Allt för nära

Barclay, Linwood

| 2010

2019-07-15

Perfekt underhållning en regnig dag! En riktig bladvändare, lättsamt och rappt skriven och med en intrig som vrider och vänder på sig mest hela tiden.

2014-09-24

Väldigt bra:-)

Maddes Bokblogg

2014-02-23

Spännande karaktärer och en bra historia. Dock inte lika bra som författarens andra böcker.

Elisabet --

2013-12-27

Helt ok, enkel story.Utan ett ord är klart hans bästa anser jag.

Helén Lundström

2013-03-19

Boken börjar med hög adrenalinnivå för att sedan lugna ner tempot innan allt brakar loss igen. Sträckläste boken på tre dagar. Klart läsvärd!

Maria Larsson

2013-01-17

Torftigt, banalt språk. Barclay vrider intrigen fjorton varv för mycket och mynnar ut i en skrattretande sörja.

2013-01-12

Inte alls lika bra som hans tidigare bok Utan ett ord. Spänningen saknas, den känns taffligt skriven och även om man vill veta hur det går så känns det ganska oengagerat.
En svag tvåa blir det.

Sussie S

2012-10-28

En väl sammanvävd historia. En bok som jag bara tog på måfå från bibliotekshyllan, men jag är tacksam över att ha hittat en ny favoritförfattare, läser gärna fler. Enda minuset var isåfall att jag lyckades räkna ut sakerna lite för långt i förväg, men jag älskade den satiriska humorn.

2012-06-23

Spännande och intensiv thriller med många hemligheter och ett stort underliggande samspel mellan olika händelser. Berättelsen byggs skickligt upp med historier från det förflutna som är av vikt för nutiden. Trots att jag relativt tidigt kunde lista ut motiv och gärningsman påverkade det inte min läsupplevelse negativt.

Thommy Stenström

2012-05-25

En mycket bra bok även denna. Linwood Barclay har blivit något av en favorit författare.

Skiljer sig lite från dom andra 2 böckerna. Då denna inte handlar om något försvinnande.
Tog dessutom lite längre tid att komma in i än dom andra. Men när man väl kom in i den så var även denna svår att lägga ifrån sig.
Höll till och med på att komma för sent till jobbet. Och det är ett bra betyg. Eller också säger det något om mitt jobb. Haha!

2012-02-08

Alltför nära känns alltför tillkånglad och här är så många (o)lyckliga sammanträffanden att det faktiskt nästan blir lite löjligt. Och motivet känns väldigt krystat och långsökt. Samtidigt vet jag ju att det finns människor som tycker att ingenting är deras fel, utan allt som går fel beror på alla andra.
Läs resten på http://bokslut.blogspot.com/2012/02/alltfor-nara-av-linwood-barclay.html

Inte riktigt lika bra som dom andra jag läst av samma författare men ändå en bladvändare som inte går att lägga ifrån sig!

Elisabeth E

2011-09-18

Nja, "Utan ett ord" var mycket bättre. Den hr kändes aldrig riktigt spännande.

Maria Johnson

2011-08-29

En helt ok bok, bra tempo och spännande. Tyvärr lite förutsägbart slut.

Louise A

2011-07-31

Spänning och oväntade vändningar. Helt ok.

alkb bokblogg

2011-07-16

I början av Alltför nära av Linwood Barclay ekade Fridas (påhittade nöjen) sågning i mitt medvetande. Som tur var försvann rösten tämligen omgående så att jag med liv och lust kunde uppslukas av en verklighetsflykt för en stund.

Derek och Adam är kompisar och bor dessutom grannar. När Adam är på väg att åka iväg en vecka tillsammans med sina förälrar är Derek där för att säga hej då. Vad ingen vet är att Derek har planerat att utnyttja det tomma huset som kärleksnäste tillsammans med sin flickvän Penny under tiden som de är borta. Så fort de ser ut att äntligen komma sig iväg går Derek mot bakdörren och låter familjen tro att han har lämnat huset när han i själva verket har sprungit ner i källaren och gömt sig i en skrubb.

