Än finns det hopp

Wahlberg, Karin

| 2013

Karin Wahlberg har skrivit en spännande och initierad skildring av en händelserik vardag i en svensk småstad på 50-talet. Än finns det hopp är första delen i en romanserie om människorna kring ett lasarett - en värld fylld av spänning och allvar, skildrat med ett stort mått av tidsfärg och nostalgi. Året är 1953 och polioepidemin härjar i Sverige. Ella-Kristin på sjuksköterskeutbildningen får hoppa in och praktisera på det fullbelagda lasarettet i Ekstad. Hon oroar sig för fästmannen Carl vars läkarkunskaper sätts på hårda prov och det blir en höst när många liv slås i spillror och friska unga människor drabbas. Ella-Kristins och Carls förlovning närmar sig men de har svårt att få tid över för varandra. Och hur kommer förlovningsmiddagen gå för två med så olika bakgrund? Vi möter läkarfrun Nancy Brandh, som helst vill fördriva tiden framför spegeln eller på Drotts kappmagasin på...

Solveig Andersson

2019-10-04

talbok, storytel
Nästintill omöjlig som talbok att hänga med i detta enormt brokiga galleri av personligheter. Kanske lättare att läsa för hand? Men dessutom målar Wahlberg upp en ovanligt skev och vänstervriden bild av mitt älskade femtiotal. Och sjukdomar och elände ovanpå det. Nej, ingenting för mig.

Jessica Hellsing

2018-09-23

Å så bra bok. Gillar verkligen hur boken bygger på karaktärerna runt en sjuksköterskeutbildning och ett sjukhus i en liten stad. Boken går i ett långsamt men skönt och avkopplande tempo. Att få följa med i 50-talets Sverige med allt vad det innebär ger en härlig känsla och hemsk känsla når polion slår till. Och vården kämpar med samma saker då som nu. Rekomenderas starkt

Helt okej 😊

Ingrid Bergenudd

2018-04-19

Intressant miljö- och tidsskildring. Rekommenderas! Tyvärr dåligt korrekturläst, så en del språkfel stör läsningen.

Jonna

2018-02-18

Så otroligt bra bok! Intressant från början till slut. Kommer absolut läsa fortsättningarna!

Karin Johansson

2018-02-16

Charmig och intresssant, att se hur mkt som har förändrats inom vården. Läkarna uppfattades ofta som gudar och idag så gott som jämnlikar.

Å

Åsa Arveberg

2016-03-02

Intressant bok att läsa om 1950-talet i en svensk småstad och dess lasarett. Handlar mest om kvinnornas roller. Nu ska jag ge mig på del två.

Theresa Gyllander

2016-01-21

Tiden, människorna, miljön beskrivs på ett sätt som fångar mig. Kommer genast att slänga mig över nästa bok i trilogin! Ett litet minus var att det är så många karaktärer vilka kunde vara svårt att komma ihåg vem som var vem.

Anneli Friedner

2015-11-26

Framsidan såg lovande ut och jag var nyfiken den första tredjedelen av boken. Sedan kändes det som att jag långsamt släpade mig igenom den i väntan på att någonting skulle hända, någon intrig skulle få fart eller någonting skulle bli riktigt intressant men det kom liksom aldrig. Både vardagsdetaljer och livsomvälvande händelser för de många karaktärerna lunkas förbi med oengagerande distans. Karin Wahlberg skriver stämningar och miljödetaljer med ett skarpt öga, men sedan glider vi liksom runt i de där stämningarna och det händer ingenting. Så den här gjorde mig ganska besviken.

Anneli Friedner

2015-11-26

Ingrid Selnes

2015-10-26

Människor och miljö på 1950-talet i en svensk medelstor stad. Polioepidemin härjar och sjukhuset med läkare, patienter och anhöriga är centrum i berättelsen. Persongalleriet är stort, svårt att hålla reda på alla familjer. Och tyvärr är gör den mig besviken i berättandet. Det är platt och händelselöst, oengagerat och odramatiskt. Trots att några dör och andra får cancer och annan livsförandrande information. Det saknas nåt - känslor och nerver?

My.loved.books

2015-09-28

En intressant bok, kommer bli spännande att läsa del 2.

Lilian Lidforss

2015-06-23

För 50-tals skildringarna ska Karin Wahlberg ha två stjärnor, annars borde hon skämmas för den negativa bild hon målar upp av 50-talet. Skäms!/Lilian

Harriet Axelsson

2015-03-22

En trevlig liten beskrivning av 50-talet utifrån ett sjukdomsperspektiv (polio).

