Älskade barn

Katarina Elg är ung och fri. Hon bejakar sin sexualitet och älskar att vara förälskad. Men hon är rädd för närhet och för att binda sig. Viktigast av allt för henne är självständigheten, friheten att bestämma över sitt liv. Så blir hon gravid och beslutar sig för att föda sitt barn. När hon säger som det är till barnets far slår han ner henne. Och när hon vaknar till medvetande på sjukhus börjar hon ana ett sammanhang. Hon har själv växt upp i en familj där hennes mor systematiskt misshandlades. Går våld i arv? Både hos förövare och offer? Med dessa nya tankar närmar hon sig sin mor. De båda kvinnorna börjar öppna sig för varandra. Minnen avtäcks, sammanhang uppenbaras och Katarina kan äntligen förstå varför modern stannade kvar i ett kränkande äktenskap. I sin nya roman spinner Marianne Fredriksson vidare på det tema som hon utvecklade redan i de klassiska romanerna Simon och...

2023-02-12

Omläsning!

Denna bok var helt okej

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

En historia som berör.

2014-12-30

Fredriksson är för det mesta bra men i denna bok når hon inte några större höjder. Ett alltid aktuellt Ãmne om män som misshandlar kvinnor. Vänskap och familjerelationer utan den nerv som brukar känneteckna Marianne Fredrikssons böcker. Stark 2:a

2014-08-10

När Katarina upptäcker att hon är gravid och bestämmer sig för att behålla barnet på egen hand- blir hon misshandlad av barnets far. När hon vaknar upp på sjukhuset ser hon plötsligt ett mönster. Hennes mamma blev också misshandlad, kan det vara så att våld går i arv, både hos förövare och offer?

Detta är upptakten till Marianne Fredrikssons: Älskade Barn. En mycket stark och gripande roman som jag varmt kan rekommendera!
Marianne hade ett språk och en värme i orden som få författare äger, och tillsammans med Anna Godenius mycket professionella uppläsning- blir den här boken till ett måste som borde läsas av alla!

Marcus Sohl

2012-04-11

Fruktansvärt!

Ulrica Sandell

2011-04-08

birgitta hedblom

2010-11-16

Jag älskar den här boken! Har köpt på mig ett antal på loppisar och liknande,som jag tänker ge bort istället för en blomma när jag går hem till vänner.En fin och varm bok,tycker jag.

Maria Ros

2010-04-20

Fint skriven på ett lite "andligt" sätt som för mig gav lite tankar om hur jag uppfattar andra och mig själv.

Maria Klamas

2009-06-10

Besviken var ordet... jag valde boken till vår bokklubb o var sååå sugen på att läsa den, älskar ju verkligen Fredrikssons böcker och spred den kärleken till de andra i bokklubben och vad hände... boken var ju helt usel... eller ja visst fanns det lite där av hennes härliga tema kring mänsklig vänskap, relationer o problem man möter... men i allsindar - den är inte färdig, det är ett utkast känns det som, en bok som hon inte hann redigera i tillräckligt stor omfattning, det är inte likt henne... o stackars mina bokklubbsvänner som läste henne för första gången, sicken besvikelse... att inte redaktören skickade tillbaka för ytterligare bearbetning...