Allt jag fått lära mig

Westover, Tara

"Det här är en fullständigt makalös, självbiografisk berättelse om en ung kvinna som visar en ofattbar styrka i möte med extrem fattigdom och fanatisk religiositet." Go'kväll, Ingalill Mosander"Jag sträckläser denna bok. /.../ En djupt fascinerande skildring av religion, våld och identitet och hur Tara Westover skapar sig ett eget liv utifrån ett existentiellt nolläge." Nina Asarnoj, SR"En enastående memoar" Barack Obama Allt jag fått lära mig har rosats av kritiker över hela världen, låg etta på Barack Obamas sommarläslista 2018 och översatts till 26 språk. Den är en gripande skildring av en ung människas strävan efter kunskap, om att formas som människa, om familj, lojalitet och självförverkligande.Boken är den amerikanska författaren Tara Westovers internationella bästsäljare om en uppväxt där hon lär sig att förbereda sig för domedagen istället för att plugga matte...

Stark 4:a

Viktor

2023-11-16

En höjdarbok med en stark berättelse om livet, utbildning och kunskap. Kunde inte tänka mig att det var en självbiografi men ack så vackert att det är det.

Johanna LT

2023-10-13

Väldigt bra självbiografi som jag fick mycket inspiration av. En stark bok med många intryck.

Anna Blomgren

2023-02-05

Vilket livsöde!

2023-02-05

Djupt gripande och imponerande livsberättelse. Vilka hinder att överkomma, och ändå skriven med kärlek och respekt för olika perspektiv.

Helena Rasmusson

2022-10-17

Positivt överraskad av denna bok! Har dock hört gott om den, men hade inga förväntningar. Boken har ett drivet & bra språk, berättelsen flyter på bra. Jag är imponerad över hennes styrka & kraft att bryta sig ut ur sin familj & våga lita på sig själv till slut!

Helena Rasmusson

2022-10-17

Bokdjungeln

2022-08-16

Jag har sedan boken släpptes varit nyfiken på den då jag sett andra rekommendera den. När jag så såg den bland ljudböckerna var jag tvungen att lyssna på den, och jag blev inte besviken. Jag upplever att även fast det är en biografi så är den nästa skriven som en roman fast ur ett jag-perspektiv. Jag tror att detta kommer av att Westover bara förklarar hur vissa situationer var utan att lägga någon värdering vid det. Berättelsen om Taras uppväxt är ändå bitvis hemsk och jag blir enormt tagen över vilken styrka hon måste ha som klarat att ta sig ur den destruktiva relationen till hennes familj. Jag vill dock poängtera att jag inte upplever att det är på grund av att de är mormoner som Tara behandlas illa av sin familj utan att det mestadels handlar om psykisk ohälsa, som dock kopplas ihop med en persons religiösa övertygelse.
Detta är absolut en läsvärd bok anser jag.

Malin Johansson

2022-07-09

En av de intressantaste böcker jag läst.

Linnéa G

2022-04-22

En bra bok, ovanligt välskriven för att vara en självbiografi! Intressant att följa huvudpersonens utveckling och hyfsat svår att lägga ifrån sig.

Stina

2022-03-23

D

Daniella Andersson

2022-03-14

Spännande bok, gillar historier som utspelar sig över längre tider.

Rebecka Nyman

2022-02-13

Jag hade mycket höga förväntningar på denna men jag tycker inte att de riktigt uppfylldes. Blev något besviken, men tyckte ändå boken var okej-bra. Det jag hade förväntat mig var nog något hemskare. Nu tyckte jag att första halvan var lite seg och att inte så mycket egentligen hände; det var lite samma hela tiden. Om än väldigt bra berättat om hur de hade det och hur de levde. Andra halvan av boken tyckte jag mycket om! Tempot var högre och miljöerna varierades. Upplevelsen var för mig också att jag fick följa med på en bildande resa – en resa bort från instängdhet till öppenhet för världen och mottagande av kunskap. Jag ville helt plötsligt veta hur det skulle gå och hur hennes väg såg ut till där hon är idag.

