Älskade

Morrison, Toni

| 1989

Thomas H

2016-11-12

Ord. Mycket ord. Orkade inte igenom hela.

Benjamin Elfors

2016-10-20

Morrison är en språklig virtuos, precis som sig bör hos en nobelpristagare. En gripande och dunkel bok. Få saker skrivs rätt ut och många gånger får jag gå tillbaka för att försäkra mig att jag fattat rätt. Det enda som gör att den inte får en femma är att jag inte längtade efter den mellan läsningarna.

Anna Katarina

2015-04-11

Mycket bra skriven. En bok som säkert vinner på att läsas flera gånger. Det enda jag möjligen har att anmärka på är att den bitvis är i överkant makaber.

Kenneth Olausson

2012-02-14

En berättelse om slaveriets grymhet och omänsklighet, men också hur de nertryckta kan visa styrka och kraft. En berättelse som förs framåt genom korta, ibland bara antydda, återblickar på vad som hänt tidigare och som förklarar händelser och skeenden i den tid som beskrivs. En berättelse som också är en realistisk saga, utan klara gränser mellan verklighet och myt.

Liza Bolin

2012-01-24

insåg precis att det här var den femhundrade titeln jag har lagt in på boktipset. grattis till mig!

2011-10-10

Toni Morrisons böcker är alltid fantastiska. Hon har ett fantastiskt språk och handlingen är ju otäck och realistisk. Lite för mycket övernaturliga feonmen i denna bok för min smak men i detta fall kan man ju tolka det övernaturliga på flera olika sätt.

2011-09-05

Jag gillade denna starka bok från första till sista sidan.
Jag kan varmt rekommendera den till er andra =)

Merja A

2011-08-30

Den här romanen trollband mig när jag väl hade kommit in i den.
Det är en stark berättelse som berör! Språket är väldigt vackert och poetiskt.

Maria Johnson

2011-02-15

Underbart berättad historia.

BOKMANIA bokblogg

2009-11-28

Jag har läst den på svenska. Det är en bok som ställer krav på läsaren. Läs min recension här:

Annika Sjöström

2009-11-21