Allt för Frankie

Binchy, Maeve

| 2012

I Allt för Frankie dyker den beskäftiga amerikanskan Emily Lynch upp som en senkommen ättling till Jane Austens Emma Woodhouse, den rika och sysslolösa familjeflickan som fördriver tiden med att lägga sig i sina vänners och släktingars liv och gifta bort dem med varandra. Emily kommer till Irland för att söka sina rötter och hamnar hos sin farbror och faster på St Jarlath's Crescent i Dublins förorter. Precis som Emma sätter Emily igång med att styra och ställa och lägga sig i sina släktingars liv och inte nog med att de låter henne hållas: de blir rent av tacksamma! Emily får minsann att göra, för farbror Charlie har precis blivit uppsagd från sitt jobb som portier på det stora hotellet, faster Josie orkar inte med takten i kexfabriken längre men värst av allt har kusin Noel det. Han smygsuper för att klara av tristessen i vardagen och har precis fått veta att han ska bli far, resultatet...

Katarina Nord

2014-10-26

Det var många år sedan jag läste något av Binchy, då mycket jag om böckerna, framförallt den magiska källan. Dear Frankie är en tunn historia, lite småmysig på sina ställen och jag får en tår i ögat, men det är ingen som griper mig, och när jag läst färdigt kan jag börja med nästa bok direkt utan att behöva smälta det jag läst.

2013-12-07

Småcharmig feelgood roman, dock ganska så seg. Boken hade lätt kunnat kortas ner med 100-sidor. Maeve Binchy skrev väldigt trevliga böcker, men den här tillhör inte de bättre enligt mig. Den Magiska Källan var så mycket bättre! Men ändå helt okej antar jag att den var!

Pia Stendahl

2013-05-24

"Allt för Frankie" är en underhållande och dramatisk feel-good bok. Karaktärerna är intressanta och en del ganska egensinniga. Men bäst av dom alla är förstås Emily. Alla borde ha en sådan kusin i sin närhet.

Dessa människoöden som Binchy beskriver berör mig verkligen och jag får lov att erkänna att vid något tillfället som kröp det allt fram en liten tår i ögonvrån. Det som gör mig så berörd är hur vardagsnära och verkligt hela historien är.

Enligt min mening så är det precis så här en riktig chic-lit ska vara. Varm, engagerande, intressanta karaktärer och hög mysfaktor.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Anett Mattisson

2012-06-09

Tyckte denna bok var seg

Marie Hansson

2012-04-28

En ovanlig historia som grep mig. Samtidigt feelgood.