I had very high expectations for this but I do not think they were really met. I was a bit disappointed, but still thought the book was okay-good. What I had expected was probably a more awful story. Now I thought that the first half was a bit slow. Although very well told about how they felt and how they lived. I really liked the second half of the book though! The pace was higher and the environments varied. The experience for me was also that I got to go on an educational journey - a journey away from confinement to openness to the world and the reception of knowledge.

Josefin M

2021-10-30

Väldigt läsvärd och välskriven bok!

Torbjörn Nilsson

2021-09-17

Drabbande om att växa upp i en extrem mormonfamilj, där medlemmarna tycks ha nio liv!
Den största förtjänsten, förutom att det är fascinerande och skrämmande läsning, är att Tara visar hur svårt det är att bryta sig ur normer och föreställningar. (Det gäller naturligtvis också normer, som vi i det "normala samhället bär på, även om pluralismen underlättar.)
Sen tycker jag hon överskattar sin utbildning som befriande lösning och underskattar terapin, som hon bara nämner kortfattat.

Klara Andersson

2021-08-04

Mycket bra bok. Sträckläste den på bara nån dag ^^

Astrid Bergentz

2021-08-01

Läste klart den i ett sträck. Kunde inte sluta

signe rosenberg

2021-05-30

Karin Adrian

2021-01-12

Pia Johansson

Pia Johansson

Lotta Strandberg

2021-01-02

Otäckt och fascinerande om hur det kan bli när en övertygelse kombineras med psykisk sjukdom. Förvånande hur det kan vara så här i ett stort land som USA, har inte barnen skolplikt? Ändå skrivet med kärlek för alla inblandade. Lästes som del i Selmastories läsutmaning 2020, en bok om en Sekt

Hanna L

2020-12-15

Älskade den här boken från början till slut, en av de bättre jag läst.

Gunilla Norström

2020-12-01

Jag gillade boken, man får en inblick i ett liv som inte alltid är så lätt, dock så får jag lite frågetecken som tex hur kan så många av barnen lyckas klara provet för att ta sig till college om de inte fått någon undervisning alls under uppväxten.
Men inte att förglömma att boken är "amerikaniserad" och vi i Sverige borde kanske ta efter lite och säga att vi är duktiga.
Rekommenderar boken.

Björn Belfrage

2020-11-13

En skrämmande berättelse om att bryta sig loss från och vara lojal mot en brutal familj och att välja ett eget liv.

Hanna Gyllberg

2020-09-24

En svag fyra. En bra bok som stundtals fängslar och man vill bara fortsätta läsa och få reda på hur allt går. Saknar längre utläggningar om livet efter ”Berget”, har svårt att få ihop hela resan från 16 års helt utebliven utbildning till en doktorsexamen från Harvard.. Man är också nyfiken på hur Tara hanterat ”normala” relationer, både vänskaps- och kärleksrelationer efter sin uppväxt. Kan hon lita på någon? Dock är barndomsskildringen otroligt trovärdig och hemsk, väl beskriven och intresset och fascinationen för mormonismen ökar. Läskigt!

Josefine Lind

2020-09-06

Formulerat fantastiskt bra hela uppväxten, trauman, minnen och utvecklingen av allt det. Är väldigt läsvärd.

2020-08-05

Jag är lite kluven till den här boken, den är gripande och svår att lägga ifrån sig när jag väl kommit in i den. Men ibland skriver hon om saker som inte riktigt följs upp så det känns lite påhittat nästan. Och vissa saker är så extrema att jag önskar att de vore påhittade. Bra, men lämnar mig ändå funderande kring vissa saker.

2020-07-21

Läs denna omtumlande uppväxtskildring! Läs vad fanatism, extremism och onyanserade ”sanningar” gör med människan.
Det ouppnåeliga Vi och föraktet för De andra.
Maktfullkomlighet, kontroll, maktlöshet, skuld, skam, psykisk ohälsa, intolerans, okunskap.
De som ändå, trots allt, reser sig och går.

