Allt som återstår

Boardy, Elin

| 2008

Allt som återstår är en familjehistoria som tar sin plats i ett kargt bohuslänskt landskap i början av 1900-talet, genom årstider och människoöden, förbi historiska skeenden och åldersväxlingar, hela tiden med ett sjungande, målande språk. En berättelse om en kvinna, som i sin vanlighet blir alldeles unik.Medan de andra syskonen söker sig bort -- tre av dem ända till Amerika -- blir Emma den som stannar kvar och tar hand om gården med sin far. Hon är bara sjutton när hon blir gravid med drängen Emil. De gifter sig och barnaskaran växer sedan i snabb takt. Men efter hennes pappas bortgång försämras förhållandena alltmer. Och ute i Europa står första världskriget för dörren. Emma är fast på samma plats som modern före henne. Händernas göromål och huset och barnen fyller varje sekund.En gripande berättelse om en kvinnas kärlek, ensamhet och utsatthet.

2016-09-03

Den började bra och var bitvis gripande. Mitt intresse planar ut. Emma är inte sympatisk och ganska anonym. Sista kapitlen var riktigt dåliga. Färglösa.

Jensita Hagset

2014-12-03

En skildring av en kvinnas liv i början av 1900-talet. Vackert språk, detaljerat, känslorikt men enkelt. Dock blev boken lite monoton mot slutet tyvärr.

Malin H

2014-06-23

skriven på strålande målande språk och fångar ju känslor och stämningar väldigt fint. och hur kroppslighet och kvinnlig sexualitet vävs in i berättelsen om en ordinär kvinnan i början av 1900-talet kändes nydanande och subversivt. men slutet kunde jag inte med. verkligen, en till bok på det temat liksom?

Maria Olofsson

2013-10-10

Väldigt bra. Trovärdig skildring av en annan tid.

Maria Olofsson

2013-10-10

Väldigt bra. Trovärdig skildring av en annan tid.

Klinga

2011-09-29

Den här boken väckte en rad tankar hos mig. Det är en oerhört skickligt skriven inlevelse i en kvinna som lever på en gård i 1900-talets början. Författaren lyckas ge ord åt de mest subtila känslor, tankar, orosmoln, vardagsbestyr med en imponerande lyhördhet. Ingenting är för litet för att hon ska lägga örat intill och lyssna av. Väderlek är viktigt för människor som lever av naturen och dessutom i hög grad av havet. Men halvvägs in i boken börjar jag ändå skumma vissa bitar. Väder igen, bläddra...osv. Det är en monotoni i texten som naturligtvis står i samspel med det grå och enahanda liv som Emma, Emil och barnen lever. Men det blir för mycket av samma. Så trots all den skickliga inlevelsen och känslan för vad en gravid kvinna kan oroas av 1910 så orkar jag knappt avsluta den.

Hillevi af Kleen

2011-09-15

Debutroman av Elin Boardy. Fin skildring om det karga livet i Bohuslän under förra seklet.

Linda Odén

2010-06-17

En riktigt, riktigt läsvärd bok med ett fantastiskt språk. Missa den inte vad du än gör.

Lena L

2010-04-11

En kvinnoskildring som berör.

Sophie Almlöf

2010-02-08

En otroligt välskriven och BRA bok! En fantastisk skildring av det förra sekelskiftet och hur det var att leva då, kanske speciellt som kvinna eftersom det är Emma man följer genom hela boken. LÄS DEN och NJUT!!

Annelie S

2009-10-08

En bok som kommer att finnas kvar hos mig länge. Tyckte mycket om språket i boken också.