Alle vil til himmelen, men ingen vil dø

Om opprinnelse og identitet, rasisme og motstand, og om lengselen etter tilhørighet. Timbuktus selvbiografi inneholder alt dette og mer til. Jason Diakité, med det mer kjente kunstnernavnet Timbuktu, er en av Sveriges og Nordens største artister. Han er en politisk engasjert hip-hop-artist som rapper på morsmålet sitt, den karakteristiske skånske dialekten, og han har gjort stor suksess ikke bare i hjemlandet, men også i Norge. Mange er de som nynner på hans melodiøse refreng som «Det löser sej» og «Alla vill til himmelen, men ingen vill dö», som begge har ligget lenge på den norske VG-lista Topp 40, sistnevnte i hele 38 uker! Timbuktu er også en rettighetsforkjemper, som gang på gang har stått opp mot rasisme og annen urettferdighet. Nå forteller han sin historie. I jakten på sine røtter graver Jason Diakité i en familiehistorie fra slaveriets USA til «folkhemmets» Sverige. «En...

Therese

2022-01-17

Spännande och lärorik, även om det stundtals kunde kännas lite spretigt.

Frida Olsson

2021-06-30

Bra och intressant bok men lite seg!

Maria B

2020-07-29

Sorglig och viktig bok, gjorde dock inget större intryck språkmässigt

Kamali 

2018-03-11

En briljant artist som dessvärre inte håller måttet när det kommer till romaner. Viktigt ämne om rasism och utanförskap men romanen når inte hela vägen fram. Dialogerna känns konstlade, ibland tror jag det beror på (vad jag antar) den svenska översätttningen av faderns amerikanska. Känns dessutom märkligt att läsa begrepp som ”den vite mannens kvinnor” i en bok som handlar just om viljan att få vara sin egen, sig själv. Men den viljan tycks alltså inte stäcka sig över könsgränserna? Nej, håll dig till musiken istället Timbuktu.

Ifeanyi Grundberg

2017-12-12

”På min vänstra hand har jag en grupp små vita fläckar som liknar en karta över en ögrupp. Jag blundar och försöker föreställa mig hur jag skulle se ut om jag var vit. Ibland får jag till och med för mig att märket har växt och vitheten inom mig håller på att breda ut sig.
Men det gör den aldrig.”

I En droppe midnatt söker musikern och debattören Jason Diakité efter sin identitet och ursprung. Glåporden som den bruna lilla pojken får höra på skolgården i Lund gör att han inte vet till vilken grupp han hör hemma i. Med en vit mamma och en svart pappa båda från USA vet han inte om han är svart eller vit, svensk eller amerikan. Det är de tankarna dom är startskottet till jakten på hans släkts historia.
Ärligt skildras Diakité förhållande med sin pappa Madubuko och det är dennes ursprung som för Diakité till bomullsfälten i den amerikanska södern. Madubuko vill inte att Jason ska resa till landet som han en gång lämnade för att kunna få en mer rättvis chans i livet. Trots detta reser Diakité till South Carolina där han med egna ögon bevittnar den maktstruktur och den strukturella rasismen som fortfarande genomsyrar det amerikanska samhället.
Det är en välskriven men fakta tung släktbiografi som pendlar i tiden och där musiken som har format Diakité finns med mellan raderna. Den ger en inblick i vardagsrasismen som mörkhyade får uppleva och är viktig för att skapa debatt kring ämnet. För att hänga med bland alla låttexter och människorättskämpar krävs en del förkunskaper och ett Spotify-konto.

Läses med fördel jämte Spotify! Efter denna bok är Timbuktu en helt annan för mig

Sara Bengtsson

2017-11-12

Ulrika Håkansson

2017-10-22

Intressant, gripande, välskriven. Hoppas på mer text från Jason.

Maria Olofsson

2017-08-18

Intressant läsning. Dock bitvis seg och långsam, det drar ner betyget.

Anna Hedenstedt

2017-08-11

De intressanta delarna utspelar sig i USA och tar upp (det nedärvda) slaveriet. Fy fan vad vi människor är vidriga.
Kokaindelen kändes helt irrelevant - var det bara en obligatorisk bekännelse? Lite stolpig dialog boken igenom.

Henrik Johansson

2017-05-24

En oerhört stark självbiografi. Det är en väldigt personlig berättelse men släktband och historia flätas ihop. Ändå infinner sig en känsla av rotlöshet

Linea Karlsson

2017-04-23

En så viktig bok! Man tror att man vet, att man förstår, att man kan föreställa sig. Man tror att det var dåtid, att vi är jämlika nu. Så kusligt att inse hur naiv jag varit.
Också en väldigt rörande berättelse om familjehistoria, hur vi påverkas generation efter generation.

Agneta Sjöberg

2017-04-10

Så mycket sorg och så mycket olösta problem, så mycket rasism som fortfarande frodas här och i "Världens största demokrati". Ett försök att komma vidare i livet och bli av med de stigman som förföljer oss... mycket läsvärd!

Mariann Winge

2016-12-10

Tänkvärd. Hur det är att vara färgad i Sverige och det plågsamma i att söka sina rötter i det rasistiska USA