Allt jag säger är sant

Bjärbo, Lisa

| 2012

"Jag är Alicia. Sexton, snart sjutton, med kolsyra i venerna och håret på svaj. Och nej, jag är kanske inte riktigt självlysande. Men det är fan på gränsen." Efter en kort stund av insikt på en trång skoltoalett fattar Alicia ett beslut. Det här med att sitta i skolbänken och slösa bort både tid och talang håller helt enkelt inte längre. Hon är menad för något större. Dagen därpå slår hon igen sitt skåp för sista gången, lämnar gymnasiet bakom sig, och kliver ut i världen. Redo att göra stordåd, bara så där. "Jag menar ... hur svårt kan det rimligen vara?" Redan när Alicia ska berätta för sin omgivning att hon hoppat av skolan börjar det jävlas. Bästa kompisen Fanny stirrar på henne som om hon vore en idiot. Skolan hotar med att koppla in kommunen. Alicias föräldrar stammar något ursinnigt om "vikten av en ordentlig utbildning" och "att tänka på sin framtid". Och mormor - som alltid, alltid...

villa-freja.se

2019-12-08

En fin, stark och gripande ungdomsbok med en medryckande huvudperson som är lätt att identifiera sig med och tycka om. Jag känner bulldoften på kaféet och jag vill också sätta mig där med en kopp kaffe eller mugg te, kanske med medhavd tepåse för att spara pengar och så skulle jag bara sitta där och skriva kanske, ryckas med ännu mer ... Jag vill läsa mer, mer, mer av Bjärbo. Hon har en förmåga att pricka så rätt när hon skriver ut karaktärsdragen.

Sen älskar jag det här med att läsa böcker för unga! De är oftast så starka och rakt på sak. Rakt på känslorna som har för vana att lindas in och behärskas ju äldre man blir. Även i litteraturen.

Sandra Björn

2014-06-02

Älskar dramatiken och intensiteten. Förvirringen och den samtidigt överdrivna självsäkerheten. Allt på liv & död. Skrattar och gråter på samma gång.

Josefin Hallgren

2014-01-06

Tycker att författaren skriver fantastiskt bra och roligt, även om jag som vuxen kanske inte är den typiska målgruppen.

Dessutom var det hög igenkänningsfaktor från min egen ungdom. :-)

Livia Aronsson

2013-04-17

VÄXJÖ!!!
Love it

(Lisa Bjärbo är jätte bra)

Erika Rönngård

2012-09-24

Har segare startsträcka än Det är så logiskt, alla fattar utom du. Bjärbos språk känns också som om det gör sig bättre i bloggformat än i en hel bok - utspritt på drygt tvåhundra sidor blir det lite väl mycket av det goda.

Ellinor Classon

2012-08-21

Den va väl egentligen bra men det var nått med den som gjorde att den inte blev lika bra

Alexandra Svensson

2012-07-06

Mycket bra bok! Rekommenderar alla, att läsa den.

Hanna Noreus

2012-06-23

Alltså maken till ungdomsbok! Är helt ljuvligt skriven!! Och jag grät en liten skvätt några gånger!

Ulrika Jonsson

2012-06-20

En skön bok om en tjej som ruttnar på gymnasiet och hoppar av. Man får följa hennes kamp mot konventioner då hon skapar sig ett liv. Tur att hon har sin mormor att söka tröst hos. Man får följa Alicia i hennes inre monologer som ofta är rappa och känslofyllda. Läs!!

Therese H

2012-05-23

Jag vet inte vad det är med Lisa Bjärbo, kanske att vi är födda samma år och jag verkligen fattar vad hon säger, men hon lyckas få med så mycket utan att det blir för mycket. Det är inte helt eländigt utan bara vanligt tonårsliv med känslor hit och dit....och en fin mormor på köpet.

Michaela Schuller

2012-04-20

Bra och gripande tonårsbok om hur förvirrande tonåren är och hur ont det gör att bli vuxen. Finns goda ljusglimtar också. Godkänd.

Ida

2012-04-16

lisa skriver med humor och mkt känslor.
dock blev jag lite: slutade den så här?! blev lite förvånad när jag läst sista sidan och det inte kom nåt mer. jag vill veta mer om vad som händer med alicias framtid.

Emma Salomonsson

2012-04-03

Underbar ungdomsbok, stark 4a el svag 5a. Träffsäkert språk, rolig, sorglig - alltigenom äkta. Kärlekshistorien är annorlunda och så uppfriskande. Mormor-relationen härlig och tillför något som man inte hittar så ofta. En ungdomsbok som passar tex...äldre ungdomar i 35års åldern perfekt, säkert 17 el 71 åringar med!

Sofies bokblogg

2012-03-09

En riktigt bra ungdomsbok!