Älskaren från huvudkontoret

Emma har en älskare. En älskare som är allt hon har drömt om och lite till. Det finns egentligen bara ett problem ? han råkar vara vd på klädjätten där hon är anställd: en opraktisk, men samtidigt oemotståndligt kittlande omständighet som väl egentligen inte utgör ett hinder för en relation. Eller?På deras förlovningsmiddag försvinner han spårlöst ? lika oväntat som han dök upp. Och inte långt efter det hittas en ung kvinna bestialiskt mördad och lemlästad i hans bostad i en fashionabel förort till Stockholm.Peter Lindgren, resignerad men rutinerad kriminalpolis, får hjälp av beteendevetaren Hanne Lagerlind i utredningen av mordet, som bär tydliga likheter med ett tio år gammalt, olöst brott. Tillsammans söker de efter svaren som kan förklara det fruktansvärda brottet; en undersökning som sträcker sig från ett köldslaget Stockholm och många år tillbaka i tiden och som också får dem...

Katarina Strid

2023-08-13

Ganska lättläst men det är mer fokus på personernas psykologi snarare än lösandet av brott. Lite väl vemodigt.

Katarina Nord

2022-04-04

En helt nya författare för mig! Positiv överraskning! Sträcklyssnat.

Annika Fehrling

2020-09-16

Hemsk bok om hur en störd uppväxt kan fördärva ett barn.

Peter Berggren

2020-09-13

En bra och välskriven deckare.

2020-04-29

Camilla Grebe blir bara bättre och bättre. Detta är en riktigt bra och välskriven deckare med många överraskningar. Spännande från första sidan.

Gunilla Pellerina

2019-12-25

Lite hoppig i tid och handling.

Sabina Johnsson

2019-02-10

Den var spännande rätt igenom, man ville bara fortsätta läsa hela tiden.
Men slutet var inte så bra som jag hade hoppats på.

A H

2018-09-15

Bra bok men jag hade önskat ett tydligare avslut.

Erika Lindgren

2018-09-12

Ingenting är givet i den här boken, överraskande vändningar. Första gången på länge som jag fått en riktig "aha" upplevelse i en deckare.

Malin Magnander

2018-08-26

Helena Rasmusson

2018-08-17

Mycket bra & välskriven thriller! Var fast efter första sidan! Rekommenderas!!

Lotta Strandberg

2018-07-07

Om Emma och hennes förhållande. Om Jesper som är chef på klädfirman där Emma jobbar och ett avhugget huvud. Spännande upplägg där man hoppar mellan olika tider som alltmer närmar sig. Det är först i slutet man förstår hur det står till.

2018-07-05

Grebe lyckas hålla spänningen vid liv i denna tragiska historia. Blodigt värre är det också. De ganska korta personavsnitten för handlingen framåt och det tar ett bra tag innan man förstår vad den bottnar i.

Jan Banan

2017-01-05

Börjar tröttna kraftigt på alla kvinnliga författare som kallar sina relationsromaner för deckare enbart för att lura till sig fler läsare och högre försäljningssiffror. Det var inte mycket deckarjobb i den här boken, men däremot en uppsjö av krisande människor utan självkänsla som analyserar och diskuterar sina relationer. Bedrövligt tråkig!!

Hanna Johansson

2016-10-03

Mycket spännande deckare med en oväntad twist. Högt tempo och svår att slita sig från.

En jättebra och spännande bok! Skulle fått en femma (för handlingen och karaktärerna) om det inte vore för några detaljer. En biperson i berättelsen byter plötsligt namn från Jönsson till Svensson - slarvigt! Boken har tre huvudpersoner som man får följa ur vars och ens perspektiv, och det funkar bra, men alla avsnitt är skrivna i jag-form och det känns fel för mig. Bara en kan vara "jag" i en bok. Tredje person hade funkat bättre. Och slutligen är det en anings för många "ensamma snöflingor", "varmt gult ljus från fönstren", "ett fint duggregn" och "reflektioner från gatlyktorna" - ja, alltså för många och långa miljöbeskrivningar.
Men storyn är jättespännande och nya förutsättningar kryper fram hela tiden och det tar lång tid innan man begriper "vem som är mördaren". Läs den!

Caroline Karlsson

2016-06-02

Jag gillade upplägget och handlingen, men definitivt inte upplösningen. Den förstörde hela boken...

