Allt jag inte minns

"Folk säger att Samuel och Laide var själsfränder, att deras kärlekshistoria var helt jävla magisk, att dom var menade för varandra. Folk säger att Samuel gjorde det för att hämnas, för att han var svartsjuk, för att han ville tvinga Laide att minnas honom. Folk säger att det aldrig hade hänt om inte Vandad hade blandat sig i, att det var Vandads fel, att Vandad gjorde vad som helst för pengar." Allt jag inte minns är en roman om kärlek och ekonomi. Om vänskap och våld. Om Samuel som lever vidare i allas minnen, nu när Vandad sitter inspärrad, Laide har lämnat landet och huset är förstört. Ett antal öden krockar i rasande fart i dagens Stockholm. Bakom alla röster om Samuel skymtar en person på flykt från...

En fin läsupplevelse. Vävs ihop fint. Lite svårt ibland att förstå vems tankar man läser.

2022-10-13

Stark 3:a

Cissi

2020-12-15

Mycket lättläst med ett enkelt språk som jag till och med tyckte var lite för avskalat till en början, men som jag sedan började uppskatta. En bok om relationer med toner av samhällskritik, i det stora hela en helt okej bok.

signe rosenberg

2020-02-09

Milla Huss

2019-11-25

Tyckte verkligen om den här boken. Hade inga förväntningar alls, men blev glatt överraskad över hur bra den var. Jag gillar karaktärerna och sättet den är skriven på. Kronologin är till viss del bruten då den hela tiden hoppar mellan två olika berättelser. Sättet Khemiri skriver på är som att läsa sina egna tankar vilket gör att det blir kul och går snabbt att ta sig igenom. Gillar även den egenskap denna bok har genom att läsaren själv får bilda en uppfattning om vilka känslor karaktärerna känner och vilken sanning som är den rätta. Det vill säga, det finns inte en enda sanning, vilket endast gjorde mig ännu mera fäst vid den. Spännande slut och spännande handling överlag. Mycket bra bok, rekommenderar

Therese

2019-09-23

Historien i boken är bra, men det tar mig ca 70 sidor att få grepp om uppbyggnaden av kapitel. Berättarperspektivet ändras ständigt, vilket till en början gör det helt obegripligt att förstå vem som berättar. Boken blir bättre när man förstår upplägget och är stundtals riktigt spännande. Tyvärr känns berättartekniken dock för hoppig. Jag får inte riktigt igång läsflödet när jag hela tiden måste påminna mig om vem som berättar.

Sandra Engström

2019-08-24

Isabell L eklund

2019-01-29

Ovanliga och oväntad

Nicklas Björk

2018-12-09

Intetsägande kärlekshistoria med karaktärer som jag inte bryr mig om. Sättet att berätta historien är tyvärr väldigt rörigt. Det som stör mig mest är alla dessa lovord från kritiker som boken och författaren har fått. Vad är det som de ser som jag missar?

Jenny Li

2018-05-30

För mig är den här boken allt det som gör Khemiris författarskap speciellt. Det oförutsägbara, ömsinta och råbarkade, allt-i-ett. Ett konstnärskap i ord.

Lilla EM

2017-08-19

Vare sig språket, handlingen eller upplägget tilltalade mig vilket jag hade trott. Originellt, men inte tillräckligt. Svårt med budskapet, diffus sorg och undertonerna.

Konrad Sundström

2017-06-28

Coolt berättad historia. Faschinerande karaktärer. Tankeväckande.

Cecilia Anagrius

2017-04-24

Fascinerande upplägg, fängslande

Lisa K

2017-04-02

Fick aldrig riktigt "lära känna" karaktärerna och därför blev jag inte helt engagerad i det som hände i boken. Ganska osammanhängande i stora delar då boken är uppdelad i kortare stycken och hoppar väldigt mellan vilken person som "berättar". Kanske var det så att jag helt enkelt inte förstod det bakomliggande budskapet?

Johanna Svensson

2017-02-21

Älskar denna.

Vero wrobel

2017-02-05

Fantastisk bok!

Matilda El Rameid

2017-01-05

Wow vilken bok! Rycktes verkligen med i hans underliga och fantastiska berättatteknik. Typ ömsom älskade ömsom hatade samtliga karaktärer. Spännande, vacker och magisk.

Linda Stålberg

2016-12-15

Jag har nyligen läst denna boken. Hade ganska höga förväntningar på den och trivs med böcker som är skrivna i kortare avsnitt istället för långa kapitel. Jag tror det förstörde lite att jag inte läste den på kortare tid. Det var några hektiska veckor och jag plöjde bara ett fåtal sidor per kväll. Det gjorde att jag var ganska lost när jag satt mig och läste eftersom det handlar om olika men återkommande personer per stycke. MEN, när jag väl hade tiden att sjunka ned i boken så var jag alldeles fast. Har gjort många notiser och vikt in många öron i den, skrivit ned citat och meningar som jag tyckte var fantastiska eller som hade hög igenkänningsfaktor!
En annorlunda bok som jag gillade starkt! Kommer att läsa den igen någon gång när jag kan ägna mig åt den fullhjärtat.

