Allt jag fått lära mig

Westover, Tara

"Det här är en fullständigt makalös, självbiografisk berättelse om en ung kvinna som visar en ofattbar styrka i möte med extrem fattigdom och fanatisk religiositet." Go'kväll, Ingalill Mosander"Jag sträckläser denna bok. /.../ En djupt fascinerande skildring av religion, våld och identitet och hur Tara Westover skapar sig ett eget liv utifrån ett existentiellt nolläge." Nina Asarnoj, SR"En enastående memoar" Barack Obama Allt jag fått lära mig har rosats av kritiker över hela världen, låg etta på Barack Obamas sommarläslista 2018 och översatts till 26 språk. Den är en gripande skildring av en ung människas strävan efter kunskap, om att formas som människa, om familj, lojalitet och självförverkligande.Boken är den amerikanska författaren Tara Westovers internationella bästsäljare om en uppväxt där hon lär sig att förbereda sig för domedagen istället för att plugga matte...

Leo

6d

Gripande och samtidigt fascinerande historia om en flickas uppväxt i en starkt fundamentalistisk mormon-familj, och hur hon mot alla odds lyckas bryta sig loss i tonåren, börja i skolan (vilket hon undanhållits under hela sin barn- och ungdomstid) och så småningom även doktorera. Det skär i hjärtat att läsa om hur hon vill vara sin våldsamma familj till lags samtidigt som hon törstar efter ett liv som alla andra, med vänner, pojkvänner och studier. Hur hon slits mellan allt hon hört som barn om hur Gud styr världen och att man till exempel aldrig ska gå till läkare, och den världsbild hon tar till sig på universitetet. Man blir förfärad över att barn kan växa upp på detta sätt I dagens samhälle, och samtidigt väldigt glad över att huvudpersonen i boken faktiskt tar sig ur det hela. Ett plus också för att hon skriver om dessa händelser på ett väldigt nyanserat sätt. Man får inblick i såväl de goda som de dåliga sidorna hos alla parter.

2020-01-25

Läs denna omtumlande uppväxtskildring! Läs vad fanatism, extremism och onyanserade ”sanningar” gör med människan.
Det ouppnåeliga Vi och föraktet för De andra.
Maktfullkomlighet, kontroll, maktlöshet, skuld, skam, psykisk ohälsa, intolerans, okunskap.
De som ändå, trots allt, reser sig och går.

Therese Olsson

2020-01-04

Gripande, hemsk och något ångestframkallande uppväxtskildring där det blir tydligt hur olika förutsättningar påverkar vår uppväxt och hur svårt det kan vara att bryta sig loss från ett tankemönster. Otroligt välskrivet med ett bra flöde i berättelsen. Så spännande att det är svårt att lägga ifrån sig boken förrän man läst sista sidan.

Ann Riis

2019-12-30

Läsvärd berättelse om att frigöra sig från en fanatisk och dysfunktionell familj.

Klara Jennische

2019-12-30

Den bästa bok jag läst i år (2019).

Kristina Carlsson

2019-12-27

Jag hade nog för höga förväntningar på denna roman eftersom den är så omskriven omtalad. Det blir tre plus i betyg.

Birgitta Johansson

2019-12-11

Wow!

Henrik Johansson

2019-12-11

Ja, jösses. Fanatism, inskränkthet och elände. Mitt i allt det finns hopp. Börjar starkt, slutar lite avstannande

Anna Kreissl

2019-12-08

Mycket bra bok!

Moa Eriksson

2019-11-27

Bra, fångade mig som läsare

Charlotte Fagrell

2019-11-14

Bra

Charlotte Fagrell

2019-11-14

Bra

Frida Tosterud

2019-10-21

Intressant både faktamässigt och skriven på ett bra sätt

Anna Hedenstedt

2019-10-17

Jag växlar mellan att tycka att det är en lite tradig kronologisk uppradning av vilka hemskheter som händer (på det sätt som "sanna historier" ofta är skrivna), och att dras in totalt i denna absurda redneck-klan. Mot slutet hade jag svårt att släppa boken, så det blir fyra i betyg ändå.

villa-freja.se

2019-10-12

Vilken skickligt skriven biografi. Stort driv och närvaro som gör att jag inte bara ser allt framför mig. Jag lever mig in i det! Det här är typiskt en sån där bok som jag länge har tänkt att läsa, men av olika skäl (främst omslagsbilden i det här fallet) gjort att jag inte plockat upp. Förrän nu. En typisk bok som känns värd all väntan. Den är så bra. För mig är det en solklar fullpoängare.

