Allas älskare, ingens älskling

Hagman, Per

| 2017

Allas älskare, ingens älskling är en självbiografisk roman, en syskonbok till den hyllade Att komma hem ska vara en schlager, som utkom 2004. Den rör sig mellan kvarterskrogen i Nice, via stillheten på västgötaslätten och ett Marstrand under högsäsong, vidare till ett iskallt ödsligt Tunis och Lampedusas enda lönnkrog.Det är berättelsen om att bli äldre, om friheten och frihetens pris, om den stora världen och den lilla. Men mest av allt handlar det om en människas instinktiva strävan efter att vara främling överallt utom i sig själv.

Charlotta CG

2023-03-23

Det första jag läst av Hagman och jag köpte den mest för baksidestexten om att han rörde sig mellan olika platser för det brukar jag gilla. Det här blev så mycket mer än det och helt oväntat. Jag som har en fot i internationell byråkrati och en i bohemvärlden håller inte med om allt snack om hur individuella byråkrater inte bryr sig. Däremot om att det ofta blir många floskler och lite verkstad i jättekolosser internationellt och här är någon man kunde diskutera med länge om tillståndet i världen, gärna i någon lokal liten bar. Hagman är påläst och bara hans kommentarer om Libyen gör boken värd att läsa. Lägg till det lite göteborgsnostalgi, älskade Sicilien och observationer om livet i största allmänhet...Äntligen beskriver någon den där höstkänslan man får av överblommade lupiner en vecka efter midsommar.
Visst, jag känner mig som typisk svensk medelklass när jag läser om tidningarnas ledarsidor men får också minnen av den där som hängt på hål i väggen på Sicilien med cirkusfarsan. Det här var en otroligt kul och intelligent blandning av en person som framstår som både jobbigt ifrågasättande, slapp och nästan lite snobbig och samtidigt väldigt uppmärksam och medmänsklig. Roligt med människor som får en att tänka och som är just sig själva om än lite elakt utpekande här och där. Uppfriskande.

Markus French

2020-01-03

Per Hagman i sitt esse igen

Robert Johansson

2018-06-26

Har verkligen gillat Hagmans tidigare böcker men detta var ett bottennapp. Språkligt är det bra men innehållet väldigt ointressant. Han verkar lite grann ha tappat orken för att skriva. Kan någon verkligen tycka att denna bok är givande?

John C

2017-08-14

Ännu en självbiografisk roman av Hagman. Den här tar vid där "Att komma hem..." slutar och det är väl ungefär samma rastlösa flängande över världen som beskrivs. Men den här gången lyfter Hagman blicken och ger lite av sina tankar om omvärlden och är bitvis skarpare och mer analytisk än på länge. Två stora livsavgörande skeenden avhandlas också som gör det här till lite mer spännande läsning än vad jag förväntade mig. Snudd på 4 tror jag.

2017-05-03

Behaglig. Om att stå fast i sig själv när omvärlden förändras eller vill annat. Jag tyckte om den första boken, då för många år sedan och jag är förtjust i den här.