Solveig Lindkvist

2016-11-09

En helt meningslös bok enbart med lösryckta episoder där man får gissa vem det handlar om. Saknar ett budskap. Dock lättläst och litet rolig på samma gång.

Leyla Sarac

2016-10-18

Udda och fantastisk.

Åse Bandling

2016-10-18

Jag gav upp, ser inte storheten i denna bok, blev mest frustrerad

Emma

2016-08-27

Det här är verkligen helt lysande! En så mångfacetterad berättelse, "folk säger att...", men vad var det som hände egentligen? Det finns en sanning och samtidigt ingen sanning, eftersom verkligheten ser olika ut beroende på vem det är som betraktar den. Vad av det som hände väljer vi att minnas? Jag slås av tanken att relationer verkligen inte är enkla och det är inte konstigt alls, med tanke på hur olika vi kan uppleva saker. Gillar verkligen det intressanta sättet den är skriven på. Allt är fullkomligt, från den minsta detaljen ugglebroschen till bokens sista mening. Författaren som blandar ihop sina egna minnen med karaktärens. "Samuel och jag hade en annan sorts vänskap som var oberoende av pengar", kan vi bli oberoende av pengar även om
vi vill? Visst är det så att det vi minns bäst, är det som vi associerar till en daglig rutin... De fastnade i mig och nu saknar jag dem, Samuel, Pantern, Laide och så Vandad. Vad är det i slutändan som blir viktigt? Vilka småsaker om varandra är det vi minns?

borene

2016-08-14

Oväntat platt. Förortsskildringarna tycks fortfarande förblinda kritikerna men saknar autenticitet. Jag förväntade mig mer av en augustpristagare.

Emma Fägerlind

2016-07-29

Svårt att hänga med på vilka som berättar när och vad, särskilt i början, men ändå en läsupplevelse utöver det vanliga. Rekommenderas varmt!

Sara Sandquist

2016-07-27

Intressant form och bra språk. Det tog ett tag innan jag kom in i formen men den är en smart historia om hur vi skapar våra egna verkligheter. Och att en verklighet är beroende av betraktarens egna erfarenheter.

Gunnel Lindström

2016-07-07

Detta var nog en av de märkligaste böcker jag läst. Hängde inte med, men hade ändå behållning av innehållet-

Gunnel Lindström

2016-07-07

Sonia Siropian

2016-07-05

En genomtänkt bok med intressanta reflektioner om klass, kärlek, minne och skuld. Om hur människan blir till och vilken roll minnet har i den konstruktionen. Tyckte framförallt det var fascinerande med en huvudkaraktär som är död från start, och som blir till i människors parallella (ibland motstridiga) berättelser om honom. Enda minuset är att det ibland kunde vara lite svårt att hänga med i vem som berättar vad, framförallt vid nytt kapitel.

Stefan Grip

2016-06-21

Äntligen har jag upplevt en femma! Har inte hänt sedan Knausgårds Kamp-böcker.

Ulrika Håkansson

2016-04-24

Hassen Khemiris språk! Har gör som han vill, sätter sina egna regler. Fantastiskt, som vanligt.

Björn Öijer

2016-04-03

Fjolårets Augustprisvinnare i romanklassen är en fantastisk läsupplevelse. En ung manlig handläggare på Migrationsverket har omkommit i en olycka. Eller var det självmord? Anhöriga och vänner ger sin bild av honom, söker en sanning de aldrig kan spåra fullt ut.

Titeln ”Allt jag inte minns” är Jonas Hassen Kemiris programförklaring. I samtal med kulturjournalister har författaren sagt sig lida av dåligt minne, något som även präglar bokens huvudperson Samuel.

Förmågan att orientera sig i minnets labyrinter och skilja fiktion från verklighet är ett bärande tema i nobelpristagaren Patrick Modianos böcker. Jag tycker att Hassen Kemiri har skrivit sin roman i samma anda. Och han gör det genom att ständigt skifta perspektiv mellan olika personers mer eller mindre motvilliga ”bekännelser”.

Romantitelns jag är ibland det egentliga berättarjaget – vem det nu är – och annars någon av de övriga berättare som berättarjaget söker upp för att med penna eller bandspelare i hand få lära känna den förolyckade Samuel. Växlandet mellan identiteter och ibland mycket korta minnesfragment ger i början ett spretigt intryck. Författaren ställer krav på läsarens uppmärksamhet och belöningen blir ett allt tätare livs- och relationsdrama från den svenska mångfaldens samtid.

Mot slutet pirrar sidorna av en god deckares rysningar.

Bokens karaktärer känns rakt igenom äkta. Det ömt skildrade samspelet mellan Samuel och hans demenssjuka mormor är för mig stilistiska höjdpunkter. Mormoderns märkliga repliker sätter allas vårt förrädiska minne i ett slags tragikomisk blixtbelysning.

