Alltid din dotter

I det gula huset på åsen står Jill Bergstrands dörr ofta på vid gavel. Hit kan vem som helst komma, när som helst. Hon ställer upp, hjälper till och tar hand om allt och alla och begär aldrig något tillbaka. Livet går sin gilla gång tills en enträgen släktforskare dyker upp. Denne har information om Jills mor Miriam. Historien är så osannolik att Jill först avfärdar den, men släktforskaren ger sig inte, och en redan komplicerad relation mellan mor och dotter ställs på sin spets. Hur ska de förhålla sig till den händelse som ingen av dem någonsin pratar om? Samtidigt sveper förändringens vindar genom Jills trygga tillvaro. När avståndet till tonårsdottern växer, en oroväckande nyhet sprids på jobbet och den tillfälliga grannen Lucas dyker upp, kan inte ens post-it-lapparna med visdomsord om lycka ändra det faktum att inget kommer att bli sig likt. Alltid din dotter är en roman om tre kvinnors...

Y

Yvonne Landell

2019-01-09

En bra bok som istället för svar ställer mer frågor

villa-freja.se

2018-08-04

Jag har inte tidigare läst något av Säfstrand och stundtals kommer jag på mig själv att tro att Alltid din dotter är en del av en serie, eller åtminstone en fristående uppföljare. Det känns nämligen som om jag kastas rakt in i händelsen, som om jag missat något. Rakt igenom tar berättelsen lika snabba vändningar, men den är också varm och gripande. Alltid din dotter är en relationsroman mellan mor och dotter. En relation som "vi alla" kan veta kan skava, och skava rejält.

2018-07-27

Jill och dottern Nellie bor i ett gult hus där dörren ständigt står öppen för alla. Livet rullar på tills en släktforskare hör av sig med information om Jills mor Miriam. Stämmer uppgifterna? Jills och Miriams relation är komplicerad efter en olycka när Jill var barn, så med Miriam är det svårt att diskutera.
🐴
I Alltid din dotter får vi följa Miriam, Jill och Nellie. Relationen mellan Jill och Miriam är komplicerad sen en händelse i Jills barndom. Istället för att prata med varandra tystas allt ner. Det riktigt skaver mellan dem och det gör ont att läsa det. Varför kan de inte bara prata ut? Det är väl inte så svårt kan man tycka?! Men jag gillar det här, författaren skildrar relationer fantastiskt bra och lyckas fånga deras känslor mitt i prick. Det är en läsvärd och trovärdig historia som berör mig väldigt mycket. Mot slutet nästan hetsläser jag, bara för att få veta hur allt knyts ihop till slut! Det går den vägen jag önskat på slutet, så jag är helnöjd efter denna fina läsupplevelse!

Pia Gummesson

2018-06-29

Gula huset på Åsen,katter,höns,post-it lappar,sanningar,lögner,kärlek och karaktärerna.Caroline Säfstrand är så bra på att väva samman allt detta till en roman som jag blir helt tagen av!Läs den och ni kommer att må bra i själ och hjärta!

Underhållande, vacker och gripande!

bettansboktips

2018-06-23

Ännu en fin bok av Caroline Säfstrand. En bok om ansträngda familjerelationer mellan mödrar och döttrar.