Alltings mått - Humanistisk kunskap i framtidens samhälle

Sörlin, Sverker

| 2012

Hur är det samhälle beskaffat som ifrågasätter värdet av humanistisk kunskap? Har människan slutat lyssna till sin egen röst eller har humaniora upphört att skapa angelägen kunskap? Vid universiteten och i forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två lika omöjliga positioner. På den ena sidan av en allt djupare klyfta står bildningens och den akademiska frihetens försvarare. De hävdar, från höger lika mycket som från vänster, att humaniora är i kris. Det mesta var enligt denna uppfattning bättre förr, studenterna, forskningen, anslagen och humanioras sociala status. Den andra positionen anser tvärtom att humaniora saknar eget värde. Perspektivet är instrumentellt och ser all kunskap, och därmed också den humanistiska, som en kortsiktig tillväxtfaktor. När forskning och utbildning ska ges en prislapp i kronor och ören väger därför de humanistiska områdena lätt. Det...

Elisabeth Jönsson

2012-11-07

Vid årets bok- och biblioteksmässa fick jag möjlighet att lyssna på ett mycket intressant föredrag av Anders Ekström och Sverker Sörlin utifrån deras nyligen utgivna bok "Alltings mått" På ett nyanserat sätt slår de sig tydligt in i kunskapsdebatten och vågar sätta fokus på de tendenser som blivit allt tydligare i dagens utbildningsdebatt; utbildning ska vara till nytta. Vad är då nytta? Hur mäter man nytta? Inom vilka tidsperspektiv?

Sverige är ett av de få länder i europa där ekonomiutbildningarna utesluter mer humanistiska värden. Jämför vi med länder som Frankrike eller England är inslagen av humaniora betydligt större. Med humaniora avses ämnesstudier inom till exempel litteratur, konst eller litteratur. Jag ställer mig själv frågor som: Vad är framgång? Vad är avgörande för ett lands framgång? Går det att skapa utbildningar också på gymnasie- och universitetsnivå som ser till helheten i kunskapssamhället där den humanistiska kunskapen får genomsyra hela utbildningen.

Jag anser att boken är ett mycket välbehövligt inslag i dagens utbildningsdebatt som alltför ensidigt präglas av diskussioner kring kvantitativa mätningar och kortsiktigt ekonomiskt tänkande. Låt oss vidga perspektiven. Ska vi gynna innovation och nytänkande behöver vi se hela människan och samhället i stort. Läs boken "Alltings mått- humanistisk kunskap i framtidens samhälle". Den stärker om någon bok den humanistiska ryggraden.