Lowden, Martina

| 2006

Vinnare av Katapultpriset för bästa skönlitterära debut 2006 Juryns motivering: Allt är en roman, en alltomfattande bok, dagbok, katalog, collage, rundmålning av samtiden och historien och den tid som går medan vi lever. Med sin frenesi, med färden, lunkandet, springandet genom en intellektuell ung kvinnas vardag, genom ambitionen att ta tillvara så mycket som möjligt av vad som ryms inom ramen för samtida liv har Martina Lowden gjort något stort. Allt är en katalog, ett tvärsnitt, ja som en samkörning av IKEA-katalogen, DN och SvD, bibliotekskatalogen, genombläddring av mobilens SMS-meddelanden, tjuvlyssning på bussar och överallt annars, bildningshunger kärlekshistoria? ett till språk, innehåll och yttre utförande väl komponerat, vackert och gripande konstverk som ytterst berättar om sökandet efter en plats för livet att vara på. Martina Lowden...

Evelina Svejd

2012-12-19

andra gången jag läser. det här är en bok att läsa om. man förstår inte allt första gången, inte andra heller. men man förstår lite mer och stryker under några fler sidor. älskar.

Maria Anejung

2012-05-30

Lekfull och svårbegriplig

Linn Kjöllerström

2011-11-27

Jag blev tvungen att läsa den på folkhögskolan och jag tyckte det var ren pina. Tror dock jag ska försöka ge den en ny chans lite senare. Jag behöver nog ha upplevt lite mer för att kunna förstå allt.

Agneta K.

2010-09-19

Skulle vilja ge denna en 5:a, men den är så snillig och smart att jag helt enkelt inte fattar - eller ens ibland uppfattar - allt.

Lipan Pipan

2010-07-20

I don't get it.

Sofia Möller

2010-04-14

Efter att ha läst en tredjedel skummade jag bara resten. Vilken skitbok! Att den fått pris för bästa bok är ett skämt. Snacka om att författarinnan tar sig själv på för stort allvar.

Fanny Degerfelt

2010-04-13

Sen jag var 12 har jag lagt ifrån mig 3 böcker. Det här är en av dem. Jag läste lite mer än en tredjedel sedan insåg jag att livet är för kort för det här.

Vanilla Silverbling

2010-03-28

Det tog mig tre försök att ta mig igenom denna tegelsten men när jag väl hade läst ut den hade jag gjort så många understrykningar att det numera gör mig varm om kinderna och pirrig i magen bara att höra talas om den. Om en tar den för vad den är (dagboksanteckningar, inte skönlitteratur eller någon slags historia skriven för att tillfredsställa) så har den sin alldeles egna charm, anser jag. Det är knepiga begrepp, diffusa skildringar och surrealism, men det är Allt. Sådan är Allt. Och den ger mig magpirr.