American psycho

Ellis, Bret Easton

| 1991

2013

Patrick Bateman r ung, snygg, vlutbildad och intelligent. Dessutom r han rik, med privatfrmgenhet och goda inkomster frn Wall Street. Han rr sig i fina kretsar, p Manhattan i New York, klr sig dyrt och har exklusiv smak. Ingen anar att det bakom den perfekta fasaden dljer sig en galning, en massmrdare. American Psycho r en grym bok, dels i de fruktansvrda scenerna av vld och vansinne, dels i skildringen av en vrld dr moral ersatts av mode, dr mnniskor vrderas som varumrken och dr egoismen dikterar de mnskliga relationerna. En tom och ytlig och till sist omnsklig vrld. Det r en skakande roman men samtidigt en storartad samtidsskildring och karakteristik av en mnniskotyp. Hr finns ocks humor och satir och en stil som rjer en stor frfattare, en modern moralist

Danje Frlag

2017-01-10

Har lst den ngra gnger. Boken r sjlvklart bttre n filmen - men de balanserar upp varandra rtt bra nd. Som tv skilda konstverk som ger varandra tyngd.

Kan ocks rekommendera intervjun med frfattaren till boken, regissren till filmen och Christian Bale (som finns p Youtube), dr de diskuterar de olika frgor och tolkningar som berttelsen vcker.

Magnus Johansson

2016-07-24

Ganska underhllande, med en huvudperson som ju inte har rollen att attrahera utan att fascinera. Om storyn hade nn ordentlig riktning skulle det nog tippa ver till en fyra.

Malin Sundman

2015-04-06

Oh my god, frstr inte vitsen med att lsa bcker som denna. Vidrig. 140 sidor klarade jag innan vldet sprade ur total, usch.

Tommy -

2013-05-23

Mycket bttre n filmen. Varning fr illamende vid lsning. Genial psykologisk profil.

Malin Lundh

2012-08-21

Usch men nd facsinerande. Var bara tvungen att lsa ut den.

Mia Engman

2012-08-21

Vidrig, absurd och fullkomligt genialisk.

Elin Nyberg

2012-07-12

Det r nstan helt omjligt att stta ett betyg p boken. Den skulle kunna vara en femma lika vl som en etta. Jag hll p med den s lnge, jag kunde inte lsa nr det varit allt fr vidrigt och fick ta en paus tills jag nstan glmt hur sjukt det var, bara fr att lsa nnu sjukare saker i nsta session.
I mitt tyckte kan bara en vldigt, vldigt uppfuckad person skriva en bok som denna. Hur kan man leva sig in i och beskriva det som Bateman gr och lever i?
Biten med rttan blev nstan fr mycket!

Simon S

2012-01-21

Orkade inte ens lsa ut smrjan. Detaljbeskrivningarna som kunde vara flera sidor bidrog positivt till boken i brjan, men halvvgs in i lsningen blir det extremt tjatigt. Vidrig r den ocks, och d syftar jag p Bateman som karaktr. Tl honom inte. Vilket r meningen i och fr sig, men den hr boken r inget fr mig. Kanske ger jag den sista delen en chans i framtiden. Frmodligen inte.

Magnus Frst

2011-12-12

Sg filmen innan jag lste boken, mnga bra scener utlmnade i filmen, men fortfarande vldigt bra i bgge formaten.

Adios Flamingo

2011-10-24

Det r nstan helt omjligt att betygstta denna bok. Jag hade kunnat stta en etta lika grna som en femma. Samtidigt som den r otroligt vlskriven och har ett fascinerande sprk och upplgg (jag lskar detaljbeskrivningarna av folks utseende och klder, bara det r helt skruvat) s r det den enskilt vidrigaste bok jag ngonsin har lst. Det gr inte ens att jmfra med ngot annat. Detta r den enda bok som har ftt mig att vilja spy och jag grt flera gnger. Och jag hatar den fr det. Frfattarens detaljrikedom i vldet r helt enkelt ... psycho.

En av de vidrigaste bcker jag lst!
Huvudkaraktren Batemans fixering vid detaljer och det knivskarpa, iskalla tonlget i beskrivningarna, vare sig det rr sig om ett snyggt visitkort eller utfrandet av ett sadistiskt mord, r som en nve i magen.