Anne Hansson

2015-02-25

Blev mycket besviken på denna bok, har läst en hel del av denna författare och detta var inte alls något som jag fastande för, nej hon ska fortsätta med sina deckare i stället. Denna var ganska seg och långtråkig.

Karin Löfstrand

2015-02-03

140113: Intressant läsning om sjukvård och sjukdomshistoria från svenskt 1950-tal. Wahlgren är här bättre än i sina kriminalromaner.

Anneli Johansson

2014-12-26

Efter 100 sidor gav jag upp, rekommenderas inte till någon :(

Em J

2014-08-27

Jag har älskat Karin Wahlbergs tidigare böcker och såg fram emot att få läsa denna. Blev dock lite besviken. Visst skriver hon bra, men historien lyfter aldrig. Karaktärerna är för många och en del helt enkelt inte tillräckligt intressanta. Visst finns det några man vill läsa mer om, som Nancy, Stina, Ulla och några till. Men de andra känns mer som utfyllnad och boken är tyvärr lite seg emellanåt. Det märks att författaren gjort sin research, men ibland blir det lite väl mycket "show off". Vissa detaljer känns onödiga och överflödiga, och mer ett sätt att visa hur mycket författaren har lärt sig. Jag har märkt det hos andra författare också, och det gör inte alltid att man dras in i historien, utan blir snarare ett irritationsmoment. Jag kommer dock att ge del 2 en chans, för jag tycker om författarens lågmälda flyt. Jag hoppas dock på en lite bättre story med mer utmejslade karaktärer.

Christina Nilsson

2014-08-08

Mysig bok och tidsskildring, men jag saknar en ordentlig handling.

A H

2014-07-08

Hoppas på mer!! Snart!!
Jättebra bok.

2014-03-02

Det har tagit mig närmare en hel månad att bli klar med den här boken. Först försökte jag läsa den för hand- men lade av efter ungefär 100 sidor(hade bitvis svårt att hänga med), sen beslöt jag mig för att lyssna på ljudboken, och nu först var den slut. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den. Jag är 50talist och tyckte därför det var ganska kul att höra en bok som utspelar sig från femtiotalet. Bitvis tycker jag att den är riktigt bra, väldigt intressanta personbeskrivningar- särskilt de kvinnliga! Dock tråkade den faktiskt ut mig bitvis. Det blev för mycket sjukdom och elände efter ett tag. Men den får helt klart godkänt! Den är välskriven och Anna Maria Käll är som vanligt en fenomenal uppläsare. Dock anser jag faktiskt att boken hade behövt en mordhistoria för att hålla hela vägen, men det är enbart min åsikt!

Lotta Lettenström

2013-12-23

Först trodde jag att detta var en deckare och blev lite besviken när det inte var så. Måste säga att det är en mycket intressant roman om hur det var i Sverige innan Poliovaccinet fanns. Barnförlamning och klumpfot är begrepp som jag minns från min barndom. Författaren beskriver ett sjukhus och hur personalen kämpar när Polion härjar som bäst 1957. Mycket intressant!

Lena L

2013-12-09

Vilken bra berättare Karin Wahlberg är. Persongalleriet och dess öden biter sig fast hos läsaren. Ser framemot nästa del.

Eva Pettersson

2013-11-20

Engagerande och intressant att läsa om polioepidemin på 50-talet, och inte minst skillnaderna mellan olika samhällsklasser och kvinnosynen under denna tidsperiod. Det var dock lite väl många karaktärer att hålla reda på, vilket var lite förvirrande ibland. Det är alltid lite av ett varningstecken när det krävs en lista över alla personer i början av boken, som man kan bläddra tillbaka till när man inte minns vem som är vem... Men jag kommer nog att läsa fortsättningen när den kommer!

Rasmusmatte .

2013-11-10

Jättebra bok

Å

Åsa Sjögren

2013-10-15

NÄE, inget för mej, urtråkig, är enormt besviken. Hade mycket högre förväntningar eftersom jag haft stort nöje av tidigare böcker av Wahlberg.

Glada Gunvor

2013-10-07

Jag tycker nog att denna bok har varit ganska intressant att lyssna på. Man får följa med lite olika karaktärer tillbaks till 40 och 50-talet som jag ganska väl minns. Det är mycket sjukhusmiljöer med tanke på att polion härjade som värst i Sverige då, men också andra miljöer som kvinnornas situation, vilket alltid bör tas upp.
Uppläsaren Anna Maria Käll är helt perfekt till denna bok. Hon läser den lagom fort och med stor inlevelse. Hon liksom romanen får en 4:a i betyg av mig.

Carin Lundberg Papp

2013-09-25