Alvy : Den förlorade

Skuggeld, M.F.

Alvy har alltid känt sig annorlunda och har alltid fått höra att hon är konstig. Även om det är sårande, så vet hon också att det stämmer. Hon är inte som andra. Men vad det är har hon svårt att sätta fingret på.  Tillsammans med sin pappa och katten Movitz bor hon på Kungsholmen i Stockholm. Pappan reser i sitt arbete, så Alvy är ofta själv ... och hon har varit ganska ensam under hela sin uppväxt. Tillsynes lever hon ett normalt tonårsliv. Hon går i skolan och umgås med sin enda vän Jenny. Livet går sin gilla gång. Men en dag händer något som sätter hennes värld i gungning. Något som hon först har svårt att tro att det är sant.

Nina Hansson

2019-04-05

Jag har läst Alvy den förlorade av pseudonymen M.F. Skuggeld. Utgiven av Miramir förlag. Wow, vilken bra ungdoms bok! Gillar man mystik och sagor som handlar om kampen mellan ont och gott, alver och mystiska varelser, ska man verkligen läsa denna bok. Den här boken kunde jag inte lägga ifrån mej. Den var verkligen spännande från första meningen. Jag skulle kunna tänka mej att denna bok hade gjort sej bra som film. Den var riktigt bra och spännande.

3,5/5

Att helt plötsligt få veta vem man egentligen är, enbart för att inse att man är i enorm fara är en bra grundidé till en bok. Jag gillar att Alvy absolut har noll koll på sin bakgrund men att informationen smyger sig på.

M.F. Skuggeld har en ordentlig fantasi och jag gillar flirten mot den fornnordiska religionen. Det är kul när en författare vågar ta något gammalt och göra om det så att det passar den egna historien.

Jag hade kanske önskat lite mer fart i början, för när det börjar hända saker på riktigt kommer det också igång ordentligt och då går det inte att sluta läsa boken. Däremot är det inte ovanligt för första delen i en serie, då det är viktigt att bakgrunden finns där och att man som läsare hänger med och får en relation med de som är viktiga.

Karaktärsmässigt gillar jag verkligen Alvy, jag känner empati för henne och gillar henne som person. Movitz är en rolig karaktär och jag gillar den villkorslösa vänskap som finns mellan Alvy och Jenny.

Det är en mycket lovande start på en serie och hade den kommit för ca 15 år sedan när jag var i alldeles perfekt ålder hade jag gillat den ännu mer.

Maria Wälsäter

2019-03-26

I samma stund som boken damp ned i min brevlåda kastade jag mig över den. Trots att livet kom emellan fler än en gång slukade jag hela boken på bara några dagar, och det är ett gott tecken om något.

"Alvy - Den förlorade" är en coming of age-berättelse, med härliga inslag av fantastik som har rötter i vår skandinaviska folktro liksom i den fornnordiska mytologin. Det hör inte till vanligheterna att stöta på både mansulvar, goth-alver, och asagudar i samma berättelse, men Skuggeld får kombinationen att funka överraskande bra.

Skuggeld har skrivit en bok som är lättläst med ett underbart flow. Det sa bara swish, så var mer än halva boken utläst. Hade mitt tonåriga jag hittat den här första delen i serien om Alvy så hade det nog blivit en av mina absoluta favoriter, någonsin!

Huvudkaraktären Alvy är lätt att både tycka om och identifiera sig med. Jag känner så mycket för henne och hennes vän Jenny - mobbningen som skildras i bokens första tredjedel är obehagligt realistisk i sin natur. Ungdomarna låter så genuina inuti mitt huvud, nästan som om det är jag själv är utsatt.

Några av de problem som skildras mellan pärmarna har direkta paralleller till vår egen verklighet, varför boken känns väldigt aktuell. Utöver det är det en spännande, stämningsfull och vacker berättelse som jag vill rekommendera till såväl yngre som äldre som vill fly verkligheten och drömma sig bort till en värld så väldigt lik, men ändå olik, vår.

...och som Värmlänning uppskattar jag då landskapet beskrivs med nästintill poetiska rader lite extra mycket.

Till författaren och förlaget - stort tack för recensionsexemplaret!