Amsterdam

McEwan, Ian

| 1999

BOOKER PRIZE WINNER - NATIONAL BESTSELLER - A sharp contemporary morality tale, cleverly disguised as a comic novel, Amsterdam is "a dark tour de force, perfectly fashioned" (The New York Times) from the bestselling author of Atonement. On a chilly February day, two old friends meet in the throng outside a London crematorium to pay their last respects to Molly Lane. Both Clive Linley and Vernon Halliday had been Molly's lovers in the days before they reached their current eminence: Clive is Britain's most successful modern composer, and Vernon is a newspaper editor. Gorgeous, feisty Molly had other lovers, too, notably Julian Garmony, Foreign Secretary, a notorious right-winger tipped to be the next prime minister. In the days that follow Molly's funeral, Clive and Vernon will make a pact with consequences that neither could have foreseen... Don't miss Ian McEwan's...

Charlotta CG

2022-11-27

Den frsta McEwan jag lst och den lockar inte till fler. Jod, sprket r jttebra, precis s jag gillar det och hr finns ngra trffande meningar om mnskligt beteende men dr slutar det tyvrr. Det kunde blivit en bra bok om gammal vnskap men nu r den alldeles fr kort s man fr bara en ytlig uppfattning om huvudpersonerna och de blir ointressanta i sin sjlvcentrering. Det knns gubbigt och som om det kunnat bli s mycket mer av idn n detta. Slutet r alldeles fr verdrivet och dr pminner det hela mer om tantsnuskiga Jilly Coopers karaktrer.

Klinga

2014-03-14

Jag gillar McEwans ofrutsgbara berttelser, men knner alltid tvekan nd. Hr r det en ganska konstruerad historia som berttas i raketfart. Landar inte. Notisstil. Kort. Flyger fram. Och s slutet...?

greger andersson

2012-01-29

Spnnande och vlskriven med en ironisk tought som bde r roande och tankevckande! McEwans bsta?!

Torbjrn Nilsson

2010-09-12

Hur bra som helst. En bitterljuv historia om gammal vnskap och vad som hnder med sen sdan genom ren. Ingen kan som McEwan f in s mycket p s f sidor (170).

Sigge Eklund

2010-09-09

Bra men inte genial, som Saturday, Comfort of strangers och Enduring love. Knns helt enkelt inte lika oroande. Kanske fr att temana som behandlas r fr klassiska. Det stora med de andra mcEwanbckerna r ju att temana r mystiska, unika, frscha. Nu vidare i min mcEwanpljning: Cementtrdgrden.

Christer Bergstrm

2010-08-30

Nils Thor

2010-05-24

Vl vrd att lsa. verraskande vndning av historien, men huvudpersonerna inte riktigt trovrdiga i slutet av boken.

Josefine Ejebjrk

2010-01-24

Lste slut den p en eftermiddag, en kort roman som drog mig in frn brjan. Det ngot frutsgbara slutet hindrade mig att ge den en femma.