Amir och pollenchocken

Hansson, Anna

Amir tränar fotboll, men det är något som inte stämmer. Han, som alltid brukar springa snabbast och sparka längst, orkar nästan ingenting. Det svider och kliar i ögonen också. Hur ska det nu gå med fotbollscupen hans klass ska vara med i? Kommer Amir att kunna spela?  Författaren hoppas att den här boken kan leda till att fler får information och förståelse för pollenallergi.

det va bra

Det var bra

Den va jätte bra för föst va han den bästa i laget och sen blev han sjuk i några dagar och sen blev han frisk och kunde hjälpa sitt lag att vinna matchen

Jag har läst Amir och pollenchocken skriven av Anna Hansson och illustrerad av Maria Andersson Keusseyan, boken är utgiven på Idus förlag 2019. Amir brukar springa snabbast och sparka längst när de spelar fotboll i skolan. Men en dag när de tränar inför en stor fotbollscup orkar han inte springa snabbast och sparka längst. Amir känner sig trött och det svider och kliar i ögonen. En jättebra bok som förklarar på ett enkelt sätt hur det kan kännas när man har pollenallergi. Amir och pollenchocken handlar också om fotboll och vänskap. Boken som är en bilderbok passar barn i ålderskategorin 3-6 år, men jag tycker också att den passar åldersgruppen 6-9 år. För de yngre passar den som högläsning och de äldre kan läsa själva eftersom att boken är lättläst. Boken ingår i en bilderboksserie om allergier och tidigare har Lovisa och nötterna och Stella och pälsdjuren av samma upphovsmän givits ut. Amir och pollenchocken är den första boken i serien som jag har läst och tycker att den är enkel och tydlig med en bra historia. Illustrationerna av Maria Andersson Keysseyan är charmiga, färgglada och alldeles underbara. Text och bild visar upp både kulturell mångfald samt ett genusperspektiv. Boktips!

Amir & pollenchocken/Stella & pälsdjuren/Lovisa & nötterna
Författare: Anna Hansson
Illustratör: Maria Andersson Keusseyan
Utgivna av Idus förlag
Läsålder: 3-6 år
Betyg: 4 av 5 ⭐️

Vi har läst dessa tre böcker som alla tillhör samma bilderboksserie. Lovisa, Stella och Amir går alla i samma klass och återkommer även i de andras böcker.
Varje bok har tema med en slags allergi: nöt-, kraftig pälsdjurs och pollenallergi.
Varje bok går igenom vad konsekvenserna blir av en allergi, vad som kan hända om barnet får en allergisk reaktion men också vad vi andra kan göra för att vara en schysst kompis som är allergivänlig.
I Stellas bok kanske det handlar om att byta kläder osv innan man går till skolan och har gosat med husdjuren innan. I Lovisas fall kunde det vara att inte äta nötter på platser där det kan finnas nötallergiker och inte ta med nötter på skolutflykter.

Böckerna är rätt enkla men ändå välskrivna för att vara tydliga för sin målgrupp. Anna Hansson är verkligen en van författare för att barn ska hänga med i böckerna och förstå budskapet. Jag tänker att dessa böcker passar fint för att höga medvetenhet och omtanke för sina vänner med allergi. Något samhället i stort också kan lära av.
Även för barn som själva är allergisk kan säkert böckerna vara bra för att förstå sin egen allergi bättre.

Illustrationerna är också de tydliga samt färgstarka på ett sätt som fångar sin målgrupps intresse.

Fina böcker som absolut är läsvärda när man har ett syfte att arbeta kring medvetenhet om allergi.