Älskad, saknad

Oates, Joyce Carol

| 2006

Nikki Eaton, 31 år, ensamstående, frigjord och ekonomiskt oberoende, besöker sin mor, som varje Mors Dag ordnar en lunch för familj och vänner. Modern är änka sedan fyra år och hon ogillar i högsta grad Nikkis förhållande med en äldre, gift man, något hon som vanligt inte kan låta bli att påtala. När Nikkis äldre syster ett par dagar senare ringer och oroligt undrar om hon hört av modern, som inte svarar i telefon, lovar Nikki motvilligt att fara dit. Hon möts av ett hus i kaos och modern brutalt rånmördad. Under det år som följer på moderns död går Nikki gradvis igenom en förvandling. Gwen Eaton var inte bara en mamma som togs för given, utan en mångfasetterad kvinna med egna hemligheter. Nikki överväldigas av sorg och saknad när hennes mor för första gången blir synlig för henne. Älskad, saknad är en mycket personlig roman och en hyllning till Oates egen mor som dog 2003....

Jenny Östensson

2010-08-25

I grunden en bra berättelse men boken var seg. Den blev dock lite bättre mot slutet.

Efter att ha blivit hänförd av såväl Vilda Gröna Ögon som Mörkt vatten blev Älskad, saknad en besvikelse. Berättelsen i sig är det inget fel på, men den känns som att den går i eviga cirklar. Och jag saknar att komma till kärnan, eller att åtminstone bli överraskad. Jag har nu lagt boken ifrån mig så många gånger att jag kanske borde ge upp om den här berättelsen. Men ändå kan jag inte.

Monika Häägg

2010-01-26

En bok som absolut inte har ett ord för mycket, även om den är lång. Jag är fast från första till sista raden. Den här kvinnan kan verkligen skriva.

Karin R-g

2009-08-30

Var nyfiken på Oates, som alltid är aktuell som Nobelpriskandidat. Jag gillar boken på sitt sätt, men den är pratig på det amerikanska sättet som jag inte är så förtjust i. Dock kommer jag inte på något som inte hör dit - men kanske beror det på att jag tycker det är kul att lära känna personer.

Karin D

2009-05-09

Några böcker av Joyce Carol Oates är något av det bästa jag läst... så när jag får en ny bok av henne i mina händer, har jag ofta höga förväntningar.

Den här boken börjar med att en 31-årig kvinna hittar sin mamma mördad i hennes hem. Otäck upptakt, förstås, men bokan handlar om mycket annat än sorg.

Jag la boken till sidan flera gånger, för den var lite seg att komma in i. Tempot ökade på slutet och jag gillar verkligen Joyce Carol Oates stil och intressanta sätt att skriva. Vissa personer gavs inte tillräckligt mycket utrymme men andra fick vi veta väldigt mycket om.

Kunde ha komprimerats lite för en mer intensiv läsupplevelse!