Älskade syster

Oates, Joyce Carol

| 2009

På annandag jul 1996 påträffades den sexåriga barnstjärnan och skönhetsdrottningen JonBenét Ramsey mördad i källaren till familjens hus i Colorado. Mordet visade tecken på sexuell brutalitet och fallet väckte enormt mediaintresse. Hur kunde någon förgripa sig på den lilla flickan och lämna henne att dö, när resten av familjen sov några våningar ovanför?    Fallet, som har kommit att bli ett av de mest omtalade i USA, är fortfarande olöst. Joyce Carol Oates ger i romanen Älskade syster sin version av de brutala händelserna och den fullskaliga mediacirkus som följde. Genom brodern Skylers ångestfyllda anteckningar tio år efter mordet berättas historien om en dysfunktionell familj besatt av skönhet och pengar. Här heter den lilla flickan Bliss Rampike, och hon blir i allt för unga år hårt drillad till att bli isprinsessa, en liten uppsminkad skönhetsdrottning på is. En morgon i december...

Bettina Nilsson

2022-06-06

Alltid bra - hon håller formen. Läsvärd.

Karin Åkeson

2020-04-13

Izabela Horn

2018-08-13

2018-08-05 13:19
Älskar denna bok, då den ger inblick i vit amerikansk medelklass liv. Visst märks det tydligt att Joyce Carol Oates sågar familjen Rampike som använder sina barn som status symboler, och jag själv ser likheter med hundutställningar fast med barn.
Jag kunde inte släppa boken ifrån mig, förutom en bra handling så väcker boken känsor och får en att tänka

Ingeborg Amnéus

2015-08-15

Fascinerande berättad historia vars ram lånats från verkligheten. Lite i längsta laget dock.

Maria Klamas

2014-12-15

Som jag har försökt... hoppats önskat längtat efter att fastna, att fångas, att ryckas med i berättelsen... men nej, det går inte, den lockar mig inte alls, det blev bara ett nödvändigt ont som låg där på nattduksbordet... länge och väl lät jag den ligga, länge och väl försökte jag läsa den, ett kapitel i taget... men den är alltför trist för att jag ska vilja lägga mer tid på den... Den är på tok för detaljerad i hans Skylers tänkande och utsvävningar och en kommer aldrig vidare... familjen är dysfunktionell så långt är en ju med, och det finns en hets en längtan för att komma högre upp på den samhälleliga klasstegen, men nej, efter halva gav jag upp - det finns för många andra böcker som ropar högre och bättre och sjunger vackrare som slåss om en plats i min hand och i mitt läsmedvetande!

Sara Frimodig

2013-09-23

Denna bok håller inte alls samma klass som många andra av Joyce Carol Oates böcker. Boken känns ytlig och kall och man blir inte alls lika engagerad i människorna som man kan bli i många andra av hennes böcker. Ingenting jag skulle rekommendera.

Nina Nyström

2013-08-25

Sidvändare om dysfunktionell familj.

Christina P

2012-09-20

Boken lämnade mig helt oberörd. Och på var och varannan sida finns det fotnötter, ofta helt ointressanta, vilket gör att man inte får nåt flyt i läsningen.

Emma Hortlund

2012-09-08

My sister, my love (Älskade syster) är (i boken) skriven av 19-åriga Skyler Rampike 10 år efter att hans 6-åriga syster Bliss blev mördad. Man får lära känna familjen Rampike och följa Bliss utveckling till framgångsrik isprinsessa.

Handlingen är inte helt kronologisk och boken innehåller väldigt många fotnoter vilket gör att den är ganska speciell att läsa och det är antagligen en av anledningarna till att jag tycker så mycket om den.

Boken är baserad på det verkliga mordet på 6-åriga skönhetsdrottningen JonBenét Ramsey.

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

Älskade syster är en kaxig satir över "the american dream" där föräldrarna utan att blinka exploaterar sina barn genom att proppa dem fulla med diverse mediciner/droger och tillväxthormoner, blonderar och sminkar upp sina fem- sexåringar och berövar dem både barndom, lekkamrater och skolgång.

Sexåriga Bliss hittas en dag mördad i familjens källare och ett mediedrev utan dess like drar igång. Mordet i sig är naturligtvis vidrigt men man förfasas näst intill än mer av moderns absurda profiterande av sin döda dotter(talk shows, dock- och sminkförsäljning m.m.).

Historien berättas tio år senare av Skyler(Bliss bror) och man får följa hans tankar och upplevelser i vanlig prosa, fotnoter, brev, anteckningar etc. Oates bygger sin roman på en verklig händelse från 1996, då en sexårig skönhetsprinsessa hittades mördad i familjens hus ? ett brott som ännu ingen har fällts för.