Jag har faktiskt lite svårt att skiljas från de här personerna. Precis som de har svårt att acceptera förlusten av Samuel. Jag tror att jag då och då kommer att ta fram romanen ur bokhyllan och slumpvis återuppleva något möte, något meningsutbyte, något…

Maria Klamas

2016-04-01

Nej detta var inget för mig... hängde inte helt med på vem som pratade, vem som svarade och vad som hände egentligen... Bläddrade tillbaka, läste om skärpte tentaklerna, men nej någon helhet fick jag inte med mig... Dock finns ju ett och annat litet stycke av känsla som en fick med sig... känslor som är obesvarade, rädslan över att älska för mycket, oron över att inte duga, längtan efter att bara dra iväg...

Tommy -

2016-03-20

Skriven på ett intressant sätt, där man får lära känna karaktärerna genom ögonen på andra karaktärer... smart!

Sara Frimodig

2016-03-01

Otroligt välskriven och fin bok. Berättelseformen, där huvudpersonen hela tiden beskrivs ur andra människors ögon, var ny för mig och gjorde boken intressant från pärm till pärm. Hur olika människor kan uppfatta relationer så otroligt olika, vad sorg och glädje är, ja, det fanns mycket tänkvärt i denna bok.

Nina Gustafsson

2016-02-10

Stark fyra! Khemiri gör en aldrig besviken! Med pusselbitar av andras minnen av Samuel skriver författaren denna bok. Hur kommer de andra ihåg Samuel och vad minns vi och vad väljer vi att minnas eller bara att glömma?

Stefan Wern

2016-02-03

Häftig dramaturgi, kul berättargrepp, en fantastisk karaktärsstudie av Samuel. En enkel historia som trots det berör hela vägen.

Erika Granholm

2016-01-27

Den har sina poänger, men det blir för mycket meta och för mycket distans. Jag skulle vilja att det inte fanns någon Khemirigestalt med, för det förstör illussionen av att det är på riktigt. Jag tyckte inte heller att delen om pengarna fungerade. Däremot gillar jag Samuel och perspektivbytena mycket.

Hedvig Marklinder

2016-01-25

Sträckläsning. Jag ville inte att den skulle ta slut, förälskade mig i alla karaktärerna och Hassen Khemiris berättarstil! Särskilt tyckte jag om Vandad, Samuel med såklart men det var något så fint med att låta vännerna forma Samuels karaktär med hjälp av deras minnen, så fint skrivet.
Helt klart förtjänat Augustpris och fem stjärnor förstås!

Lars Isaksson

2016-01-19

Stilpoäng för drivet i boken. Men annars tycker inte jag den berör utan skrapar väldigt lätt på ytan av flera allmänmänskliga drag. Bokens uppbyggnad känns mer som ett sätt att vinna stilpoäng än något som skapar effekt. Laides osympatiska drag och tankar är intressantast och även det enda som skapar någon friktion mellan karaktärerna. Något besviken.

Maria Frederiksen

2015-12-29

Fantastisk bok. Missa den inte!

Kim M. Kimselius

2015-12-27

Världen är full av underbara böcker, det här är inte en av dem. Därför lyssnade jag inte klart boken. Jag tyckte inte om språket, jag tyckte helt enkelt inte om bokens uppbyggnad. Det här är en augustnominerad bok och det förvånar mig, eller inget förvånar mig egentligen längre. Jag begriper mig helt enkelt inte på syftet med boken. Kanske hade det framkommit i slutet av boken, men jag har så många bra böcker som väntar på att bli lästa, jag väljer hellre dem.

Baksidestext till boken:

?Folk säger att Samuel och Laide var själsfränder, att deras kärlekshistoria var helt jävla magisk, att dom var menade för varandra. Folk säger att Samuel gjorde det för att hämnas, för att han var svartsjuk, för att han ville tvinga Laide att minnas honom. Folk säger att det aldrig hade hänt om inte Vandad hade blandat sig i, att det var Vandads fel, att Vandad gjorde vad som helst för pengar.?

Ett antal öden krockar i rasande fart i dagens Stockholm. Bakom alla röster om Samuel skymtar en person på flykt från sig själv. Vems minnesbilder går att lita på? Och vad döljer sig i det som vi inte minns?

Jonas Hassen Khemiri har skrivit en oförglömlig kärleksberättelse om vår hypersnabba tid, om priset vi människor betalar för att leva tillsammans.

Det här är en bok jag inte rekommenderar dig att läsa. Eller varför inte, vi har ju alla olika smak, du kanske tycker om den.

Lotta Norén

2015-12-08

Kan tänka att jag tyckt annorlunda om boken om jag läst den istället för att lyssna på den.

Sofia Grundtman

2015-11-29

Christian Rydberg

2015-11-29

Hissnande vackert om en persons roll i andras liv, fragmentariska och personliga minnen återskapar en "gemensam" bild av en bortgången vän - vi är alla hemligheter!

Benjamin Elfors

2015-10-21

Inte mer än okej. Lite för alldaglig i både språk och handling. Karaktärerna kommer inte till liv och jag blir inte berörd.