Älskade terrorist - 16 år med militanta islamister

Huor, Jesper

| 2016

"När barnen somnat satte jag på vattnet i badrummet, så att de skulle tro att jag duschade om de vaknade. Sedan kontrollerade jag från fönstret när poliserna gjorde sin runda. Precis när de passerat min port gick jag med snabba steg nerför trappan och ut på Damaskus gator."Älskade Terrorist är berättelsen om en ung kvinna från de välbärgade villakvarteren i Halmstad som går med i den internationella jihadrörelsen och stannar där i 16 år. Från slutna grupper i Sverige tar hon sig över Berlin till mujahedins hemliga träningsläger vid gränsen till Tjetjenien. Vid sin sida har hon sin man, idag efterlyst som global terrorist. I Damaskus grips Anna och hennes tre barn av diktatorn Bashar al-Assads säkerhetstjänst och fängslas.Anna Sundbergs vittnesmål är unikt, också internationellt sett. Få män - och nästan inga kvinnor - har vågat eller kunnat berätta inifrån jihadismens vardag.

Karin Johansson

2018-08-31

Man pendlar mellan ilska, vanmakt och ilska igen. Boken är alldeles för lätt skriven, bara skrapat på ytan. Vet inte hur många gånger man undrade, hur naiv får man lov att vara i sitt sökande efter det äventyrliga och annorlunda!?

sarah kings

2017-06-08

Lättläst och intressant. Tycker dock att den har lite för enkel och rak beskrivning för att bli riktigt intressant.

Heidi Isabell

2017-01-05

Intressant.

Sofia S

2016-12-26

En rakryggad beskrivning av livet som hustru till en fundamentalistisk militant muslim.

Maria Olofsson

2016-11-06

Bra skriven. Intressant om livet med en terrorist. Lättläst bladvändare.

Å

Åsa Arveberg

2016-08-06

Fruktansvärd tråkig att läsa. Tragiskt att människor är på lättpåverkade (allmänt). En bok jag kommer att ha glömt om någon vecka.

Solveig Andersson

2016-07-20

Att ett välrenommerat förlag som Norstedts kan ge ut detta dravel är obegripligt. Att människan förväntar sig sympati efter sitt agerande känns rent förjävligt. Läs den inte!

Emma Larsson

2016-07-07

Provocerande! Hur kan man förvänta sig sympati och snyft när man tar med sina barn till terrorländer och utbildar dem i vapenhantering? Och sen ha mage att klaga på att man blir polisförhörd när man återvänder till Sverige - för helt plötsligt var det inte så roligt att vara terrorfru längre...