Amerikansk jord

Cummins, Jeanine

| 2021

Hämta bokcirkelfrågor till Amerikansk jord här >> Amerikansk jord är en bok du aldrig glömmer. En skrämmande aktuell och fullständigt uppslukande roman om en mor och en son på flykt ? från Acapulco i Mexiko mot tryggheten i USA.Nyss var ledaren för knarkkartellen Los Jardineros en omtyckt kund i Lydias bokhandel. Nu har han visat sitt rätta ansikte. Som hämnd för ett avslöjande reportage har hans män dödat hennes journalistmake och ytterligare 15 familjemedlemmar. Endast Lydia och den åttaåriga sonen Luca undkommer. De flyr, först på måfå, sedan norrut. På vägen möter de barmhärtighet och medmänsklighet men också livshotande faror.Amerikansk jord är en oavbrutet spännande roman om hur långt vi är villiga att gå för att rädda dem vi älskar.

Fantastisk och gripande skildring av en ofrivillig flykt. Huvudpersonerna är så bra skildrade att man tänker på dem långt efter att man läst ut boken.

Jag ska uppriktigt säg att jag tvekade till att välja den här boken. Förstått att den fått mycket kritik och det är inte precis en bok med underhållningslöften. Omslaget är dock tilltalande men det är innehållet där bakom som är det viktiga.

Det här är tydligen en fiktiv berättelse och så vill jag även förstå den men också ana ett visst verklighetsskildrande. Fruktansvärda händelser som sker och jag förfasas fler gånger än i starten. Skrämmande inblickar som gör att en fängslas att lyssna vidare. Hur ska det gå? Det är ett rappt och flera gånger skoningslöst tempo. Jag lyssnade dessutom på ganska hög hastighet.

Modern Lydia och hennes 8årige son Luca flyr från Acapulco i Mexico, efter att knarkkartellen Los Jardineros ledare hämnas på Lydias journalistman som publicerat ett avslöjande reportage. 16 familjemedlemmar mördas!

Vi följer Lydia och Luca på flykt norr ut till USA. De färdas bland emigranter uppepå tåg och stannar till på härbärgen längs vägen. Det är ett Mexico som trasats sönder av droghandel, korruption och kriminella nätverk. Thriller artad men som skrivet här ovan – Absolut ingen underhållning!!!!

Mitt i all förödelse – grymhet – skildras en fantastisk gemenskap som utvecklas och vilken generositet människor är kapabla till i utsatta situationer. Jag fängslades trots allt av Amerikansk jord.

Det här är en av de tolv nominerade böckerna till Årets Bok 2021. Min sjunde.

Viola Ericson

2021-03-09

Fantastisk!

Anna Granström

2021-03-06

Dios mío vilken bok! It had me at hello så att säga. Berättelsen utspelar sig i Mexico. 16 personer mördas under en släktträff. Bara Lydia och hennes åttaårige son överlever. De flyr ifrån maffian (kartellen) och vi får följa hur de går från medelklassfamilj i Acapulco till migranter från en minut till en annan. Boken tar upp El tren de la muerte (La bestia/The beast): Ett godståg som åker genom Mexico till USA där migranter åker på taket och många dör, skadas allvarligt, blir kidnappade eller försvinner. Boken har fått viss kritik, men jag tycker att den ger mer än den tar. Den får fram budskapet att alla kan behöva fly och hur det är att vara migrant i Mexico - om än säkert lite snällare än verkligheten. Jag tänker dock lite på originaltiteln: American dirt. Den titeln är mycket djupare och bättre än Amerikansk jord, eller tänker jag fel? Det kan även vara en fördel att kunna spanska eftersom boken kryllar av mexikanska uttryck och meningar. För min del tillför det bara boken mer djup, men så kan jag också spanska. Det går dock bra att läsa den även utan spanskkunskaper. Jag har förövrigt varit i Mexico EN dag. Vi bilade genom Kalifornien när vårt äldsta barn bara var 10 månader. In genom Tijuana, vidare genom Rosarito där vi åt tacos vid stranden och jag drack en margarita till tonerna av ett mariachiband (fick be dem spä ut margaritan tre gånger dock 🍹) och ut i Tecate. Längs vägen brann det små eldar på oräkneliga ställen, det var fattigdom och hetta. Så här i efterhand vet jag inte ens hur vi vågade åka där med en bebis, men jag antar att vi på den tiden fortfarande hade kvar lite för mycket äventyr i oss. Tillbaka till boken: Jag älskade den så mycket. Den kommer med all säkerhet höra till en av årets bästa. Har du inte läst så rekommenderar jag dig att göra det på momangen!

