Allt jag fått lära mig

Westover, Tara

"Det här är en fullständigt makalös, självbiografisk berättelse om en ung kvinna som visar en ofattbar styrka i möte med extrem fattigdom och fanatisk religiositet." Go'kväll, Ingalill Mosander"Jag sträckläser denna bok. /.../ En djupt fascinerande skildring av religion, våld och identitet och hur Tara Westover skapar sig ett eget liv utifrån ett existentiellt nolläge." Nina Asarnoj, SR"En enastående memoar" Barack Obama Allt jag fått lära mig har rosats av kritiker över hela världen, låg etta på Barack Obamas sommarläslista 2018 och översatts till 26 språk. Den är en gripande skildring av en ung människas strävan efter kunskap, om att formas som människa, om familj, lojalitet och självförverkligande.Boken är den amerikanska författaren Tara Westovers internationella bästsäljare om en uppväxt där hon lär sig att förbereda sig för domedagen istället för att plugga matte...

Gripande berättelse om att växa upp i en störd familj. Läs den!

Fantastiskt bra!

En bok om att vara jagad av det förflutna, att tvivla på allt, även sitt eget förstånd. Om att bryta sig loss och forma sitt eget liv. En bok som inte kan lämna någon oberörd.

Jag tror det finns många familjer som Taras därute, fast kanske inte i lika fanatisk tappning. Många familjer där man inte låtsas om misshandeln, övergreppen, missbruket. Den som påtalar sanningen blir det svarta fåret, som Tara. Man behöver inte vara uppväxt på ett skrotlager och förvägrats skolgång för att känna igen sig i resan att börja ifrågasätta familjen, sitt förflutna, sin verklighet och i hur de man älskar kan ha så stor makt över en.

Innan Tara är 17 år har hon aldrig satt sin fot i en skola, aldrig hört talas om förintelsen lr andra kända historiska händelser. Trots den mindre gynsamma starten så tar hon sig ända in på Harvard. En bok som ger hopp.

Gripande,hemsk och sorglig historia ! Läs !

Erika E

Intressant livsöde. Lite feel-good-känsla emellanåt, trots all misär. Får fyra stjärnor.

Det är en otroligt fascinerande historia hon berättar, Tara Westover. En historia om en familj i Idaho. En familj, där den karismatiske och galne fadern, står i centrum tillsammans med mormons Gud. Samhället är fienden och fadern förbereder sig och sin familj för jordens undergång. Eller i alla fall belägring. Faderns skrotupplag är arbetsplats för alla barnen och ingen av dem går i skola. Här växer Tara Westover upp. 17 år gammal sätter hon för första gången i livet sin fot i en skola och 10 år senare är hon doktorand idéhistoria vid universitetet i Cambridge. Hennes resa har ett pris. Familjen.

Detta är en bok man aldrig skulle kunna glömma att man läst. Historien, som tar andan ur mig, är skriven på ett språk som rinner som en klar bäck. Vilken stark människa hon är, Tara Westover. Kolla gärna intervjuer med henne på youtube.

Den handlar kanske inte om det man tror att den ska handla om - den handlar om så mycket mer. En bok jag inte ville sluta läsa.

Denna bok har rosats av kritiker över hela världen. Jag har hört så mycket positivt om denna bok och hur den har höjts till skyarna. Så jag tror att jag hade alldeles för höga förväntningar på denna. Det är en fantastisk berättelse med ett bra språk och gestaltning av miljö och personer. Men det är ändå något som fattas för mig; att det blir lite monotont och att det är inte är det där drivet för att få ett högre betyg från mig. Men det är en bok som absolut ör läsvärd.

Fantastisk!

Otrolig historia om en enormt stark kvinna

Otroligt bra, rekommenderas till alla. Vilken kraft denna kvinna har.

Marie Bonnevier

2019-05-08

Otroligt bra bok. Mycket gripande berättelse som väcker en hel massa känslor och gör mig vansinnig emellanåt på hennes familj. Ingen ska behöva ha en sådan uppväxt och uppleva de saker som Tara gjorde som barn och ung flicka. Mycket starkt språk och imponerande att hon orkat skriva den här boken. Rekommenderas varmt!

2019-04-24

Allt jag fått lära mig av den amerikanska författaren Tara Westover är en mycket intressant och berörande bok. En väldigt bra skildring av en familj som lever nästan helt utanför samhället, som mormoner, fundamentalister, och survivalists. Man får följa en ung kvinnas liv och kamp för att få bli en del av samhället utanför, och att få gå i skolan.

Boken är mycket välskriven och rörande. Och jag kan verkligen varmt rekommendera den.

Klara Klingspor

2019-04-20

Otrolig!

Bobbo

2019-04-19

Årets bästa bok.

2019-04-17

Fantastisk historia! En sann historia om ett obegripligt liv; en förvandling från ett liv i grymhet och farligheter till universitetsstudier och doktorerande. Man blir helt överväldigad av hur denna lilla misshandlade men ändå älskade flicka till slut vinner striden om sitt liv sitt. Utbildning är lösningen.

Fantastisk, genuin & stark!

Anki Olsson Flodin

2019-03-25

Om att komma levande bort från en dysfunktionell familj. Förfärlig och bra. Ett försvar för alla barns rätt till utbildning och att den gör skillnad!