Magdalena Hindrikes

2019-09-27

En underbar berättelse om en annorlunda livsresa. Rekommenderas varmt.

Bibbi Ekstrand

2019-09-24

En häpnadsväckande självbiografi, en skildring av Taras kamp att frigöra sig från en märklig misär hos hennes mormonska föräldrar. Fadern är bipolär och förbereder familjen för domedagen. Tara misshandlas både fysiskt och mentalt och får kämpa hårt för att komma ut i världen och upptäcker att utbildning långt bort från hemmet är hennes väg att hitta sig själv.
Boken är välskriven men jag saknar en del i boken om hennes resa som i många delar går allt för fort framåt så det blir små logiska luckor här och där. det gör att mitt betyg blir en fyra istället för en femma.

Malin R

2019-09-23

Alla som sagt att den här boken är suveränt bra - har rätt! 🤗 Hennes sätt att ärligt berätta om faderns paranoia och extrema religiositet, moderns eftergivenhet, broderns grymhet, sin egen okunnighet och sina inlärda fördomar. Och hur hon klarade sig att bryta upp och - trots avsaknad av skolgång - doktorera.
***
En bok som är mycket svår att släppa! Rekommenderas verkligen! 👌

Anders Natt och dag

2019-09-08

Mycket läsvärd. Välskriven. Skildrar andra sidor av USA jag inte läst så mycket om innan. Gripande om utsatthet och motståndskraft!

Konrad Kowalik

2019-09-06

Gastkramande historia!

Barbro Nilsson

2019-09-01

En smått osannolik skildring av en uppväxt i en, minst sagt, annorlunda miljö

Ingrid Bergenudd

2019-08-29

Intressant biografi som skildrar andra sidor av USA än dem man vanligtivis möter. Bitvis kändes det som om hennes framgång var för bra för att vara sann, men hennes doktorsexamen är obestridlig. Bitvis tyckte jag dock att boken var lite väl omständlig med för många upprepningar, speciellt om övergreppen inom familjen.

Anna Granström

2019-08-23

Väl värt att läsa om detta livsöde och hur Tara lyckas doktorera från att ha levt i princip isolerad tills hon var 17 år. Tycker dock ibland att det här med illuminati, psykisk sjukdom och att vara mormon beskrivs som en och samma sak, och så är det ju inte. Inget litterärt mästerverk, men helt klart intressanta och bra skriven. All cred till Tara som både tog sig ur familjen och har lyckats så bra!

John C

2019-07-27

Tara växer upp i en familj som lever isolerat från omvärlden. Hennes far menar att alla samhällsinstanser är en del av en komplott och hennes mor livnär sig på alternativ medicin. En av hennes bröder misshandlar henne (och andra kvinnor i sin närhet). När hon gradvis bryter sig loss och börjar studera märker hon att det finns mycket i världen som hon inte känner till.

Det är naturligtvis ett tragiskt livsöde som berättas här. Men det är konstigt att mormonbakgrunden får så stort utrymme i beskrivningen av boken. Trots allt verkar många i den lokala församlingen tycka att fadern är allt för extrem. Fadern verkar snarare vara en vanlig foliehatt som pratar om Illuminati och ger uttryck för antisemitiska idéer - idéer som jag förstått strider mot värderingar inom The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints.

Moderns tilltro till naturmedicin kan heller knappast vara ett utmärkande drag hos mormoner. Så vill man hitta argument mot mormonrörelsen får man nog leta annorstädes.

Boken är välskriven men skulle säkert kunna kortas en hel del och tajtas till lite.

En svag trea blir det.

Kerstin Kjällgren

2019-07-15

Gripande berättelse om att växa upp i en störd familj. Läs den!

Tomteloft

2019-07-15

Fantastiskt bra!

En bok om att vara jagad av det förflutna, att tvivla på allt, även sitt eget förstånd. Om att bryta sig loss och forma sitt eget liv. En bok som inte kan lämna någon oberörd.

