Amatka

Tidbeck, Karin

| 2012

Ett spännande tankeexperiment - en fantastisk roman! Av ren slump har människor hamnat i en parallell värld. Det är en instabil plats, där orden hela tiden formar verkligheten. Den dagliga kampen för att överleva har skapat ett samhälle fyllt av regler, där kollektivet alltid går före individen.Vanja skickas till det avlägsna samhället Amatka. De människor hon möter där ruskar om i hennes sorg och ensamhet. Hon gör häpnadsväckande upptäckter, som förändrar inte bara henne, personligen. I en instabil värld kan en förändring spridas hur långt som helst.Amatka är Karin Tidbecks makalöst välskrivna debutroman. Tidigare har hon utkommit med novellsamlingen Vem är Arvid Pekon?.

Gunilla Jönsson

2014-01-22

Obegripligt slut. I alla fall för mej.

Marianne Skoglund

2013-03-07

Den här boken förbryllar mig. Det är en fascinerande miljö som skildras men allt är så grått och eländigt och hopplöst att det är svårt att sätta ett högt betyg. Slutet förbryllade mig och det här är nog en bok jag kommer att fundera över ett bra tag efter att jag läst ut den.

Anna-klara Akar

2013-02-06

Jag är nog lite surfittig. Den här romanen och Tidbeck har fått jättemycket cred. Jag borde nog ge den en fyra. För den är en ÄNTLiGEN på det säger vi, en välgjord alltigenom bra svensk framtidsskildring (tror jag) dystopi. Jag får nog ändra till en fyra....... Världen är ok, personerna intressant och twisten överraskande och för min del lite förbryllande, jag är inte riktigt med på vad som händer. Berättelsen rör sig tillräckligt långsamt för att vi skall lära känna Vanja som skickas till en yttre provins för att kartlägga hygienartiklar. Flera intressanta kvinnliga karaktärer. Välskriven. Ja helt ok faktiskt.
Kommer helt klart att få vara med i Dystopikursen!!!!
Och jag gillar motivet eller vad det heter ( kan inte skillnad på tema och motiv.....) med märkning, att nämna allt vid namn för att behålla det i sin form. Fascinerande.

Lotta Berling

2013-01-29

Intressant.

Om man redan tycker att svampar är obehagliga är detta rena skräckromanen. Jag kommer att titta snett på Quorn efter denna läsning. Mycket säregen roman! Påminner vagt om Aniara, inte till handlingen men som läsupplevelse.

2012-12-13

Skrämmande dystopi om framtiden. Vi vet inte vad vi kan vänta oss.

Jenny Eriksson

2012-11-02

Madelene Helgesson

2012-10-26

Intressant liten historia. Visste aldrig att en bok som handlar till hälften om hygien-artiklar kunde vara så fascinerande! Språket är fantastiskt.