Allt om Naomi Kleins Nakenchock

Benulic, Boris

| 2008

En av förra årets mest hyllade böcker på de svenskakultursidorna var Naomi Kleins "Chockdoktrinen".En del kritiker utnämnde den till ett mästerverk,som så många som möjligt borde läsa. Men hur lättär det egentligen att vilseleda svenska skribenter?Som Johan Norbergs och Boris Benulics kritiskagenomgång visar är "Chockdoktrinen" fylld av faktafel,förvanskningar och förfalskningar som sammantagetger en helt falsk bild av det som skett i de länderKlein diskuterar."Allt om Naomi Kleins nakenchock" är helt nödvändigläsning för den som självständigt vill orientera sig isamhällsdebatten.

Mats Blom

2014-06-29

Denna bok, bestående av två essäer skrivna av Johan Norberg och Boris Benulic, är ett lustmord på vänstern och antiglobaliseringsrörelsens främsta guru, Naomi Kleins, bok ”Chockdoktrinen”. Betyder detta att jag blivit marknadsliberal som Johan Norberg? Alls icke! Däremot skall alltid usel research och extrem guilt-by-association alltid dras fram i ljuset.

Denna bok fyller därför sitt syfte inte bara för de som önskar se ett samhälle vars främsta syfte är framgång för de få på den breda massans bekostnad, utan framför allt för oss som vill värna om trygghet och samhällsutveckling för alla folk.

Kunskap ÄR makt. Naomi Klein har en hel del att lära, och hennes lärjungar bör söka en annan mentor.