Alva Ordnörden

2012-05-13

En besvikelse faktiskt...
Oates skriver jättebra, men det är bara upprepning tycker jag. Över 600 sidor dessutom, det blir för segt.

Birgitta Wahlström

2012-04-14

Lite skruvad bok men välskriven och värd att läsa

Tina R

2012-02-12

En stark men ojämn bok. Bitvis har JCO blivit alldeles för pratig. Alla dessa fotnoter gjorde boken tung att läsa. Det tog tid att komma in i den. Trots det blir det en stark fyra. Personskildringen är mycket bra och det är en mycket skicklig skildring av ett tragiskt familjeöde. Språket är som i de flesta av hennes böcker mycket bra.

Janna Vestberg

2012-01-25

Riktigt stark bok, ville inte sluta läsa för man ville veta hur den slutade!

Karin Löfstrand

2011-11-16

111101: Det var för segt och dystert för mig. Det tog lång tid och inte längtade jag efter att läsa den heller, jag kände mig helt låg av att läsa....Visst är språket väldigt vackert och Oates har en unik förmåga att sätta sig in i socialt utsatta människors situation på ett högst trovärdigt sätt. Men i min värld - bara betyg 2

Erika Bok

2011-10-26

Stark fyra.

Angela Alvarez

2011-10-03

Som jag älskar den här romanen - i hela sin fotnotsbesatta form adorabel med en berättarröst lika indragande som frånstötande. Texten är mastig men ändå märkligt luftig; indelad i små skärvor till kapitel. Helt jävla oantastlig.

Maria Broman

2011-08-07

orkade inte ens läsa klart, tyvärr en stor besvikelse!

Tom Eriksson

2011-07-29

Skilldringen av barnen och hur de exploateras! Skildringen av alla terapeuter och terapier!

Sofie Petersson

2011-05-28

Joyce Carol Oates tar sig an fallet med den ökända skönhetsdrottningen JonBenét Ramsey som mördades i sina föräldrars källare under slutet av 90-talet. Hon vara bara sex år gammal. Älskade syster är en fiktiv historia om fallet och handlar främst om brodern till den lilla skönhetsmissen. Joyce Carol Oates skildrar en skadad pojke som växer upp till en missbrukande yngling som kastas mellan olika behandlingar och tabletter. Samtidigt som det är en grym historia om svek och våld är det lika mycket en välriktad spark mot ett land som tar till diagnoser och tabletter istället för kärlek. Är ditt barn lite problematiskt, ge den en bokstavskombination och en blå tablett. Gärna en gul också. Gråter ditt barn? Ge den diagnosen Tvångmässigt Ångest Gråtande Barn Med Självdestruktivt Beteende och bota med medicinering. Alltid lycklig. Älskade syster blir till en början väldigt tjatig, den hade lätt kunnat kortats ner, minst hundra sidor.

Elin Stenblom

2011-02-20

Mkt bra!

Gunilla Jönsson

2011-02-18

Oj.så lååång och tjatigt skriven. Helt OK story, men typ 200 sidor kunde lätt strykas.

Maria Johnson

2011-02-15

Jag bara kunde inte sluta läsa!

Karin Lundberg

2010-11-28

På gränsen mellan en 4a och en 5a! Inte riktigt lika bra som 'Djur' - min Oates-favorit - men väldigt spännande trots längden (650 s.).

Anette B

2010-10-20

första boken jag läst av JCO och jag kan inte säga att jag är jätteimponerad. Jag gillade hennes sätt att verkligen gå på djupet vad gäller personerna och få fram känslan av ångest, sorg, ensamhet, rädsla men i det stora hela....nja

Eyez Only

2010-10-01

Mästerlig bok om otäck, dysfunktionell familj vars tillvaro är en enda lång startsträcka fram till den fruktansvärda tragedin. Baserad på ett verkligt mordfall.

Katarina Berg

2010-09-29

Känns lång och tillkrånglad. Tacka vet jag Blonde!

Elisabeth Karlberg

2010-07-13

En spännande och tragisk bok som jag hela tiden kom tillbaka till. En läsvärd bok och en stor skara mycket tragiska människor och människoöden.

Cathrin Wentzel

2010-05-14

Svag fyra

ebba bjelkholm

2010-05-12

Jag har gillat de böcker jag läst av Oates tidigare men jag blev inte förtjust i den här. Jag tycker att den var tjatigt skriven, alldeles för innehållslös för att vara så lång och den berörde mig inte tillräckligt.