Hanna Melin

2020-05-22

En vanlig story om en tjej med svåra familjeförhållanden som klättrar sig upp från slummen och åker räkmacka till Cambridge och Harvard, förbi en destruktiv far och bror och en helt kuvad morsa. Tjoho.

Sarah

2020-05-22

Jättefin

Nina Gustafsson

2020-05-19

Under ungdomen korsade jag vägarna med mormonerna och lärde mig om deras trosuppfattning. Denna bok väckte därför min nyfikenhet. Taras uppväxtskildring handlar dock om mycket mer än stark tro och är en berättelse som jag kommer att bära med mig länge.

Lovisa Ståtenhag

2020-04-20

Fascinerande självbiografi om hur Tara växer upp med en bipolär survivalist till far i ett extremmormonskt hem med stor skepticism till staten. Tara och hennes syskon hemundervisas av deras mor och de får en ganska knapphändig utbildning och om de skadas åker de inte till sjukhus. Tara och två av hennes bröder lyckas bryta sig ur till ett högt pris, men räddas samtidigt av att de lyckats utbilda sig.

Stark skildring av vikten av möjligheten att utbilda sig för att bilda sin egen uppfattning om saker och inte vara beroende av sina föräldrars världsbild.

Maddox

2020-04-08

Leo

2020-03-28

Maria Smith

2020-03-28

Eva Pettersson

2020-03-11

Gripande och samtidigt fascinerande historia om en flickas uppväxt i en starkt fundamentalistisk mormon-familj, och hur hon mot alla odds lyckas bryta sig loss i tonåren, börja i skolan (vilket hon undanhållits under hela sin barn- och ungdomstid) och så småningom även doktorera. Det skär i hjärtat att läsa om hur hon vill vara sin våldsamma familj till lags samtidigt som hon törstar efter ett liv som alla andra, med vänner, pojkvänner och studier. Hur hon slits mellan allt hon hört som barn om hur Gud styr världen och att man till exempel aldrig ska gå till läkare, och den världsbild hon tar till sig på universitetet. Man blir förfärad över att barn kan växa upp på detta sätt I dagens samhälle, och samtidigt väldigt glad över att huvudpersonen i boken faktiskt tar sig ur det hela. Ett plus också för att hon skriver om dessa händelser på ett väldigt nyanserat sätt. Man får inblick i såväl de goda som de dåliga sidorna hos alla parter.

2020-01-25

Det ouppnåeliga Vi och föraktet för De andra.
De som ändå, trots allt, reser sig och går.

Therese

2020-01-04

Gripande, hemsk och något ångestframkallande uppväxtskildring där det blir tydligt hur olika förutsättningar påverkar vår uppväxt och hur svårt det kan vara att bryta sig loss från ett tankemönster. Otroligt välskrivet med ett bra flöde i berättelsen. Så spännande att det är svårt att lägga ifrån sig boken förrän man läst sista sidan.

Ann Riis

2019-12-30

Läsvärd berättelse om att frigöra sig från en fanatisk och dysfunktionell familj.

Den bästa bok jag läst i år (2019).

Kristina Carlsson

2019-12-27

Jag hade nog för höga förväntningar på denna roman eftersom den är så omskriven omtalad. Det blir tre plus i betyg.

Birgitta Johansson

2019-12-11

Wow!

Henrik Johansson

2019-12-11

Ja, jösses. Fanatism, inskränkthet och elände. Mitt i allt det finns hopp. Börjar starkt, slutar lite avstannande

Anna Kreissl

2019-12-08

Mycket bra bok!

Moa Eriksson

2019-11-27

Bra, fångade mig som läsare

Charlotte Fagrell

2019-11-14

Bra

Charlotte Fagrell

2019-11-14

Bra

Frida Tosterud

2019-10-21

Intressant både faktamässigt och skriven på ett bra sätt