Henrik Johansson

2021-02-18

Gripande om flykt, om att nå säkerheten. Utifrån den amerikanska politiska debatten men ändå bra.

2021-02-15

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Det här är en otroligt bra bok. Helt klart en sån bok som jag kommer att minnas länge, länge. Den är väldigt stark och stundtals jobbig att läsa. Jag levde mig verkligen in i berättelsen och fångades mycket av karaktärerna. Gillar också när böcker får mig att googla, och det gjorde jag flera gånger under tiden som jag läste den här boken. Boken är mycket välskriven men den är även väldigt lättläst. Den är hemsk, gripande, ruskig, berörande, spännande, rörande, sorglig, och känns mycket verklighetstrogen. Och det är verkligen en sån bok som jag tycker att alla ska läsa. Rekommenderas varmt.

Eva Pettersson

2021-02-07

Wow, jag är helt golvad av denna bok! Stundtals oerhört hemska händelser som beskrivs, men en så vackert skriven bok, som får mig att skratta, gråta och allting däremellan. Spännande från första till sista sidan. Det var länge sedan jag läste en bok som på detta sätt fick mig att glömma tid och rum runtomkring mig!

2021-01-24

🌹En riktigt gripande, spännande nagelbitare med många läskiga scener i sig.
💜💜💜💜 av 5st🌹

Storslagen, spännande och skakande!

2021-01-13

Amerikansk jord är en riktig käftsmäll till bok! Jag blev helt tagen av den. Boken har väckt en hel del uppmärksamhet i USA där en del påstår att eftersom författaren varken är immigrant eller mexikan, så är det inte hennes historia att berätta. Trots det har boken sålts i stora upplagor och jag blev genast nyfiken på vad det var för bok som det var såna diskussioner runt. Måhända att Cummins nu inte är immigrant eller mexikan men när man läser boken så är den så välskriven och verklighetstrogen att det känns som författaren upplevt allt själv. Jag läste någonstans att Cummins ägnat fem år till research inför boken och det märks att hon lagt ett enormt arbete på detta och det är nog därför det blir så otroligt bra!
Boken börjar med att Lydia och hennes åttaårige son Luca gömmer sig i badrummet, när hela familjen skjuts till döds utanför. 16 personer dör i Lydias familj och nu är det bara hon och sonen kvar. Men de står näst på tur när och för att rädda sig måste de fly för livet. Det blir en tuff och farofylld resa genom Mexico för att komma undan kartellen som är ute efter deras liv.
Efter att ha läst de första sidorna i boken så är jag fast. Det går inte att släppa Lydia och Luca och jag bara måste få veta hur det går för dem. Det är en bok som väcker mycket känslor och jag blir så berörd av deras kamp för livet. Det är en riktig ögonöppnare över hur det är leva i ett land där våld och kriminalitet styr och man måste fly för sitt liv. Vi är lyckligt lottade vi som bor här i ett fredligt Norden. Det är svårt att göra den här boken rättvisa med några få ord, men den är helt fantastisk. Det är en så stark läsupplevelse att jag aldrig kommer glömma boken och det enda jag kan säga är LÄS!

Paula Merio

2021-01-06

Fängslande och välskriven, en njutning att läsa

Anki Olsson Flodin

2021-01-03

Berättelsen höll mig i ett fast grepp från första sidan, sträckläste. Sorgligt spännande bok. Läs den!