En kylig februaridag möts vännerna Vernon Halliday och Clive Linley vid sin gemensamma älskarinna Molly Lanes begravning. Vernon är chefredaktör för morgontidningen The Judge och Clive är en framgångsrik kompositör i full färd med att skriva sitt magnum opus, en millenniesymfoni. Mollys död får dem att fundera över sin egen dödlighet, och inte minst vägen dit - Molly drabbades av demens och levde sista tiden av sitt liv i en förödmjukelse som de båda vännerna är fast beslutna att göra allt för att slippa. Därför ingår de en pakt som får ödesdigra konsekvenser för dem båda. Molly Lane var en kvinna med många älskare - att en av dem var utrikesministern Julian Garmony får Clive och Vernon reda på när de ser några komprometterande foton på paret. Vernon blir genast frestad att använda de skandalösa bilderna för att sälja fler lösnummer av sin tidning, som dragits med stora ekonomiska problem...
Visa mer
En kylig februaridag möts vännerna Vernon Halliday och Clive Linley vid sin gemensamma älskarinna Molly Lanes begravning. Vernon är chefredaktör för morgontidningen The Judge och Clive är en framgångsrik kompositör i full färd med att skriva sitt magnum opus, en millenniesymfoni. Mollys död får dem att fundera över sin egen dödlighet, och inte minst vägen dit - Molly drabbades av demens och levde sista tiden av sitt liv i en förödmjukelse som de båda vännerna är fast beslutna att göra allt för att slippa. Därför ingår de en pakt som får ödesdigra konsekvenser för dem båda. Molly Lane var en kvinna med många älskare - att en av dem var utrikesministern Julian Garmony får Clive och Vernon reda på när de ser några komprometterande foton på paret. Vernon blir genast frestad att använda de skandalösa bilderna för att sälja fler lösnummer av sin tidning, som dragits med stora ekonomiska problem den senaste tiden, men Clive motsätter sig detta av moraliska skäl. Deras relation blir alltmer förbittrad, något som så småningom leder till att deras ingångna pakt får oväntad aktualitet?
Amsterdam är en skickligt berättad historia om vänskap och galenskap, en underhållande samtidssatir med inslag av svart humor. Boken tilldelades Booker-priset 1998.
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker
Den första McEwan jag läst och den lockar inte till fler. Jodå, språket är jättebra, precis så jag gillar det och här finns några träffande meningar om mänskligt beteende men där slutar det tyvärr. Det kunde blivit en bra bok om gammal vänskap men nu är den alldeles för kort så man får bara en ytlig uppfattning om huvudpersonerna och de blir ointressanta i sin självcentrering. Det känns gubbigt och som om det kunnat bli så mycket mer av idén än detta. Slutet är alldeles för överdrivet och där påminner det hela mer om tantsnuskiga Jilly Coopers karaktärer.
Jag gillar McEwans oförutsägbara berättelser, men känner alltid tvekan ändå. Här är det en ganska konstruerad historia som berättas i raketfart. Landar inte. Notisstil. Kort. Flyger fram. Och så slutet...?
Hur bra som helst. En bitterljuv historia om gammal vänskap och vad som händer med sen sådan genom åren. Ingen kan som McEwan få in så mycket på så få sidor (170).
Bra men inte genial, som Saturday, Comfort of strangers och Enduring love. Känns helt enkelt inte lika oroande. Kanske för att temana som behandlas är för klassiska. Det stora med de andra mcEwanböckerna är ju att temana är mystiska, unika, fräscha. Nu vidare i min mcEwanplöjning: Cementträdgården.