Älskar - Hatar

Downham, Jenny

| 2011

Om någon skadar din syster så vill du hämnas, eller hur? Om din bror anklagas för att ha begått ett fruktansvärtbrott och om han förnekar det, så försvarar du honom, eller hur? När Mikeys syster hävdar att en pojke har våldtagit henne så rämnar Mikeys värld. När Ellies bror beskyllsför att ha begått brottet tappar Ellie fotfästet. När Mikey och Ellie möts kolliderar två världar. Jenny Downham är författare till den kritikerrosade bokenInnan jag dör som utkom på svenska 2008.

Sanna

2015-01-30

Jag gillar den här sjukt mycket! Både för att man får följa Ellie som skyddar sin bror och Mikey som skyddar sin syster och att dessa två blir förälskade är så himla slumpat och gulligt! Deras kärlekshistoria känns äkta och att det skulle kunna hända så den är verkligen realistisk och hur det kan vara i ett riktigt våldtäktsfall.

Maria Olofsson

2014-04-04

Jag tyckte mycket om denna boken. Väldigt välskriven.

caro wikbro carlén

2012-07-12

jättejättebra bok, skriven på ett bra sätt om ett allvarligt ämne.

Elina Östh

2012-07-02

Jag gillade den, slutet sänker dock betyget en aning.

Linda Lagerström

2012-06-25

mycket snyggt skriven historia där pusselbitarna faller på plats en efter en.

Karin Söder

2011-12-31

En riktigt bra ungdomsbok, blev lite snopen av det abrupta slutet dock!

Sofies bokblogg

2011-12-11

Mycket bra, men hur slutar det?

Johanna Lundin

2011-11-24

Hur ska situationen där din syster säger sig blivit våldtagen och du blir kär i den anklagades syster lösas? Hur ska du hantera att din bror anklagas för våldtäkt och du blir kär i offrets bror? Det är det Mikey och Ellie behöver reda ut. Spännande som tusan, en riktig blandvändare är det här. Minst lika bra som debuten Before I die (Innan jag dör).