Kamali 

2011-10-12

Fr mycket tjat om detaljer ssom vilken visitkortsvit som r bst. Men hrliga splatterscener dr i mellan!

Hanna .

2011-09-14

rligt talat s tyckte jag att den var trkig och trttnade efter mindre n halva boken. Handlingen greppade aldrig mig, ointressanta karaktrer och ett vekt budskap. Efter de frsta kapitlen hade man ftt hela grejen klart fr sig; en massa rika, ytliga mnniskor som inte bryr sig om ngonting annat n mrken och status och fick sedan det upptryckt i ansiktet om och om igen utan att boken ngonsin tycktes komma ngon vart. Den var inte ens s grotesk som jag hade frvntat mig att den skulle vara.

Emma Karlsson

2011-08-17

Jag vet inte vad jag ska sga. Hur kan ngot s vlskrivet och innehllsrikt vara s fruktansvrt groteskt?

Jag lste den fr ver ett r sen och lider fortfarande...

Elin Mllerstedt

2011-04-04

Boken du inte vill att dina barn ska lsa, allts litteraturens svar p Motorsgsmassakern. ngest i mngder hanterad p smsta tnkbara stt. Lt fr guds skull bli att ta samtidigt som du lser boken. Sg filmen nr den kom och blev illa berrd, den r dock ingenting mot sin litterra frlaga. Absolut ingen dlig bok, klart lsvrd skildring av hur mycket tomhet som kan finnas under en till synes perfekt yta. Namedroppingen av modehus i en och samma text slr antagligen rekord.

Liza Bolin

2011-02-21

Frst och frmst vill jag bara stillsamt undra om de som tycker den r illa skriven mjligen har lst versttningen? Fr den r verkligen dlig, handflata med fem och hrdsubba, versttaren har tagit sig extrema friheter vilket naturligtvis drar ner boken.

Ellis msterverk, en generationsroman om yuppies kamouflerad i en mngd blodbad. Pongen som jag ser den med de fruktansvrt brutala vld- och sexscenerna r att understryka det faktum att Patrick Bateman och alla i hans nrhet verkligen inte BRYR SIG. Kapitlet om Whitney Houstons karrir och kapitlet kallat Rtta har samma knslomssiga vrde fr Bateman.
Personligen tycker jag mnniskobeskrivningarna r tusenfalt mycket ckligare n tortyrscenerna. INGENSTANS beskrivs personerna utefter personlighet eller ens ansiktsdrag. Detta r en bok som stannar kvar, har chockat hela vrlden (till Ellis stora gldje), ftt feminister att hata frfattaren, och ftt mig att dyrka honom. Det krvs en speciell sorts mnniska fr att f till en samhllssatir av den hr kalibern.

Pr Svensson

2011-02-13

Bttre nu n nr jag senast lste den, fr 20 r sedan. Prickskert skildrad tomhet.

2011-01-16

Ganska vidrig historia. Man blir stundom ganska trtt p alla de ingende beskrivningarna av olika mrken p klder mm. Men, den r nd helt okej som bok.

Henrik R.

2010-10-01

Jag har lyssnat p denna bok (p engelska). Upplsningen r briljant men jag kan inte finna ngon info om vem som lser upp den p den kopia jag har (det r vare sig Nick Landrum eller Pablo Schreiber som lser de versionerna man nu kan kpa p t.ex. amazon). Boken r bitvis briljant, det r sannerligen mycket roligt att flja Patrick Bateman d han med besatt precision beskriver allas kldsel, analyserar musik, nojjar ver sitt hr, vndas ver huruvida han kan f bord p den senast trendiga resturanten i stan, har lnga utlggningar om buteljerat vatten, hur svrt alla i hans umgnge har att differentiera mellan olika personer, hans konstanta referenser till The Patty Winters Show, osv. Att han dremellan mrdar mniskor p de mest vidriga stt r egentligen inte ett plus, men man str ut (oftast). Mhnda kan man tycka att boken ibland blir lite tjatig, speciellt i de extremt detaljerade kldbeskrivningarna.

