Allt det där jag sa till dig var sant

Svensson, Amanda

Hon anländer till skrivarskolan, någonstans på den skånska landsbygden, med en ambition att lära sig hur kärleken smakar. Det ser ut att lyckas när hon möter en annan elev på skolan som envetet kallar henne för Lilja Brik. Tillsammans, menar han, ska de resa kors och tvärs över kontinenter, genom tid och rum, som Majakovskij och Brik. Deras kärlek ska vara större än allt. I själva verket blir deras relation trevande, konstig och destruktiv. Men in på arenan kliver då den smaragdögda Anne Bonny, vildhjärta, tjyvfitta, piratdrottning och skolans mest säregna figur. Allt det där jag sa till dig var sant är en berättelse om berättelser. Om en ung kvinna och hennes kamp för en egen identitet, och om hur lätt det är att tappa sig själv och låta andra göra en ont.

Emma Fägerlind

2015-12-23

Amanda Svensson blir bättre och bättre. Mycket bra bok, mycket fint språkbruk, mycket bra allt. Förutom slutet kanske. Snudd på femma.

4,5 poäng egentligen. Smart, bra, upprörande, lekfull

Malin H

2014-12-02

Jag älskar denna Svenssons skarpa smarta roliga drabbande såriga penna! Och valet av miljö och karaktärer och handling som på pappret ser ut som värsta klyschan men sen var lekande lätt att känna igen sig i och känna av. Läs!

Victoria Wu

2014-08-17

Tänkvärd och underhållande läsning. Jag är älskade språkbruket! Bara det lyfte hela boken lite extra till något helt klart minnesvärt.

John C

2014-07-03

Språket är som vanligt fantastiskt, men jag undrar om Amanda Svensson någonsin skrivit något svartare tidigare. En kärleksrelation utvecklas till ett destruktivt förhållande, samtidigt som den kvinnliga huvudpersonen finner tröst på annat håll, som också visar sig bära ett mörker. Samtidigt gör berättandet och det otydliga förhållningssättet mellan fantasi och verklighet att man ändå ler en hel del. Bäst hittills 2014?

Sandra Björn

2014-05-01

exeptionellt bra!

Matilda Jacobsson

2014-04-13

En av de bästa böcker jag läst! Älskar Amanda Svenssons sätt att skriva.