Alma och papegojmysteriet

Almas två A, A som i autism och A som i ADHD gör Alma speciell. Speciellt bra på vissa saker. Som att lyssna. Och på att vara detektiv. Alma är också djurens väktare som mormor säger och när den operasjungande papegojan Jack försvinner är det bra att Alma finns där. Under jakten på papegojan håller det dock på att gå riktigt illa. Kanske kan Alma nu få användning för den magiska kraft hon just upptäckt att hon har ärvt från sin gammelmorfar Ansgar?

Bettan_bokprataren

2020-02-07

En fin, varm och väldig mysig berättelse om tjejen Alma med två A, som har autism och ADHD. Almas diagnos är skildrad på ett fint sätt som gör att hennes personligheter med superkraft gör henne till en tjej man vill hänga med.
Mormor har en betydande roll i berättelserna och visar med mycket kärlek Alma hur speciell hon är. Ett annat mysigt inslag är den lilla figuren som bara Alma kan se, den lilla övernaturliga kraften hon ärvt efter sin gammelmorfar Ansgar.
Läs mer på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/02/alma-och-papegojmysteriet-alma-och.html

2020-01-09

[...] "Jag tycker att Alma och Papegojmysteriet är en fin bok som lyfter de styrkor Alma har tack vare sin autism och ADHD, samtidigt som den är spännande med roliga inslag. Jag uppskattar att författaren tar upp de missförstånd som kan uppstå, vikten av förberedelser och att det är svårt att stå ut när man inte får göra något på en gång. Alma och Papegojmysteriet riktar sig främst till barn mellan 6-9 år och det tycker jag är en bra riktlinje, men jag tror att boken passar många barn mellan 9-12 år också. Läs gärna boken tillsammans med era barn hemma eller i klassen!"
@karinaskerinforfattare

2020-01-09

Boken passade perfekt för min 8-åring, som tyckte den var medryckande och bra. Jag tror han uppskattade de "övernaturliga" inslagen med tomten mest, som gjorde boken både mysig och mystiskt. Vi slukade boken och kommer att kasta oss över Alma och flyghunden Otto.
Anna

2020-01-09

Så tacksam för böcker som utan pekpinnar beskriver våra flickor, låter dem ta plats med all sin klurighet, klokhet, oro och i sin värld "vanlighet". Att de äntligen får läsa och känna precis som jag utan att det är facklitteratur eller små foldrar från BUP utan i stället bilder riktade till dem. Tack! @flickperspektivetautism

2020-01-09

Det känns verkligen som om författaren själv älskar något barn (eller numera vuxen) med autism och/eller ADHD för berättelsen har en bakomliggande dimension som känns både äkta och kärleksfull. Detta tillsammans med NPF-kompetens som också syns i texten! En bok som rekommenderas varmt för de flesta barn (och vuxna) att läsa. Antingen för egen igenkänning eller helt enkelt för att normalisera den mångfald och bredd som finns hos oss människor samt skapa förståelse för medmänniskor från olika håll. @barnboksfamiljen

2020-01-09

Vi rekomDen här boken jobbade vi mycket med i våras. Det är en fin bok som lyfter Alma och hennes styrkor. Härligt med en flicka som frångår normen i huvudrollen. Jag hade flera elever som kunde känna igen sig i boken och tack vare boken fick vi till många fina diskussioner.
Vi rekommenderar den varmt och ser fram emot att läsa uppföljaren. @laspedagogen

Jag har läst Alma och Papegojmysteriet av Kristina Collén, boken är utgiven på Idus förlag 2018. I Alma och Papegojmysteriet får vi lära känna Alma som är tio år. Alma brukar kalla sig för Alma med två A som i autism och ADHD. Autism och ADHD gör Alma speciell, hon är speciellt bra på vissa saker. Under sommarlovet ska Alma var hos sin mormor och hon längtar dit. Det är jobbigt att vänta samtidigt som det är bra för Alma att förbereda sig. När Alma väl har fått sommarlov och är hos mormor öppnar de en gammal detektivlåda som tillhörde Almas gammelmorfar. Lådan är så spännande och Alma längtar efter att få vara detektiv med hjälp av sakerna som finns i lådan. Passande nog får Alma snart reda på att en papegoja är försvunnen, Alma bestämmer sig för att lösa mysteriet med papegojan. Jag tycker att Alma och Papegojmysteriet är en fin bok som lyfter de styrkor Alma har tack vare sin autism och ADHD, samtidigt som den är spännande med roliga inslag. Jag uppskattar att författaren tar upp de missförstånd som kan uppstå, vikten av förberedelser och att det är svårt att stå ut när man inte får göra något på en gång. Alma och Papegojmysteriet riktar sig främst till barn mellan 6-9 år och det tycker jag är en bra riktlinje, men jag tror att boken passar många barn mellan 9-12 år också. Läs gärna boken tillsammans med era barn hemma eller i klassen!

I boken Alma och Papegojmysteriet möter vi Alma som är en tjej som bestämmer sig för att bli detektiv och då hon också är ”djurens väktare” blir det naturligt att hennes första fall består i att försöka hitta en förrymd papegoja.
Alma har också ADHD samt autism och boken lyfter fram styrkorna kring det som gör henne till en ännu bättre detektiv.

A (8 år) tyckte boken var bra men hade gärna sett ett lite mer spännande fall än en försvunnen papegoja. T.ex så önskade han att Alma hade fått försöka avslöja en gärningsman bland flera misstänkta kring ett större fall.

Jag som förälder tyckte boken var väldigt fin. Berättelsens spänning ökade mot slutet innan upplösningen. En positiv sak var att författaren skrev in detaljer ut nordisk folktro som också fick komma till liv i en berättelse som i övrigt var realistisk vilket gav berättelsen lite extra pirr.

Väldigt roligt också att författaren väljer att lyfta upp en tjej med autism och adhd, på ett vis som inte är färgat av fördomar och okunskap. Jag som själv är förälder till barn med ADHD och drag av autism kunde på flertal ställen i boken le igenkännande när författaren på ett fint sätt väver in strategier, små missförstånd eller händelser. Samt även hur författaren faktiskt lyfter styrkorna kring autism och adhd. Samtidigt som författaren genomgående skriver om karaktären Alma och fokus på hennes personlighet utan att låta henne fastna i en diagnoskriterium-personlighet. Fint!

En bok som rekommenderas varmt för de flesta barn (och vuxna!) att läsa. Antingen för egen igenkänning eller helt enkelt för att normalisera den mångfald och bredd som finns hos oss människor samt skapa förståelse för medmänniskor från olika håll.

Spännande, rolig och gripande!