Amerika : Skamfläcken/Gift med en kommunist/Amerikansk pastoral/Konsprationen mot Amerika

Roth, Philip

| 2016

Med trilogin ?Amerikansk pastoral? (1997), ?Gift med en kommunist? (1998) och ?Skamfläcken? (2000) och den fristående ?Konspirationen mot Amerika? (2004) producerade Philip Roth på kort tid fyra romaner som idag räknas som moderna klassiker.I ?Philip Roths Amerika? har de för första gången samlats i en volym, och tillsammans kan de läsas som en väldig roman om USA:s moderna historia; om världskrigets antisemitism, om 1950-talets kommunistjakt, om det revolutionära 1960-talet, om 1990-talets hysteriska Clinton-era. Samtidigt är romanerna, med sina skildringar av hur olika historiska föreställningar om ursprung och identitet krockar med det individuella ödet, påfallande aktuella ? såsom klassiker måste vara.Filmen American Pastoral i regi av Ewan Mc Gregor har Sverigepremieör i januari 2017.

Hedvig K

2010-06-06

Läste den på engelska och tyckte att den var språkligt svår.

Anders L

2009-11-19

Boken är bra, ibland fantastisk till och med, men någonstans har jag svårt att tro på huvudpersonen, Swedes, handlande - eller brist på. Men, som helhet är detta en riktigt bra roman, med, på sina ställen, geniala passager.