Några minuter efter att familjen har åkt kryper han ut från sitt gömställe och börjar spankulera omkring i huset i väntan på Penny. Efter någon timme hör han till sin fasa hur familjen kommer tillbaka och i vild panik springer han tillbaka till sitt gömställe. Familjen hinner knappt komma in i huset innan det ringer på dörren. Kort därefter hör Derek tre pistolskott och sedan blir det alldeles tyst…

Alltför nära är den tredje boken jag läser av Barclay och även om han inte har tagit steget upp till min lista över favoritförfattare så är hans böcker ändå tillräckligt bra för att jag ska fortsätta att läsa dem.

Tempo, bra språk och intressanta karaktärer är de tre viktigaste beståndsdelarna för att en bok verkligen ska gå hem hos mig. Om dessa dessutom kryddas med en spännande intrig är lyckan fullständig. Alltför nära uppfyller två av dessa och det är fullt tillräckligt för att ge en bok ett godkänt betyg.

Språket är ojämnt och det förvånar mig med tanke på att Barclay borde ha hittat sin berättarröst vid det här laget (säger jag som inte har en susning om författarskap i egentlig mening). Han blandar och ger med välskrivna partier för att helt plötsligt gå över till partier där han antingen berättar mer än vad han visar eller använder sig av en mindre avvägd interpunktion (det sistnämnda kan i och för sig ha med översättningen att göra).

Det är framför allt tre karaktärer som sticker ut mer än de andra: Ellen, borgmästare Finley och Conrad Chase.

Ellen är den förljugna frun till bokens ”jag-karaktär” Jim och hur gärna jag än vill kan jag inte förlika mig med hennes handlingar. Borgmästare Finley är en karriärkåt ”Wannabie” som med pengar och makt kommer undan med allt han företar sig. Om jag skulle råka ut för en sådan som Conrad Chase så kan jag inte lova att jag skulle hålla mig inom lagens råmärken.

Tempot hade kunnat vara högre och det hade inte bara gett läsningen en högre dimension utan det hade också spetsat till den intrig som i dess nuvarande form endast kan kategoriseras som hyfsat spännande.

Torbjörn Nilsson

2011-05-05

Denna var lite bättre än den förra boken (Utan ett ord). Klassisk spänning som passar bra i sommar.

Charlotta Rylander

2011-04-18

Bra historia. Ny favorit tror jag

Gunilla Jönsson

2011-02-28

En stark trea. Inte lika bra som föregångaren, men helt klart läsvärd.

2010-12-05

I somras läste jag boken "Utan ett ord" av Linwood Barclay. Jag tyckte den var väldigt, väldigt bra, och blev glad när jag fick hans andra bok "Alltför nära" som recensionsbok. Det är bara dom två böckerna som finns översatta till svenska. Jag gav "Utan ett ord" en 4 i betyg, och nu ger jag faktiskt "Alltför nära" 4,5 i betyg.

Linwood har skrivit flera böcker, och jag hoppas på att dom också blir översatta snart.

Jag tycker mycket om Linwoods sätt att skriva. Boken fångade mig helt, och jag hade svårt att sluta att läsa. Många cliffhangers i slutet av kapiteln, och det gillar jag. Oerhört lättläst med ett skönt flyt i texten. Lättläst, spännande, och absolut inte förutsägbar. Och det är också en härlig humor i boken.

Så jag kan verkligen helt klart rekommendera "Alltför nära" till alla som gillar spännande thrillers. Och så klart även hans första bok, "Utan ett ord", som även finns i pocket.

Marianne Strandberg

2010-12-05

Bra från början, men blev seg, rörig och förutsägbar.

BoelMaria *

2010-10-26

Väldigt lättläst. Underhållande. Thriller? ja kanske.

Jonna Österlund

2010-06-22

Spännande från första sidan! Snabbläst. Tyvärr fattade jag hela grejen drygt 100 sidor för tidigt, jag hade föredragit att bli överraskad på slutet. Men den rekommenderas ändå!