Åse Bandling

2016-04-19

2,5

Bokläsaren

2016-04-18

I början kändes den rörig, men jag gav inte upp. När sidan 100 kom så var jag fast. En psykologisk thriller och en helt okej sådan.

Glada Gunvor

2016-02-24

Bra, men böckerna om Siri tycker jag är betydligt bättre. Katarina Ewerlöf är däremot en suverän uppläsare som vanligt.

Matilda Gunnarsson

2016-02-05

Otroligt bra gestaltade relationer och vad kärlek kan göra. mycket av en relationsroman men också en bra deckare! Kanonbra!

Jag hade läst om boken på bloggar innan och där beskrivs den som oerhört spännande och jättebra.
Det kanske är dumt att läsa innan vad andra tycker för då skruvar man upp förväntningarna. Så är det aldrig riktigt samma sak att lyssna på en bok som att läsa den, vissa böcker passar helt enkelt inte som ljudbok. Jag tyckte denna var otroligt rörig hade svårt att få grepp om handlingen, det var många olika jag och ingen riktig markering när den ena slutar. I en ljudbok måste detta vara övertydligt. Trots det lyssnade jag klart mycket för att Katarina Ewerlöf är så bra.

2016-01-03

Den här romanen har fått så mycket beröm här på Boktipset att jag frestades att pröva på. Första kapitlet heter Peter. Han är polis och någon som vi ska följa alla 488 sidorna ut. En dryg typ som helt saknar medkänsla. Kapitel två heter Emma och hon är naiv och dummare än tåget. Det ska komma en Hanne också, men så långt orkar jag inte följa i den mediokra prosan. Ja, romanen blev väl spännande sen får man förmoda.

2015-12-30

?Älskaren från Huvudkontoret? är den åttonde boken som jag läser av Camilla Grebe. Det är den första boken som hon har skrivit helt själv, och i mitt tycke så är det hennes bästa bok.

Fem böcker har hon skrivit tillsammans med sin syster, Åsa Träff. Det är serien om psykologen Siri Bergman, och alla fem böckerna är mycket, mycket bra. Här är en länk till min recension av den senaste boken, ?Eld och djupa vatten?, och i det inlägget finns även länkar till dom fyra tidigare böckerna i serien. Och jag ser fram emot fler böcker i den här serien.

Hon har också skrivit två böcker tillsammans med Paul Leander-Engström. Det är dom två första böckerna i den planerade trilogin Moskva Noir. Dom böckerna tyckte jag också mycket om, och här är en länk till min recension av den senaste boken, ?Handlaren från Omsk?. Och jag vill även läsa den kommande boken i trilogin.

Men som jag skrev i inledningen, så tycker jag att den här fristående boken, som hon har skrivit helt själv, ?Älskaren från Huvudkontoret?, är hennes klart bästa bok.

Psykologisk spänningsroman står det i bokförlagets beskrivning av boken, och det stämmer verkligen in på den här boken. För den är mycket mer än bara en kriminalroman. Ett drama skulle man också kunna kalla den.

Boken är spännande, välskriven, gripande, lättläst, fängslande, och oförutsägbar. En mycket bra blandning och fördelning av själva fallet och av personernas privatliv.

Rekommenderar denna bok varmt till alla. Och jag ser fram emot kommande böcker av Camilla Grebe.

Anna Johansson

2015-10-21

Nja, vet inte riktigt vad jag tycker om denna bok. Handlingen är stundtals rörig och man har ibland svårt för att veta vem det är man följer i just det kapitlet. Grebes böcker ihop med träff är snäppet bättre än denna. Dock är det en underhållande bok för stunden, så den får -3 i betyg av mig.

E H

2015-10-13

En lite annorlunda deckare på ett positivt sätt. Många sidor och i början lite svår att hålla reda på de olika personerna men övervägande bra bok.

2015-09-07

Samarbetet med Paul har jag gillat mycket. Likaså samarbetet med syster. På egna ben blir det inte lika bra, absolut okej, men inte mer än så.

2015-08-30

Jag är så glad att jag inte slutade lyssna så som jag först tänkt. De första timmarna var nästan olidligt sega, men så hände något ungefär vid mitten och jag tyckte den blev riktigt engagerande och spännande! Som vanligt så var det en fenomenal uppläsning av Katarina Ewerlöf! Stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!