Allt jag fått lära mig

Westover, Tara

"Det här är en fullständigt makalös, självbiografisk berättelse om en ung kvinna som visar en ofattbar styrka i möte med extrem fattigdom och fanatisk religiositet." Go'kväll, Ingalill Mosander"Jag sträckläser denna bok. /.../ En djupt fascinerande skildring av religion, våld och identitet och hur Tara Westover skapar sig ett eget liv utifrån ett existentiellt nolläge." Nina Asarnoj, SR"En enastående memoar" Barack Obama Allt jag fått lära mig har rosats av kritiker över hela världen, låg etta på Barack Obamas sommarläslista 2018 och översatts till 26 språk. Den är en gripande skildring av en ung människas strävan efter kunskap, om att formas som människa, om familj, lojalitet och självförverkligande.Boken är den amerikanska författaren Tara Westovers internationella bästsäljare om en uppväxt där hon lär sig att förbereda sig för domedagen istället för att plugga matte...

Malin R

4h

Alla som sagt att den här boken är suveränt bra - har rätt! 🤗 Hennes sätt att ärligt berätta om faderns paranoia och extrema religiositet, moderns eftergivenhet, broderns grymhet, sin egen okunnighet och sina inlärda fördomar. Och hur hon klarade sig att bryta upp och - trots avsaknad av skolgång - doktorera.
***
En bok som är mycket svår att släppa! Rekommenderas verkligen! 👌

Mycket läsvärd. Välskriven. Skildrar andra sidor av USA jag inte läst så mycket om innan. Gripande om utsatthet och motståndskraft!

En smått osannolik skildring av en uppväxt i en, minst sagt, annorlunda miljö

Intressant biografi som skildrar andra sidor av USA än dem man vanligtivis möter. Bitvis kändes det som om hennes framgång var för bra för att vara sann, men hennes doktorsexamen är obestridlig. Bitvis tyckte jag dock att boken var lite väl omständlig med för många upprepningar, speciellt om övergreppen inom familjen.

Väl värt att läsa om detta livsöde och hur Tara lyckas doktorera från att ha levt i princip isolerad tills hon var 17 år. Tycker dock ibland att det här med illuminati, psykisk sjukdom och att vara mormon beskrivs som en och samma sak, och så är det ju inte. Inget litterärt mästerverk, men helt klart intressanta och bra skriven. All cred till Tara som både tog sig ur familjen och har lyckats så bra!

John C

Tara växer upp i en familj som lever isolerat från omvärlden. Hennes far menar att alla samhällsinstanser är en del av en komplott och hennes mor livnär sig på alternativ medicin. En av hennes bröder misshandlar henne (och andra kvinnor i sin närhet). När hon gradvis bryter sig loss och börjar studera märker hon att det finns mycket i världen som hon inte känner till.

Det är naturligtvis ett tragiskt livsöde som berättas här. Men det är konstigt att mormonbakgrunden får så stort utrymme i beskrivningen av boken. Trots allt verkar många i den lokala församlingen tycka att fadern är allt för extrem. Fadern verkar snarare vara en vanlig foliehatt som pratar om Illuminati och ger uttryck för antisemitiska idéer - idéer som jag förstått strider mot värderingar inom The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints.

Moderns tilltro till naturmedicin kan heller knappast vara ett utmärkande drag hos mormoner. Så vill man hitta argument mot mormonrörelsen får man nog leta annorstädes.

Boken är välskriven men skulle säkert kunna kortas en hel del och tajtas till lite.

En svag trea blir det.

Gripande berättelse om att växa upp i en störd familj. Läs den!

Fantastiskt bra!

En bok om att vara jagad av det förflutna, att tvivla på allt, även sitt eget förstånd. Om att bryta sig loss och forma sitt eget liv. En bok som inte kan lämna någon oberörd.

Jag tror det finns många familjer som Taras därute, fast kanske inte i lika fanatisk tappning. Många familjer där man inte låtsas om misshandeln, övergreppen, missbruket. Den som påtalar sanningen blir det svarta fåret, som Tara. Man behöver inte vara uppväxt på ett skrotlager och förvägrats skolgång för att känna igen sig i resan att börja ifrågasätta familjen, sitt förflutna, sin verklighet och i hur de man älskar kan ha så stor makt över en.