Linda Fredin

2010-03-25

Bra skrivet naturligtvis, och definitivt tänkvärd. Men välj hellre annan JCO bok före denna

Elisabeth E

2010-02-28

Helt fantastisk bok!

2010-02-19

Oates är förbannad på föräldrar som utnyttjar sina barn för att bli kändisar. Det blev ingen bra berättelse. Spydig, kylig.

Emma Utter

2010-01-18

Älskade syster är en nattsvart historia om hur den amerikanska drömmen förvandlas till en mardröm. Historien är baserad på den verkliga mordgåtan om skönhetsprinsessan JonBenet Ramsey 1996 där föräldrarna och många andra misstänktes, men aldrig åtalades. Oates låter romanen berättas av den krymplige, bokstavsdiagnostiserade Skyler som är nio år när hans lillasyster Bliss mördas i sitt hem. Skylers beskrivning av sina föräldrar är periodvis nästan frätande hatisk när han berättar om hur de drar nytta av sin dotters framgångar och än värre blir det när läsaren får ta del av det skvallerpresshelvete som hängde ut den döda och hennes familj i media; en mediaexponering som föräldrarna inte var sena att dra nytta av.
Boken är ett mästerverk i linje med Blonde: dels ger Oates även i denna uttryck för sin teori om den skyldiga och dels är den stundtals riktigt, riktigt jobbig - nästan tärande - att läsa. Mitt tips: missa den inte!!

Ulla Olsson

2009-11-19

Alldeles för lång och pratig. Synd, för det var på många sätt en tänkvärd historia.

Hans Brandt

2009-09-30

En mycket bra bok. Den har i upplägget klara paralleller till Blonde. Här har JCO valt en helt ny stil att skriva i, men precis som i Blonde tar hon klar ställning i skuldfrågan och pekar ut en gärningsman. Här är till skiiilnad från blonde inte så svårt att se att det mesta är fiction även om det hela tiden är snubblande nära det som verkligen hände Jon Benett Ramsey. Boken är spännande rakt igenom och sätter fokus på de föräldrar som "tvingar" sina barn att göra karriärer de själva aldrig gjorde.

Fiona *

2009-09-29

Ingen betvivlar hennes författarskap, ändå börjar jag betvivla hennes självinsikt. Älskade syster är en fiktiv berättelse om mordet på sexåriga skridskoprinsessan Bliss Rampike. Ett brott som upprörde USA och även andra delar av världen. I boken låter Oates den nu nittonårige Skyler, Bliss bror, vara berättaren, som i en biografi. Som vilken deckarförfattare som helst lägger Skyler ut en mängd både falska och äkta planteringar, det vill säga repliker, samtal och andra detaljer som får läsarens misstankar att skena iväg åt alla möjliga håll. Skyler själv, en psykotisk, självmordsbenägen krympling med dyslexi ligger förstås illa till. Mördaren pekas ut i den här berättelsen, men först skapas personporträtt av samtliga familjemedlemmar, det ena mer känslokallt än den andre.

Älskade syster gestaltar ett tragiskt och traumatiskt familjedrama med beprövade ingredienser som otrohet, skilsmässa och barn som utnyttjas som redskap för föräldrarnas egna framgångsfantasier. Och här kommer romanens huvudtema in, nämligen ”skvallerpresshelvetet”. Över huvud taget gisslas dubbelmoralen och ytligheten i den amerikanska livsstilen. Samtidigt visar Oates hur den kristna högern använder mordet på Bliss som en förevändning för en attack mot de vänsterintellektuella: ”Satans verkliga redskap är alla de vänstervridna domarna över hela landet, vänstervridna pedagoger, nyhetsmedia… de som gör narr av den heliga familjen – fanatiska abortförespråkare – intellektuella dårar.” En sådan salvelsefullhet kan få Göran hägglund att framstå en politikens Åsa-Nisse.

Är boken bra? Nja… Som deckare alldeles för lång. Som familjedrama är den ojämn. Som fiktiv biografi för plåttrig. Bort med minst 200 av de 650 sidorna. Den hade också blivit så mycket bättre om författaren strukit minst hälften av alla de ”metakommentarer” som finns på var och varannan sida. Dock, efter så där sexhundra sidor vet man vem som kan mörda ett barn – och varför. Det är en hemsk vetskap, men frågan är om inte det man får veta om ”skvallerpresshelvetet”, är än värre.

Frank Berglund

2009-09-27

Oates är ju alltid Oates.