American gods

Gaiman, Neil

| 2001

Shadow is a man with a past and wants nothing more now than to live a quiet life with his wife. When his wife is killed in a terrible accident, Shadow flies home for the funeral. As a raging storm rocks the plane, the strange man in the seat next to Shadow introduces himself as Mr. Wednesday. He knows more about Shadow than is possible--and he warns Shadow an even bigger storm is coming.

Emma Lindberg

2019-08-09

Riktigt bra

Gunilla Jnsson

2018-04-16

Hm, vad handlade den hr boken om egentligen?

Sandra Katby

2018-01-23

Trodde boken skulle vara bttre, lngtrkig och hndelsels, men ordnade upp sig de sista 20 sidorna.

Rhuddem Gwelin

2017-11-27

Brilliant!

michael sivenbring

2016-10-26

En av de absolut bsta fantasy bckerna som kommit i modern tid. En underfundig story, blandat med fantastiska karaktrer. Dialogen och humorn i denna r fantastisk och s mnsklig. Mrka kanter p en fantastisk historia. Ett mste att lsa oavsett vilken genre du fredrar.

Marc Moore

2015-11-03

Jag fr vll acceptera att fantasy bara duger i Hollywoods tappning med mycket specialeffekter. Jag kan inte engagera mig i phittade gudars den och vl.

Denna var helt okej

Tommy Olsson

2013-10-25

Ack! Hade hga frvntningar nr jag brjade lsa denna bok. Detta efter att ha lsta "Neverwhere" som jag tyckte riktigt bra om. Jag fann dock att den hr blev alldeles fr rrig med uppradandet av olika gudar hela tiden. Gillade huvudpersonen, och det fanns partier som var riktigt bra, men det spretar fr mycket.

O

Olga Lund

2013-03-04

Nu r det s att jag r allmnt frtjust i Neil Gaimans verk och han har inte gjort mig besviken den hr gngen heller.
En must-read fr mytologi freaks.

Cecilia Fredriksson

2013-02-05

Blev besviken, beroende p hgt stllda frvntningar. Men helt klart lsvrd. Nr det glimmar till r det riktigt bra!

Sutra Stevens

2012-09-26

Fantasifull, men lnar lite vl mycket frn mytologi. Medioker.

Cecilia Magnusson

2012-01-24

Faktiskt frvnad ver hur bra den var. Klart lsvrd.

Torbjrn Nilsson

2011-10-02

Lite fr flummig fr min smak, men emellant visar boken prov p riktigt fin berttarkonst.

Samuel Karlsson

2010-11-06

Den brjar riktigt bra. En klassisk roadmovie i sann amerikanska anda. Men efter hand blir det vl rrigt. Gudarna radas upp och det blir lite vl svrt att srskilja vilka traditioner och religioner han syftar p. Det str mig ocks att jag inte kan veta nr han fljer de gamla berttelserna och nr han fyller ut dem sjlv.

Jenny Li

2010-08-21

Jag gillade den hr boken - men jag hade nog nd frvntat mig att gilla den mer. Och jag tror att jag skulle ha gillat den mer om den var sdr 100-150 sidor kortare - oftast r det tempot som drar ner upplevelsen. Tempot och att boken r s sprngfylld av karaktrer som aldrig utvecklas - de dyker upp och frsvinner igen, utan vidare frdjupning.

Anna Sandstedt

2010-08-02

Hade lite svrt fr den hr boken, tyckte episoderna med Wednesday var konstiga men annars var boken OK.

Mytologin brister ngot? Vad menar du? Jag har aldrig sttt p ngon mer plst n Neil Gaiman.

Linnea H

2010-03-08

En episk roadtrip om gamla gudar, mnsklig tro och landet USA. Iden r mycket intressant, men p ngot stt kndes det som att mytologin brast ngot. Men portrttet av USA r fantastiskt!

Elisabeth E

2009-10-25

Neil Gaiman r en helt underbar frfattare och det hr r en fantastisk bok. Frbered dig p en spnnande och omtumlande resa.

Sofia kerberg

2009-09-01

Jag gillar verkligen Gaimans stil -- inte s skruvad som Miville men nd klart annorlunda ven om inledningen till en brjan nsta lika grna skulle kunna vara skriven av Stephen King. Hr blandar Gaiman ocks flera olika berttelser i en (deckare, road-book, tilbakablickar, osv) och det fungerar alldeles utmrkt utan att ngon gng knnas ovidkommande eller lngrandigt. Man ska dock kanske inte fundera alltfr mycket p logiken bakom det faktum att alla mnniskor br sina gudar med sig...