Innan Tara är 17 år har hon aldrig satt sin fot i en skola, aldrig hört talas om förintelsen lr andra kända historiska händelser. Trots den mindre gynsamma starten så tar hon sig ända in på Harvard. En bok som ger hopp.

Katarina Nord

2019-07-14

Gripande,hemsk och sorglig historia ! Läs !

Erika E

2019-07-07

A Lundgren

2019-06-28

Intressant livsöde. Lite feel-good-känsla emellanåt, trots all misär. Får fyra stjärnor.

Irene Malmeling

2019-06-25

Det är en otroligt fascinerande historia hon berättar, Tara Westover. En historia om en familj i Idaho. En familj, där den karismatiske och galne fadern, står i centrum tillsammans med mormons Gud. Samhället är fienden och fadern förbereder sig och sin familj för jordens undergång. Eller i alla fall belägring. Faderns skrotupplag är arbetsplats för alla barnen och ingen av dem går i skola. Här växer Tara Westover upp. 17 år gammal sätter hon för första gången i livet sin fot i en skola och 10 år senare är hon doktorand idéhistoria vid universitetet i Cambridge. Hennes resa har ett pris. Familjen.

Susanna Almgren

2019-06-08

Detta är en bok man aldrig skulle kunna glömma att man läst. Historien, som tar andan ur mig, är skriven på ett språk som rinner som en klar bäck. Vilken stark människa hon är, Tara Westover. Kolla gärna intervjuer med henne på youtube.

Carina Djärv

2019-06-03

Den handlar kanske inte om det man tror att den ska handla om - den handlar om så mycket mer. En bok jag inte ville sluta läsa.

Denna bok har rosats av kritiker över hela världen. Jag har hört så mycket positivt om denna bok och hur den har höjts till skyarna. Så jag tror att jag hade alldeles för höga förväntningar på denna. Det är en fantastisk berättelse med ett bra språk och gestaltning av miljö och personer. Men det är ändå något som fattas för mig; att det blir lite monotont och att det är inte är det där drivet för att få ett högre betyg från mig. Men det är en bok som absolut ör läsvärd.

2019-05-29

Fantastisk!

Marie Olofsson

2019-05-27

Otrolig historia om en enormt stark kvinna

Birgitta Petersson

2019-05-19

Otroligt bra, rekommenderas till alla. Vilken kraft denna kvinna har.

Marie Bonnevier

2019-05-08

Otroligt bra bok. Mycket gripande berättelse som väcker en hel massa känslor och gör mig vansinnig emellanåt på hennes familj. Ingen ska behöva ha en sådan uppväxt och uppleva de saker som Tara gjorde som barn och ung flicka. Mycket starkt språk och imponerande att hon orkat skriva den här boken. Rekommenderas varmt!

2019-04-24

Allt jag fått lära mig av den amerikanska författaren Tara Westover är en mycket intressant och berörande bok. En väldigt bra skildring av en familj som lever nästan helt utanför samhället, som mormoner, fundamentalister, och survivalists. Man får följa en ung kvinnas liv och kamp för att få bli en del av samhället utanför, och att få gå i skolan.

Boken är mycket välskriven och rörande. Och jag kan verkligen varmt rekommendera den.

Klara Klingspor

2019-04-20

Otrolig!

Bobbo

2019-04-19

Årets bästa bok.

2019-04-17

Fantastisk historia! En sann historia om ett obegripligt liv; en förvandling från ett liv i grymhet och farligheter till universitetsstudier och doktorerande. Man blir helt överväldigad av hur denna lilla misshandlade men ändå älskade flicka till slut vinner striden om sitt liv sitt. Utbildning är lösningen.

Fantastisk, genuin & stark!

Anki Olsson Flodin

2019-03-25

Om att komma levande bort från en dysfunktionell familj. Förfärlig och bra. Ett försvar för alla barns rätt till utbildning och att den gör skillnad!