Jag tror det finns många familjer som Taras därute, fast kanske inte i lika fanatisk tappning. Många familjer där man inte låtsas om misshandeln, övergreppen, missbruket. Den som påtalar sanningen blir det svarta fåret, som Tara. Man behöver inte vara uppväxt på ett skrotlager och förvägrats skolgång för att känna igen sig i resan att börja ifrågasätta familjen, sitt förflutna, sin verklighet och i hur de man älskar kan ha så stor makt över en.

Innan Tara är 17 år har hon aldrig satt sin fot i en skola, aldrig hört talas om förintelsen lr andra kända historiska händelser. Trots den mindre gynsamma starten så tar hon sig ända in på Harvard. En bok som ger hopp.

Katarina Nord

2019-07-14

Gripande,hemsk och sorglig historia ! Läs !

Erika E

2019-07-07

A Lundgren

2019-06-28

Intressant livsöde. Lite feel-good-känsla emellanåt, trots all misär. Får fyra stjärnor.

Irene Malmeling

2019-06-25

Det är en otroligt fascinerande historia hon berättar, Tara Westover. En historia om en familj i Idaho. En familj, där den karismatiske och galne fadern, står i centrum tillsammans med mormons Gud. Samhället är fienden och fadern förbereder sig och sin familj för jordens undergång. Eller i alla fall belägring. Faderns skrotupplag är arbetsplats för alla barnen och ingen av dem går i skola. Här växer Tara Westover upp. 17 år gammal sätter hon för första gången i livet sin fot i en skola och 10 år senare är hon doktorand idéhistoria vid universitetet i Cambridge. Hennes resa har ett pris. Familjen.

Susanna Almgren

2019-06-08

Detta är en bok man aldrig skulle kunna glömma att man läst. Historien, som tar andan ur mig, är skriven på ett språk som rinner som en klar bäck. Vilken stark människa hon är, Tara Westover. Kolla gärna intervjuer med henne på youtube.

Carina Djärv

2019-06-03

Den handlar kanske inte om det man tror att den ska handla om - den handlar om så mycket mer. En bok jag inte ville sluta läsa.

Denna bok har rosats av kritiker över hela världen. Jag har hört så mycket positivt om denna bok och hur den har höjts till skyarna. Så jag tror att jag hade alldeles för höga förväntningar på denna. Det är en fantastisk berättelse med ett bra språk och gestaltning av miljö och personer. Men det är ändå något som fattas för mig; att det blir lite monotont och att det är inte är det där drivet för att få ett högre betyg från mig. Men det är en bok som absolut ör läsvärd.

2019-05-29

Fantastisk!

Marie Olofsson

2019-05-27

Otrolig historia om en enormt stark kvinna

Birgitta Petersson

2019-05-19

Otroligt bra, rekommenderas till alla. Vilken kraft denna kvinna har.

Marie Bonnevier

2019-05-08

Otroligt bra bok. Mycket gripande berättelse som väcker en hel massa känslor och gör mig vansinnig emellanåt på hennes familj. Ingen ska behöva ha en sådan uppväxt och uppleva de saker som Tara gjorde som barn och ung flicka. Mycket starkt språk och imponerande att hon orkat skriva den här boken. Rekommenderas varmt!

2019-04-24

Allt jag fått lära mig av den amerikanska författaren Tara Westover är en mycket intressant och berörande bok. En väldigt bra skildring av en familj som lever nästan helt utanför samhället, som mormoner, fundamentalister, och survivalists. Man får följa en ung kvinnas liv och kamp för att få bli en del av samhället utanför, och att få gå i skolan.

Boken är mycket välskriven och rörande. Och jag kan verkligen varmt rekommendera den.

Klara Klingspor

2019-04-20

Otrolig!

Bobbo

2019-04-19

Årets bästa bok.

2019-04-17

Fantastisk historia! En sann historia om ett obegripligt liv; en förvandling från ett liv i grymhet och farligheter till universitetsstudier och doktorerande. Man blir helt överväldigad av hur denna lilla misshandlade men ändå älskade flicka till slut vinner striden om sitt liv sitt. Utbildning är lösningen.

Fantastisk, genuin & stark!

Anki Olsson Flodin

2019-03-25

Om att komma levande bort från en dysfunktionell familj. Förfärlig och bra. Ett försvar för alla barns rätt till utbildning och att den gör skillnad!