Linda Abramsson

2010-09-21

Jag ngrade att jag lste boken eftersom jag drmde mardrmmar eftert. En helt sjuk bok som mest gr ut p att i detalj beskriva olika stt att plga, tortera och mrda mnniskor p. Visserligen vlskriven (drfr fr den en tva) men frfattaren mste ha en sjuk fantasi fr att kunna hitta p s vidriga beskrivningar av tortyr

2010-09-14

Det var ingen bok som passad mig, jag lste inte klart den helt utan efter ett par timmar gav jag upp..

2010-07-23

En av de mrkligaste bcker jag lst.

Frank Berglund

2010-07-05

Varumrkesfetishism, blod, knark... ena sidan var vldet ibland lite fr brutalt (just vld mot underliv p kvinnor har jag extremt svrt fr att lsa), men det finns en anledning till de grova vldsskildringarna. Frfattaren VILL ju att vi ska titta bort i avsky och sga att det r ckligt och fult och sjukt. Huvudpersonen r vldigt, vldigt strd och provocerande, ja. Men samtidigt r inte allt bra i hans liv (se sidor 217, 271, 332 i engelska storpocketutgvan). Vld finns dr, men aldrig glorifierat.
Jag tyckte om boken. Blev fst vid sprket och knslan. Trots vldtckter med mera. Trots att det r "fel" att tycka om att lsa sdana bcker.
(Dremot r William S Burroughs bcker lite snllare p vldsfronten och ngot bttre skrivna, samtidigt som de pminner ngot om denna)

Adrien Combier Hogg

2010-07-04

"AP" har sina ljuspunkter, men dessa drnks dessvrre i de lngdragna, trkiga och stndigt terkommande tiraderna om varumrken, kldsel och musik. Visst, jag frstr att Ellis vill f fram att moralen ersatts av materialism, men detta stt att genomdriva pongen r i lngden fr mycket. Jag finner mig sjlv i slutndan helt enkelt hoppa ver de flesta av dessa partier. En stor knga skall ocks riktas mot den svenske versttaren (Einar Heckscher) som inom loppet av de frsta 50 sidorna gjort s pass mnga pinsamma ordval att jag starkt vervger att rentav kasta boken. Eller vad sgs om att 'chocolate chip' versatts till 'chokladchips'? Eller att 'California roll' (ett slags sushi) psts vara samma som 'kaliforniskt brd'? Och vad ska vi sga om att 'cellular phone' pltsligt ikltts en hgst tveksam svensk drkt som 'cellulr telefon'??? Hade boken kommit ut idag hade jag nog tnkt mig att den gode Heckscher anvnt Google Translate lite *vl* mycket i sitt versttningsarbete. Men d AP gavs ut av Norstedts redan under 90-talet vet jag inte riktigt hur det kunde g s illa...

Amanda Strm

2010-06-30

Grymt bra bok! En av mina absoluta favoriter. Att ge den dligt betyg & sen skylla p vldsamheterna skvallrar bara om att man inte orkat lsa boken ordentligt...

lysol *

2010-06-15

Filmatiseringen av American Psycho var en smrre katastrof i hemskheter. Boken r dock desto hemskare.

Sonja Nordberg

2010-02-11

Det r sllan jag kastar en bok men den hr kte i soptunnan utan minsta tvekan.

Eyez Only

2010-02-10

Usch! Jag r inte alls frmmande fr vldsamheter och blod, men nr det r ett enda vltrande i tortyr och mord frn prm till prm blir det bara snaskigt och osmakligt. En av de ljligaste bcker jag lst.

Fredrik Lindkvist

2009-11-30

Boken gr i princip ut p att beskriva det ckligaste sttet att plga/slakta en mnniska. Talande titel.

Tor von Geijer

2009-09-17

Svart humor!

Stefan Hall

2009-08-18

En av ttiotalets viktigaste bcker. Det vsterlndska samhllet vid "historiens slut".

Carina Carlsson

2009-07-19

En riktigt sjuk bok, men omjlig att lgga ifrn sig.

Patricia B

2009-07-04

Lysande helt enkelt.

Marianne Skoglund

2009-06-11

Ett missfrsttt msterverk!

Hamphus Kjellman

2009-06-11

Filmen har sedan frsta gngen jag sg den varit min favorit. Och med det knde jag mig tvungen att lsa boken.
Det tog ett tag fr mig att lsa ur den, trots allt, men det r nd en av de bttre bckerna som jag har lst. Jag kan inte stta fingret p _varfr_, jag fastnade helt enkelt.