Älvdrottningen : dikter

Eva-Stina Byggmästars elfte diktsamling, Älvdrottningen, är en samling i passionens tecken, där hon än en gång bjuder in läsaren till sin fantastiska, lekfulla poetiska värld. dina gröna kyssar! Ja, ja jag ilar dem till mötes. Sedan puttar jag dig på en blomstertissla, små änglar och nym-fe-r flockas, åker snålskjuts i sidovagnar ock - se där månskenskurtis: den heliga basilikan sitter hon djärvt intill sitt eget hjärtas dam på ett menande sätt. Man kan se ----- att hon trånar,  det går som en dans! Eva-Stina Byggmästar, född 1967, är uppvuxen i Finland men numera bosatt i Vormsele i Västerbotten. Hon debuterade 1986 med I glasskärvornas rike, som sedan har följts av inte mindre än nio diktsamlingar.

Victoire Marcel

2015-10-19

Jag fick denna av pappa i julklapp när jag var arton eller så. Hade letat efter den länge och sedan glömt bort att jag ägt den när jag hittade den i mammas gästrum av alla ställen. Så nu är den tillbaka hos sin rätta ägare, och det var roligt att läsa om den. Dikterna känns glada och friska, fint om natur, flickor och kyssar.