American Gods

Gaiman, Neil

| 2017

Amerikanska gudar utkom för första gången 2001 och har översatts till över 30 språk.Efter tre år i fängelse vill Shadow inget hellre än att återvända till sin fru Laura och leva ett stillsamt liv med henne. Men bara dagar innan han friges nås han av nyheten att Laura dött i en mystisk bilolycka, och hela Shadows värld rasar samman.      På flygresan hem till begravningen skakas planet av en våldsam storm, och en man som kallar sig mr Wednesday presenterar sig för Shadow och påstår sig vara en före detta gud och kungen av Amerika. På något sätt verkar han veta precis allt om Shadow och erbjuder honom ett jobb som hans livvakt. Shadow, som inte har någon annan stans att ta vägen, tar jobbet men upptäcker snart att hans roll i Wednesdays planer är farligare än han någonsin hade kunnat föreställa sig.      Ganska snart dras Shadow och Wednesday in i en konflikt lika gammal som mänskligheten...

Emma Lindberg

2019-08-09

Riktigt bra

Gunilla Jönsson

2018-04-16

Hm, vad handlade den här boken om egentligen?

Sandra Katby

2018-01-23

Trodde boken skulle vara bättre, långtråkig och händelselös, men ordnade upp sig de sista 20 sidorna.

Rhuddem Gwelin

2017-11-27

Brilliant!

michael sivenbring

2016-10-26

En av de absolut bästa fantasy böckerna som kommit i modern tid. En underfundig story, blandat med fantastiska karaktärer. Dialogen och humorn i denna är fantastisk och så mänsklig. Mörka kanter på en fantastisk historia. Ett måste att läsa oavsett vilken genre du föredrar.

Marc Moore

2015-11-03

Jag får väll acceptera att fantasy bara duger i Hollywoods tappning med mycket specialeffekter. Jag kan inte engagera mig i påhittade gudars öden och väl.

Denna var helt okej

Tommy Olsson

2013-10-25

Ack! Hade höga förväntningar när jag började läsa denna bok. Detta efter att ha lästa "Neverwhere" som jag tyckte riktigt bra om. Jag fann dock att den här blev alldeles för rörig med uppradandet av olika gudar hela tiden. Gillade huvudpersonen, och det fanns partier som var riktigt bra, men det spretar för mycket.

O

Olga Lund

2013-03-04

Nu är det så att jag är allmänt förtjust i Neil Gaimans verk och han har inte gjort mig besviken den här gången heller.
En must-read för mytologi freaks.

Cecilia Fredriksson

2013-02-05

Blev besviken, beroende på högt ställda förväntningar. Men helt klart läsvärd. När det glimmar till är det riktigt bra!

Sutra Stevens

2012-09-26

Fantasifull, men lånar lite väl mycket från mytologi. Medioker.

Cecilia Magnusson

2012-01-24

Faktiskt förvånad över hur bra den var. Klart läsvärd.

Torbjörn Nilsson

2011-10-02

Lite för flummig för min smak, men emellanåt visar boken prov på riktigt fin berättarkonst.

Samuel Karlsson

2010-11-06

Den börjar riktigt bra. En klassisk roadmovie i sann amerikanska anda. Men efter hand blir det väl rörigt. Gudarna radas upp och det blir lite väl svårt att särskilja vilka traditioner och religioner han syftar på. Det stör mig också att jag inte kan veta när han följer de gamla berättelserna och när han fyller ut dem själv.

Jenny Li

2010-08-21

Jag gillade den här boken - men jag hade nog ändå förväntat mig att gilla den mer. Och jag tror att jag skulle ha gillat den mer om den var sådär 100-150 sidor kortare - oftast är det tempot som drar ner upplevelsen. Tempot och att boken är så sprängfylld av karaktärer som aldrig utvecklas - de dyker upp och försvinner igen, utan vidare fördjupning.

Anna Sandstedt

2010-08-02

Hade lite svårt för den här boken, tyckte episoderna med Wednesday var konstiga men annars var boken OK.

Mytologin brister något? Vad menar du? Jag har aldrig stött på någon mer påläst än Neil Gaiman.

Linnea H

2010-03-08

En episk roadtrip om gamla gudar, mänsklig tro och landet USA. Idéen är mycket intressant, men på något sätt kändes det som att mytologin brast något. Men porträttet av USA är fantastiskt!

Elisabeth E

2009-10-25

Neil Gaiman är en helt underbar författare och det här är en fantastisk bok. Förbered dig på en spännande och omtumlande resa.

Sofia Åkerberg

2009-09-01

Jag gillar verkligen Gaimans stil -- inte så skruvad som Miéville men ändå klart annorlunda även om inledningen till en början nästa lika gärna skulle kunna vara skriven av Stephen King. Här blandar Gaiman också flera olika berättelser i en (deckare, road-book, tilbakablickar, osv) och det fungerar alldeles utmärkt utan att någon gång kännas ovidkommande eller långrandigt. Man ska dock kanske inte fundera alltför mycket på logiken bakom det faktum att alla människor bär sina gudar med sig...