Allt som var mitt

Wallin, Cissi

| 2020

Cissi Wallins instagraminlägg 2017, då hon namngav en känd medieprofil som våldtagit henne, satte igång metoo i Sverige på allvar. Efter det har Cissi hyllats och hotats. Detta är självbiografin som hennes motståndare har försökt stoppa. Hela den smärtsamma bakgrunden till historien om ett övergrepp. Wallin riskerar att hamna i fängelse för att låta dig läsa den. Men alternativet kändes värre.

Stark, viktig och välskriven bok om inte bara allt som är hennes, utan allt som är vårt. Rättssystemet, synen på offer, hur förövare plötsligt anses vara offer. Är imponerad av hur bra Cissi Wallin vävt ihop berättelsen och fått med många perspektiv. Otroligt läsvärd och bra!

En stark berättelse som sätter ord på det obegripliga och synliggör hur rättssystemet brister när de kommer till mäns övergrepp mot kvinnor.

Viktig, stark & skakande!

Det går inte att betygsätta den här berättelsen ty hon ger ut boken på eget förlag, så man får nog ta berättelsen med en viss nypa salt. Hade ett erkänt förlag givit ut den hade det givit den mer av sanningshalt. Sedan är det massor av vänsterflum som förväntat.

Angelägen bok. En kommentar här skriver att det inte går att ta den på allvar för hon gett ut den på eget förlag men jag förstår inte riktigt den kommentaren. Känns snarare som hon verkligen vet att hon har rätt som vågar ge ut den på eget förlag. Sen är flera av de böcker som blivit störst på senare år självutgivna från början. Starkt jobba, Cissi!

Välskrivet, angeläget och drabbande. Med utgångspunkt i sina egna upplevelser skildrar Cissi Wallin något mycket större; nämligen vår samtid i "ett av världens mest jämställda länder".
Med skärpa genomlyser hon, via sin egen smärta, vägran att bli tystad, kamp för upprättelse, och hur hon själv plötsligt "blir" den anklagade, hur långt det faktiskt är kvar till verklig jämställdhet mellan kvinnor och män - i Sverige.
Boken lyfter fram perspektiv, som: Hur män som grupp fortfarande är norm, och ges tolkningsföreträde kring vad som är verkligt, rimligt och rättvist - och hur detta drabbar - inte minst inom rättsväsendet.
Läs, läs läs!

LÄS DENNA BOK!