Am Beispiel meines Bruders

Timm, Uwe

Flag from de

?Die Jungen sollten es lesen, um zu lernen, die Alten um sich zu erinnern, und alle, weil es gute Literatur ist.? Elke Heidenreich ?Abwesend und doch anwesend hat er mich durch meine Kindheit begleitet, in der Trauer der Mutter, den Zweifeln des Vaters, den Andeutungen zwischen den Eltern. Von ihm wurde erzählt, das waren kleine, immer ähnliche Situationen, die ihn als mutig und anständig auswiesen. Auch wenn nicht von ihm die Rede war, war er doch gegenwärtig, gegenwärtiger als andere Tote, durch Erzählungen, Fotos und in den Vergleichen des Vaters, die mich, den Nachkömmling, einbezogen.? Wer war dieser Karl-Heinz Timm, geboren 1924 in Hamburg, gestorben 1943 in einem Lazarett in der Ukraine? Warum hat er sich freiwillig zur Waffen-SS gemeldet? Wie ging er mit der Verpflichtung zum Töten um? Welche Optionen hatte er, welche Möglichkeiten...

Maria Eriksson

2014-08-10

På resa i Hamburg och Berlin läste jag denna skildring, en lillebrors undran över en 16 år äldre storebror som frivilligt gick in i Waffen SS och stupade. Alla frågor och funderingar om kriget som många tyskar levt med kan jag tänka. Intressant, men lite tunnt som källmaterial, så det blev många spekulationer på lös grund.

Lars Sederlin

2014-01-22

Denna bok tar upp tystnaden som skuld,du är skyldig till att du inte reagerade när bögen,juden mm försvann från ditt kvarter. Tyskland har enligt Timm en kollektiv skuld då Hitler valdes demokratiskt och med katolikernas hjälp blev envåldshärskare. Läs

D

Jag gillar Timms lågmälda berättarstil. Det är lätt att avfärda etnisk krigföring som irrationell ondska, men inte när ens egen bror deltar, i tron att han offrar sig för sin familj och sitt land. Hur kan man förstå sådant? Kanske bara genom att konfrontera ondskan i en själv.

Ulla Englund

2012-06-21

Biografi, Via broderns knapphändiga dagbok under kriget och andra efterforskningar försöker Uwe förstå om Karl-Heinz och övriga familjen egentligen insåg vad som skedde i deras Tyskland.

Anna Nyman

2011-02-19

Timm berättar historien om sin bror och det blir till historien om hans familj och till historien om Tyskland efter kriget. Familjens idealiserande av brodern blir en symbol för många tyskars idealiserande av kriget. Strålande skrivet.