj för att återknyta kontakten med sonen som han övergav för många år sedan. Michaels ankomst är en smärtsam påminnelse om vad som hände den där sommaren på Fårö för snart tjugo år sedan. Då var de också alla samlade, systrarna, deras mamma Ingrid, och Astrid med sin nya lilla familj. Det var den lyckligaste tiden i Astrids liv. Så plötsligt lämnade Michael Astrid ensam med deras nyfödda son. Och här står de nu alla samlade på en skolgård efter så många år. Snart kommer allt förändras dramatiskt igen. De starka känslorna som uppstår mellan Astrid...

Kerstin Kolm

2022-06-02

En fin berättelse ( lite seg i början) med många dimensioner- ouppklarade och insnärjda relationer, outsagda upplevelser och känslor och hänsynsfullhet som tystar.
Jag gillar författarens sätt att skriva om allt detta komplicerade men så vanliga livshändelser. Gillar författarinläsningen med det flytande och lättillgängliga språket som uttrycker det så mångfacetterande och invecklade.

2021-11-01

En finstämd bok om livet. Vardagen så som den många gånger kan vara. Tankeväckande och sorglig. Zweigbergk kryper under huden på sina karaktärer och är alltid bra. Stark 3:a

2016-02-20

En aning deprimerande, men ändå, välskriven och intressant med syskonens tankar om varandra och det som händer.

Marita Ryen

2016-02-15

Betyg 3+.Författaren läser boken själv mycket bra. Man får följa 3 syskon och deras relation till varandra.

Hedvig Marklinder

2015-12-25

Börjar dåligt då jag inte kan finna sympatier för någon av dem i boken, särskilt inte Astrid som jag tycker beter sig dåligt boken igenom.
Den tar sig sen, små iakttagelser och reflektioner om livet på sina ställen gör boken värd att läsa.
Sen behöver man självklart inte tycka att personerna i boken är perfekta för att tycka om en bok, vilket detta är ett resultat av, Von Zweigbergk gör karaktärerna dynamiska med hjälp av hjärnspöken och elaka blickar, vilket hör livet till, ond som god.
En stark trea.

Karin Lundberg

2015-07-27

Tog sig i slutet efter en ganska seg början. Sorglig och fin historia.

Lena L

2015-03-24

Smärtsamt relationsdrama. Mycket välskriven . Författaren går verkligen under huden på sina karaktärer.

Evelina Austen

2014-11-18

Okej men inte mer. Medan jag läste boken var den hyfsad även om jag hade svårt att tycka om någon av de tre systrarna särskilt mycket. Efteråt kände jag lite "Vad var poängen med denna historia?" Hade kunnat skippa läsa den.

Kerstin Hellgren

2014-09-19

Jag blev bara ledsen när jag läste den här boken. Helt deprimerad, tyvärr. Jag gillar annars Helenas böcker.

Maria Klamas

2014-08-15

Smärtsam - det är nog det ord som bäst sammanfatttar min upplevelse av denna boken. En relationsroman, om tre systrar och deras förehavanden under en kort period i livet. Berättelsen sker parallellt utifrån dessa tre personers perspektiv, där var och en tilldelats ett eget kapitel. Det är genomtragiskt hela boken igenom. Det finns ingenting positivt, allt darrar av ångest, av ånger, av svek, av djupaste sorg och svek. Boken är som jag ser det otroligt välskriven - känslorna känns äkta, hon skriver inte mig på näsan, utan jag känner verkligen det karaktärerna känner - och det är smärtsamt. Jag orkar nästan inte läsa klart boken då den smärtar mig djupt.

Sara Hedsund

2014-08-06

enkel vardagsrealism. Lågmält språk, gillade hennes stil!

Maria Olofsson

2014-07-30

Fint skrivet om liv och död...

2014-02-21

Betyg: 4,5 av 5.

?Än klappar hjärtan? tyckte jag mycket om, och den får 4,5 av 5 i betyg av mig. Boken är, som jag alltid tycker att Helenas böcker är, både mörk och ljus. Och jag tycker att hon har ett fantastiskt sätt att skildra relationer. Både relationer mellan personer i ett förhållande, likaväl som mellan föräldrar och barn, och mellan syskon.

?Än klappar hjärtan? är mycket bra, lättläst, gripande, rörande, sorglig, och mycket tankevärd.

Merja A

2014-02-15

Hade inga större förväntningar när jag köpte med mig boken som reselektyr. Blev inte så mycket läst på resan men väl hemma sträckläste jag Helena von Zweigberks senaste. Äktenskapsproblem och allvarlig sjukdom är några av teman i boken. Blod är tjockare än vatten stämmer bra när det gäller de tre systrarna och deras mamma som står i centrum. En relationsroman som jag varmt kan rekommendera.

Jan Svensson

2014-01-26

Lite tjatig på mitten men slutet var bra. Men saknar hennes fängelsepräst Ingrid, vore intressant att läsa om henne igen.

Mia B

2014-01-17

En stark fyra, ett ämne som berör och det är mästerligt hur historien skildras ur systrarnas olika perspektiv, och man påminns om hur livet faktiskt är, att vi bara ser vår verklighet av historien, våra antaganden om andra människors agerande och känslor. Jag ville veta mer om vissa delar, ha lite mer av slutet men det var en god läsupplevelse som jag bär med mig.

Carin Lundberg Papp

2013-10-17

Så tänkvärd o fin..

Eva Jacobson

2013-10-06

Förutsägbar. Gillade inte personerna. Mamma Kerstin ok. Blev inte berörd trots att det bara var elände i hela boken. Besviken - trodde mer då rescensionerna varit rätt bra.

Lina Zackrisson

2013-08-29

Illamående efter läsning, vad icke- kommunikation gör med relationer, starkt.