Alltid Odd

Koontz, Dean

| 2007

Det finns s mycket mer inom varje mnniska n det som syns p ytan, och hos Odd Thomas finns det tredubbelt mycket. Odd lever stndigt i tv vrldar i den lilla kenstaden Pico Mundo, dr hjltemod och hemskheter tillhr vardagen. Odd har aldrig bett om att kunna tala med de dda det r ngot som bara hnder. Men som inofficiellt sndebud mellan vr vrld och deras, r hans plikt att gra det rtta. Det r s Odd ser p saken och det r drfr han har vnner p bda sidorna av grnsen mellan livet och dden. En barndomsvn till Odd r frsvunnen, och man fruktar det vrsta. Men nr Odd anvnder sina frmgor fr att finna den saknade upptcker han ngot vrre n en dd kropp. Han mter en enastende slug fiende, och dras in i en virvelstorm av skrck. ter str Odd infr vra strsta fasor. Kring honom samlas bde nya och gamla allierade, en del levande, en del inte. I slaget som...

2019-11-05

Inte riktigt lika bra som frsta boken men jag dras nd snabbt med i Odds berttelse och den fr mig att knna s mycket. Det r detaljerna som gr boken till en njutning att lsa ven om jag helst skulle sett att vissa upprepningar inte funnits med. Odd r hrlig, smart, modig och uppfinningsrik och hans krlek till andra r underbar att flja.

Amanda - Lsbulle

2015-11-20

Jag lskar Odd. Jag r fullkomligt uppslukad av hur Koontz valt att lta sin eftertnksamme, finurlige och omnskligt dmjuka huvudperson fra berttelsen framt, i sin egen takt, och p sitt eget stt. Odd r trygg i sitt berttande, han r varm och vnlig, och jag knner mig som hans frtrolige vn nr jag lser om strapatserna i boken. Relationen till vnnen Danny, som ftts med skrt skelett och till fljd av det ftt en missbildad kropp, r vldigt vacker, p ett omanligt stt som jag verkligen uppskattar. Hela Odds natur r s icke typiskt normativt manlig, vilket r befriande och strker min krlek till honom ytterligare.

Men trots Odds frtrfflighet s r inte den hr boken, den andra i serien, lika bra som den frsta. Det hnder egentligen inte speciellt mycket alls i den hr boken om man ska se det krasst; frmst r det en katt- och rttalek genom de olika vningarna i ett gammalt brandskadat kasino - boken strcker sig inte utanfr hotellets vggar annat n i brjan och till viss del i slutet. Det blir enformigt och till sist ganska trkigt, rent av. Och s otroligt mycket stackars Odd utstts fr! Jag frstr hans trar i slutet.

Izabela Horn

2014-11-12

Andra boken om Odd , det r inte Dean Koontz bsta serien men det r ok tidsfrdrivande.

Helena S

2013-08-26

Jag gillade frsta boken, men den hr var tyvrr riktigt dlig. Det var inte alls srskilt spnnande, fr mycket putslustigheter, fr mycket detaljerade beskrivningar av tunnelsystem, och fr lite spken. Jag kommer inte att fortstta p den hr serien.